Ophoogklachten levothyroxine / extreme waardes

Als je schildklier te weinig of geen hormoon maakt met klachten, symptomen en behandelingen als levothyroxine (alleen T4) of levothyroxine plus liothyronine (T4 plus T3)
Tamarakim
Berichten: 284
Lid geworden op: 25 jul 2019, 22:57

Re: Ophoogklachten levothyroxine / extreme waardes

Bericht door Tamarakim »

Kris
De alprazolam heb ik al jaren altijd in huis omdat ik een angststoornis heb die erfelijk is en als een rode draad door mijn familie loopt. Dus ik mag dit nemen wanneer ik het nodig heb. Voor de burn out was dat minimaal maar in de burn-out heeft het me echt door veel moeilijke momenten heen geholpen. Het is wel de bedoeling als ik eenmaal goed ingesteld ben en me beter voel de dosering drastisch te gaan verminderen. Ik doe er niet moeilijk over. Als iets helpt helpt het.ik leef nu en maak het mezelf niet moeilijker dan nodig is. En ik doe uiteraard alles in overleg met de huisarts. Dat ik er compleet doorheen zat kwam doordat ik dacht een burn-out te hebben maar niet meer dan dat
Maar toen kwam daarboven op het schildklier probleem. TSH 110 en ft4 3.
Ik was fysiek en mentaal nergens meer
Nu na 3 maanden Levo en psychotherapie begin ik langzaam wat meer mens te worden al ben ik er nog lang niet. Maar verbetering is er zeker.
Het wat je zegt. Een hele uitdaging.
Maar we komen er wel.
Kris
Berichten: 34
Lid geworden op: 17 mei 2016, 00:30

Re: Ophoogklachten levothyroxine / extreme waardes

Bericht door Kris »

Ik vind het ontzettend knap dat je al het gevoel hebt dat het wat beter gaat, in relatief toch korte tijd. Jouw waardes waren echt bizar!
Ik heb dat nooit zo ernstig gehad en toch altijd wel wat restklachten gehouden (huid, haar, beperkte energie, etc.).

En wat die Alprazolam aangaat, is het vooral fijn dat je iets hebt dat werkt. Een angststoornis is ook erg vervelend!
Ik heb een tijd wat oxycodon moeten slikken, heb dat zelf gestopt, maar het heeft me wel goed geholpen hoe slecht het imago ook is. En ook nu slik ik zonder daar moeilijk over te doen wat lyrica en een halve lorazepam. Ik weet uit ervaring dat ik in staat ben om de ontwenningsklachten te doorstaan en ik heb nu geen andere keuze. Ik slaap iets beter en kan daardoor beter revalideren.
Tamarakim
Berichten: 284
Lid geworden op: 25 jul 2019, 22:57

Re: Ophoogklachten levothyroxine / extreme waardes

Bericht door Tamarakim »

Hoi kris

Ja mijn waardes waren niet best.
3 weken geleden voor het laatst geprikt
En toen TSH 20 en ft4 17. Dus dat is al best een groot verschil. Nu sinds 3 weken aan het ophogen met 12.5.tegelijk vanwege boezemfibrilleren.
Komende week weer met 12.5 omhoog .
Zit dan op 75 Levo.
Ik heb ook nu ook heel weinig energie hoor dat is logisch. Maar ik wandel elke dag kwartiertje en doe mijn dingen in huis. Mentaal wisselt maar langzaam voel ik daar ook wat verbetering in komen.Het is helaas een kwestie van veel geduld maar dat weet jij zelf ook denk ik.
Ja ik zou de lyrica en lorazepam lekker gebruiken hoor. Als je lichaam te weinig rust krijgt kun je niet herstellen.
Dus dat eerst en daarna komt de rest wel weer.
Nu focus ik alleen even op het instellen.
En neem de dag zoals ie komt al is dat soms erg frustrerend omdat je zoveel wil
Maar het niet kunt. Dan kan ik er ff om janken en dan weer verder. Maar uiteindelijk komt het goed. Daar gaan we voor toch?.
Tamarakim
Berichten: 284
Lid geworden op: 25 jul 2019, 22:57

Re: Ophoogklachten levothyroxine / extreme waardes

Bericht door Tamarakim »

Vraagje
Wie van jullie haalt de griepprik?
Ik kreeg de oproep binnen maar geen idee of dit invloed heeft op de schildklier of de levothyroxine. Wat is jullie ervaring?
Gr.Tamara
Tamarakim
Berichten: 284
Lid geworden op: 25 jul 2019, 22:57

Re: Ophoogklachten levothyroxine / extreme waardes

Bericht door Tamarakim »

Ik heb 2 jaar geleden een flinke griep gehad. Ook griepprik gehad. Ik haal hem al 10 jaar. Eigenlijk nooit echt last van Maar nu twijfel ik heel erg. Ben nu toch al niet zo fit en een flinke verkoudheid met keelontsteking heb ik bijna elk jaar wel een keer. Dus ja wat is wijsheid.
Mijn huisarts zegt gewoon halen.
Toch twijfel ik.
Knoffie
Berichten: 253
Lid geworden op: 22 jan 2016, 12:01

Re: Ophoogklachten levothyroxine / extreme waardes

Bericht door Knoffie »

Dit is het 2e jaar dat ik de griepprik heb gehaald. Mij is niet bekend dat dit invloed heeft op de werking van je schildklier e/o levothyroxine. Maar misschien heeft iemand anders andere ervaringen.

