Ophoogklachten levothyroxine / extreme waardes

Als je schildklier te weinig of geen hormoon maakt met klachten, symptomen en behandelingen als levothyroxine (alleen T4) of levothyroxine plus liothyronine (T4 plus T3)
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3600
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Re: Extreme waardes en beweging

Bericht door laura »

hallo Tamarakim,

Welkom op het Schildklierforum.
Ik heb je onderwerp verplaatst.
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
Freesia
Berichten: 61
Lid geworden op: 17 jun 2019, 09:47

Re: Extreme waardes en beweging

Bericht door Freesia »

Zelfs ik had er last van dat mijn klachten veel erger werden! En ik had/heb maar een licht verhoogde TSH. Ik hoor echt van veel ervaringsdeskundigen dat het bij een trage schildklier eerst slechter gaat voordat je je uiteindelijk beter gaat voelen. Sterkte!
Tamarakim
Berichten: 284
Lid geworden op: 25 jul 2019, 22:57

Re: Extreme waardes en beweging

Bericht door Tamarakim »

Ok. Dat geeft weer hoop dan. Had gisteren en vandaag een iets betere dag
Dus misschien gebeurt er toch iets nu.
Volgende week weer prikken. En weer ophogen. Daar zie ik wel tegenop maar ja het is niet anders.
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3600
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Re: Ophoogklachten levothyroxine / extreme waardes

Bericht door laura »

hallo Tamarakim,

Jouw beide onderwerpen heb ik samengevoegd.
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
Teun
Berichten: 1070
Lid geworden op: 01 jul 2015, 15:02

Re: Ophoogklachten levothyroxine / extreme waardes

Bericht door Teun »

Ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe het nu met je is. Natuurlijk ook nieuwsgierig naar je waardes.
Tamarakim
Berichten: 284
Lid geworden op: 25 jul 2019, 22:57

Re: Ophoogklachten levothyroxine / extreme waardes

Bericht door Tamarakim »

Hallo Teun
Ik heb woensdag bloed geprikt en na 4 weken op 50 mcg is mijn TSH nu 46 en ft4 15. Nu 2 weken verder met 50mcg en dan weer prikken. Maar toen ik begon 6 weken terug was TSH 110 en ft4 3 dus gaat redelijk toch? . Helaas wel veel last van ophoog klachten . Vooral weer snel overprikkeld en kortademig waardoor ik verkeerd ga ademen en me heel naar ga voelen. Dat maakt wandelen lastig. In het begin van mijn burn out had ik die overprikkeling ook maar die hyper ademhaling niet. Ik heb het ook soms als ik gewoon rustig zit. Klinkt dit bekend?
Teun
Berichten: 1070
Lid geworden op: 01 jul 2015, 15:02

Re: Ophoogklachten levothyroxine / extreme waardes

Bericht door Teun »

Heel herkenbaar, in principe gaat de behandeling wel goed, ik begrijp enerzijds wel dat je nog niet verhoogd hebt i.v.m. je klachten die je lijkt te ondervinden van de levo. Ik ga er vanuit dat er niet heel veel is veranderd aan je waarde over twee weken en dat je dan wel verhoogd, je bent er immers nog lang niet op de juiste dosering, anders gaat het wel heel lang duren.
Logisch dat je nog te weinig energie hebt om wat te ondernemen, blijf het wel proberen.
Tamarakim
Berichten: 284
Lid geworden op: 25 jul 2019, 22:57

Re: Ophoogklachten levothyroxine / extreme waardes

Bericht door Tamarakim »

Ik moet idd over 2 weken wel gaan ophogen want dan zit ik op 6 weken 50mcg. Maar omdat ik ook nog met wat burn-out klachten zit wil hij het met kleine stapjes doen. De burn-out klachten en ophoog klachten lopen nu door elkaar. Dus moet het rustig aanpakken . Maar ik probeer zeker steeds buiten een stukje te lopen en doe ook in huis zoveel mogelijk wat nodig is.
Verder tussendoor mijn rust pakken.
Maar merk dat het overprikkeld zijn wel is toegenomen sinds ik levo gebruik.
Ophoog klachten en burn-out klachten is lastig. Maar ben blij dat de waardes toch langzaam beter worden.
Suffy
Berichten: 285
Lid geworden op: 12 nov 2014, 15:59

Re: Ophoogklachten levothyroxine / extreme waardes

Bericht door Suffy »

Tamarakim,

Die klachten waarvan je denkt dat die door de burn-out komen zijn van je schiltklier. Immers, de hypothyreoïdie komt niet plotseling, daar gaan jaren overheen, zoals ik al in het begin schreef.

