Ophoogklachten levothyroxine / extreme waardes

Als je schildklier te weinig of geen hormoon maakt met klachten, symptomen en behandelingen als levothyroxine (alleen T4) of levothyroxine plus liothyronine (T4 plus T3)
Tamarakim
Berichten: 284
Lid geworden op: 25 jul 2019, 22:57

Ophoogklachten levothyroxine / extreme waardes

Bericht door Tamarakim »

Hallo ik ben nieuw hier.
Sinds 5 weken weet ik dat mijn schildklier te traag werkt. En had extreme waardes. TSH 110 en ft4 was 3
Na 2 weken 25mcg naar 50 mcg. De huisarts bouwt rustig op omdat ik ook bekend ben met boezemfibrilleren. Daar heb ik medicijnen voor. Toch heb ik veel last van onrust in mijn lijf en en snel buiten adem. Wandelen gaat niet meer.
Veel spierpijn rugpijn en vaker hoofdpijn.
Ook opvliegers weer terug lijkt wel.
Ben 58 maar was er net vanaf.
Zit ook nog in een burn-out vanaf januari dus ik vind het lastig om te filteren wat waar vandaan komt. Alleen ben ik weer sneller overprikkeld ook. Toch ophoog klachten? Internist denk van wel.nu nog anderhalve week op 50 blijven maar als ik het niet trek mag ik halfje terug. Maar ik probeer vol te houden want moet toch weer omhoog met dosering met deze waardes. Na 4 weken dat ik op TSH 67 en ft4 11.
Teun
Berichten: 1070
Lid geworden op: 01 jul 2015, 15:02

Re: Ophoog klachten levothyroxine

Bericht door Teun »

Natuurlijk vowl jij je niet goed, ook nog niet met deze waardes. De klachten die jij benoemd horen er echt allemaal bij van moe zijn, pijn in spieren, " opvliegers" die je waarschijnlijk toch anders ervaard als de opvliegers in de overgamg, Ooverprikkeld zijn, snel huilen etc.
Mijn ervaring nadat ik net de diagnose kreeg en met levo begon was dat het leek alsof alles compleet ontregeld was.

Weet je zeker dat je een burnout hebt of waren je gevoelens toen ook al niet van de schildklier, waarschijnlijk waren je waardes toen ook al flink afwijkend. Jammer dat er toen niet is gecontroleeerd. Mijn bedrijfsarts zei dat eigenlijk iedereen die depressie of burnout klachten eigenlijk eerst op de schildklierfunctioneren geprikt zou moeten worden. Dus misschien ben je als je goed behandeld wordt en op pijl ook gelojk van je burnout klachten af.
Ik wil niet zeggen dat het ook niet allebei kan hoor, dat weet jijzelf het beste.
In ieder geval veel sterkte de komende tijd en wees lief voor jezelf.
Tamarakim
Berichten: 284
Lid geworden op: 25 jul 2019, 22:57

Re: Ophoog klachten levothyroxine

Bericht door Tamarakim »

De huisarts had idd ook gezegd dat mijn klachten die ik toeschrijf aan burnout ook heel goed schildklier klachten kunnen zijn. De huilbuien en paniekerig dat gooide ik ook op de burn-out.
Ik heb daar ook nu nog af en toe last van. Eerst paniek gevoel en dan een huilbui. Ik ben blij dat het nu ontdekt is maar ook boos dat ze er niet eerder naar hebben gekeken.
Hoop maar dat het nu eindelijk steeds wat beter gaat want ik ben nu al een half jaar aan het vechten geweest tegen de bierkaai. Gooide alles op de burn-out.
Ben blij met dit forum .
Suffy
Berichten: 285
Lid geworden op: 12 nov 2014, 15:59

Re: Ophoog klachten levothyroxine

Bericht door Suffy »

Dag Tamara,

Wat moet jij je vreselijk voelen met deze slechte waarden!
Die ontstaan niet in korte tijd; daar zijn jaaaaren aan voorafgegaan. Kijk maar eens foto’s terug.

Ik dacht dat zeer ernstige hypothyreoïdie niet meer voorkwam, niet dus.
Heel veel sterkte met opknappen.

Er is een speciaal board Hypothyreoïdie op dit forum. @Laura, kun je dit topic verplaatsen?

Groeten,

Suffy
VIP sinds mijn geboorte, diagnose Hashimoto maart 2008
Ex-Thyrax, geswitcht naar Eutyrox, zeer tevreden.
In stapjes van 12,5 van 175 naar 125 mcg (licht hyperen/staken pil).
Ook vit B12- en D-tekort, 2x/week een B12-injectie sinds 15-03-2017.
Tamarakim
Berichten: 284
Lid geworden op: 25 jul 2019, 22:57

Re: Ophoog klachten levothyroxine

Bericht door Tamarakim »

Hallo Suffy

Mijn huisarts gaf aan dat in 2014 mijn waardes subklinisch waren en daarom geen medicatie is gegeven.
Ik slik ondertussen wel antidepressiva en angstremmer door eerdere burn-out en nu sinds Januari weer een burn-out.
Ik begin me echt af te vragen of het idd niet allemaal schildklierproblemen zijn.
Ook 3 jaar geleden de diagnose fibromyalgie gekregen. Ook daar twijfel ik nu aan. Hoe mooi zou het zijn als ik straks veel van alle klachten kwijt zou zijn. En dan kan afbouwen van al die andere rot medicijnen.
Ze hebben me te lang laten doorlopen zonder tussendoor te prikken op die schildklier. Ben er echt boos over.
Teun
Berichten: 1070
Lid geworden op: 01 jul 2015, 15:02