Wel is bekend dat koorts en ontstekingen een aanval van boezemfibrilleren kunnen uitlokken en dat griep bij mensen die last hebben van boezemfibrilleren eerder kan leiden tot complicaties. Ook duurt het herstellen van griep vaak langer. Daarom krijgen mensen die hiermee bekend zijn een oproep van hun huisarts voor de jaarlijkse griepprik.

Gezien jouw geschiedenis met boezemfibrilleren en dat je daar momenteel extra last van hebt zou ik hem zeker halen. Maar het is voor iedereen een persoonlijke afweging of die hem al dan niet gaat halen. Het blijft een lastig dilemma.

Gr. Knoffie
Bep
Berichten: 54
Lid geworden op: 17 okt 2013, 09:37

Re: Ophoogklachten levothyroxine / extreme waardes

Bericht door Bep »

Ik heb nu een redelijk stabiele sk en haal al 40 jaar een griepprik. Nooit beroerd of ziek van geweest. Ook niet toen tsh en ft4 extreem laag waren.
Ik lees ook: Keelpijn, verkoudheid enz heb ik toch jaarlijks. Maar 'echte' griep is heel wat anders, ik kreeg het 2 x. Als kind (zonder griepprik) en ongeveer tien jaar geleden als bejaarde met hartklachten en een nog niet behandeld sk probleem (Tsh toen 0,0008) Meer dan 40 gr. koorts, zulke lamme en pijnlijke benen dat lopen onmogelijk was de eerste dagen. Ondraaglijke hoofdpijn en een bed dat 3 x per dag verschoond moest worden door het zweten. Pas na 4 dagen kon ik de trap weer af. Verwar dus een flinke verkoudheid niet met een zware griep. Pas na een week of drie was ik beter. Op mijn vraag waarom ik zo'n last had van die griep ondanks mijn jaarlijkse prik antwoordde de arts: Zonder prik had jij deze griep niet overleefd.
Tamarakim
Berichten: 284
Lid geworden op: 25 jul 2019, 22:57

Re: Ophoogklachten levothyroxine / extreme waardes

Bericht door Tamarakim »

Bep
Ik verwar de verkoudheid niet met griep hoor. Zeker niet. Ik bedoelde dat ik 2 jaar geleden echt een flinke griep heb gehad. Hoge koorts 5 dagen lang en kon mijn bed amper uit om naar het toilet te gaan. Verkoudheid en keelontsteking heb ik bijna elk jaar wel een keer.
IK denk dat ik de griepprik wel ga halen.
Kan er nog een paar dagen over nadenken. Hier wordt op 5 november de griepprik gegeven.
ineke
Berichten: 484
Lid geworden op: 08 nov 2014, 17:53

Re: Ophoogklachten levothyroxine / extreme waardes

Bericht door ineke »

Tamarakim schreef: 27 okt 2019, 14:11 IK denk dat ik de griepprik wel ga halen.
Ik ga de griepprik ook halen.
Het staat geregistreerd (oproep meenemen).
Als er dan eventueel complicatie(s) zou kunnen optreden dan kan ik geen verwijten krijgen.

Griep is, naar ik dacht, juist voor mensen die een verminderde weerstand hebben niet prettig om te krijgen.
Dus dan maar liever een beetje bescherming dan helemaal niets.

.
ineke
Berichten: 484
Lid geworden op: 08 nov 2014, 17:53

Re: Ophoogklachten levothyroxine / extreme waardes

Bericht door ineke »

Florence schreef: 27 okt 2019, 16:54 “”Als er dan eventueel complicatie(s) zou kunnen optreden, dan kan ik geen verwijten krijgen.

Wat bedoel je hiermee Ineke? Als Arts?

Hoi Florence,

Sorry, een onduidelijke reactie van mij ;)


Ik heb naast de schildklier (Hashimoto) o.a. diabetes, en ben al jaren snel vatbaar voor verkoudheid c.q. griep.
Omdat ik - mede door die diabetes - in de risicogroep val is het verstandig om wel de griepprik te halen.
Daarom, indien er complicatie(s) zou optreden zonder griepprik in mijn lijf, dan zou ik bijvoorbeeld bij een (zware) longontsteking mijzelf - en eventueel de ha - niets kunnen verwijten.

.
Plaats reactie