Zet die burn-out uit je hoofd, werk aan je toekomst!
Ik weet, het is moeilijk maar je moet hier doorheen.

Als je nagaat dat mensen met een extreme hypo vroeger in het ziekenhuis werden opgenomen om in te stellen op Thyranon, dierlijk schildklirepoeder, omdat men bang was dat het hart een opduvel zou krijgen. Nu ben je gewoon thuis en word je, als je geen hartziekte hebt en onder de 65 jaar bent, niet meer stapsgewijs ingesteld maar ineens op de geschatte dosis gezet.
Dit geeft bij jou risico. En daarom stelt je huisarts, omdat je een diepe hypo hebt, je geleidelijk in.

Toen ik 11 jaar geleden met Thyrax begon had ik waarden in het subklinisch gebied. Mijn schildklier deed zo'n pijn dat het zeker was dat zij door de antistoffen er de brui aan zou geven.
Ook ik had ophoogklachten: nerveus, harde, langzame hartkloppingen en daardoor soms licht in het hoofd. En ik kon soms in slaap vallen waar ik zat.

Dus ook bij een minder ernstige hypo kunnen mensen ophoogklachten krijgen. Het lichaam krijgt immers weer T4 uit een pilletje en weet daar in het begin niet zo goed raad mee.
Bij jou is dat nog meer merkbaar.

Je waarden zijn al verbeterd maar je bent er inderdaad nog niet.
Ben je bekend met hartproblemen? Dan is het verstandig dat je huisarts geleidelijk ophoogt waardoor het helaas langer duurt eer je grof ingesteld bent. Daarna komt de fijninstelling, een kwestie van het vinden van de meest ideale instelling waarbij je je het prettigst voelt.

Probeer de puzzel eens in elkaar te zetten. Misschien had je jaren geleden vage klachten die je aan van alles toeschreef. Dat had mijn moeder ook: "Oh dokter, ik heb dikke voeten, mijn handen worden zo groot, ik ben zo moe, ik heb vreselijke wallen onder mijn ogen en ik kom aan terwijl ik bijna niets eet".
"Jaja, dat zeggen ze allemal", zegt de huisarts. "Ik zal je plaspillen geven, dan gaat het vocht in je enkels weg."

Dat vocht is geen gewoon vocht maar myxoedeem. Wanneer je putjes in je been kunt drukken en ze blijven staan, is hiervan sprake. Dat komt door de hypo.

Wees tevreden met wat je op een dag kunt doen. Had je meer willen doen maar lukte het niet? So be it, dan maar niet.
En steeds een beetje meer, je grenzen verleggen, jezelf weer leren kennen, nu met een niet meer werkende schildklier.

Ik hoop dat je alle steun en begrip van je omgeving krijgt, want die zijn ontzettend belangrijk. Praat erover met je partner of goede vriendin als het even niet gaat. En je het natuurlijk ons als uitlaatklep.

Uiteindelijk komt het allemaal goed, al wordt je geduld op de proef gesteld.

Sterkte,

Suffy
VIP sinds mijn geboorte, diagnose Hashimoto maart 2008
Ex-Thyrax, geswitcht naar Eutyrox, zeer tevreden.
In stapjes van 12,5 van 175 naar 125 mcg (licht hyperen/staken pil).
Ook vit B12- en D-tekort, 2x/week een B12-injectie sinds 15-03-2017.
Tamarakim
Berichten: 284
Lid geworden op: 25 jul 2019, 22:57

Re: Ophoogklachten levothyroxine / extreme waardes

Bericht door Tamarakim »

Dank je wel Suffy voor je reactie.

Ja ik weet dat ik geduld moet hebben.
Ik ben idd bekend met boezemfibrilleren en daarom doet mijn huisarts het ophogen in kleine stapjes. En ik denk idd dat veel klachten al van de schildklier kwamen. Nu weer even een stap terug vanwege die ophoog klachten. Heel frustrerend omdat zo graag wandelde en dat nu niet lukt. Ik probeer het te accepteren .dat zal wel moeten maar kost me veel moeite. Dat werkt natuurlijk averechts. Ik weet het.
Ben blij dat ik af en toe hier mijn ei kwijt kan.
Soms ga je twijfelen aan van alles en vertrouw je je eigen lichaam niet meer.
Je voelt van alles . Soms kan ik daar best even van in paniek raken.
Elke dag maar kijken hoe het loopt.

Groetjes
Plaats reactie