Re: Ophoog klachten levothyroxine

Bericht door Teun »

Natuurlijk ben je er boos en verdrietig over, maar gelukkig wordt er nu een behandeling in gezet. Weet wel dat het best lang kan durren voordat je de goede waardes hebt en jij je weer goed voelt. Soms een paar jaar. Ik hoop echt voor jou dat alle klachten uiteindelijk terug te leiden zijn naar de hypothyreoidie, hoe mooi zou dat zijn.
Sterkte met het behouden van je geduld.
Tamarakim
Berichten: 284
Lid geworden op: 25 jul 2019, 22:57

Re: Ophoog klachten levothyroxine

Bericht door Tamarakim »

Hallo Teun
Ja ik weet dat het lang kan duren maar alle beetjes dat ik me beter voel is al meegenomen. Ik zal geduld moeten hebben idd. De 7e weer prikken .Ben benieuwd wat mijn waardes dan zijn.
Die onrust in mijn lijf vind ik wel heel vervelend en het snel overprikkeld zijn.
Gisteren viel het mee vandaag weer meer last van. Erg vermoeiend.
Ben blij dat ik het af en toe nu hier van me af kan schrijven en steun bij de mensen hier op het forum kan vinden.

Gaat het bij jou nu goed?
Fijne zondag nog.
Teun
Berichten: 1070
Lid geworden op: 01 jul 2015, 15:02

Re: Ophoog klachten levothyroxine

Bericht door Teun »

Met mij gaat het op dit moment wel aardig goed ook al denk ik dat ik fractie minder euthyrox zou kunnen maar mijn huisarts wil er nog niet aan. Ik zit wel binnen de waardes maar voel me niet altijd oke. Maar in vergelijking van de jaren voor de diagnose en de eerste jaren van de behandeling gaat het goed.

In het eerste jaar van de behandeling voelde ik me alleen maar beroerder, naast het moe zijn vooral heel veel last van hartkloppingen en bonzen, vond dit doodeng. Gelukkig kon de cardioloog mij geruststellen dat mij hart goed was en de klachten zouden verbeteren als ik goed ingesteld was. Dat heeft even geduurd maar hij kreeg gelijk.
Ik heb gelukkig nooit last gehad van depressieve gevoelens o.d. Wel naarmate ik me beter ging voelen op mij hart na dan snel emotioneel, dat is ook weer over gegaan. Dus...... er is hoop voor je, komt goed.
Tamarakim
Berichten: 284
Lid geworden op: 25 jul 2019, 22:57

Re: Ophoog klachten levothyroxine

Bericht door Tamarakim »

Hallo allemaal

Het valt me op dat ik sinds de ophoging van 25 naar 59mcg levothyroxine last heb van dat ik mijn ademhaling niet onder controle heb soms. Ik ben snel buiten adem en kan zelfs mijn hond niet meer uitlaten. Het is me al gebeurd dat ik op de grond ben gaan zitten omdat ik dacht flauw te vallen. ECG is gemaakt maar is prima. Bloeddruk ook.
Ik wordt daar best onzeker van.
Nu 6e week medicatie in. Volgende week bloed prikken. Ben heel benieuwd.
Voel me vandaag redelijk rustig maar gisteren de hele dag onrust in mijn lijf gehad. Ben al bang voor de volgende stap. Want moet zeker weer omhoog volgende week.
Kiek
Berichten: 6696
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Ophoog klachten levothyroxine

Bericht door Kiek »

Hallo Tamara,

Gelukkig ben je al gerustgesteld door een mooi ECG en een goede bloeddruk.
Heel soms kan bij een onbehandelde hypothyreoïdie een verhoogde onderste bloeddruk ontstaan.
En een onbehandelde hypothyreoïdie geeft meestal een tragere hartslag.
Dit verdwijnt weer als je voorraad FT4 bijgevuld is.
Jouw overgebleven voorraad FT4 was wel laag!

Gelukkig slik je al een paar weken T4 (=levothyroxine).
Je zult vast wat opgeknapt zijn.
Toen ik een lage FT4 had (4.5 pmol/l), zag mijn wereld er grauw uit, niet veel kleur. En ik was dovig.
Dat verdween door een vlotte opbouw met levothyroxine.
Ik vond het geruststellend dat de wereld toch weer zo mooi kleurrijk bleek.

Spierpijn hoort erbij, dat is standaard. En haaruitval ook.
Snurk je 's nachts? Dat komt door de slappe spieren van de hypo.
Je spieren zijn niet zo sterk door het gebrek aan T4.

Je bent waarschijnlijk levenslang afhankelijk van levothyroxine.
(Maar er zijn ergere dingen op de wereld.)
Leer je FT4-TSH-waarden kennen. En wees er zorgvuldig mee.
Want op je waarden word je ingesteld.
Ieder mens heeft een persoonlijke instelling van waarden, waarbij ook weer de hoeveelheid levothyroxine individueel bepaald is.

Als je naar het lab gaat, altijd hetzelfde lab, doe dat 's ochtends vroeg, nuchter, zonder levothyroxine in je maag. Die pilletjes neem je mee, en slik ze zodra je bloed geprikt is. Daarna een boterham.
Als je het zo altijd doet, dan zijn je nieuwste waarden te vergelijken met je oudere waarden.
Anders worden je waarden een soepzooitje.

Veel succes!
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Plaats reactie