Ophoogklachten levothyroxine / extreme waardes

Als je schildklier te weinig of geen hormoon maakt met klachten, symptomen en behandelingen als levothyroxine (alleen T4) of levothyroxine plus liothyronine (T4 plus T3)
Teun
Berichten: 1070
Lid geworden op: 01 jul 2015, 15:02

Re: Ophoogklachten levothyroxine / extreme waardes

Bericht door Teun »

Ik ben Kiek niet, maar kan je wel zeggen dat die terugval heel normaal is. Ik heb dit gevoel zeker 1,5 jaar gehad en zelfs nu nog bij regelmaat. Ook op dit moment weer veel pijn in de spieren, moe, hoofdpijn. Nog nooit langer als een half jaar op dezelfde dosering kunnen blijven, terwijl mijn diagnose inmiddels 4,5 jaar geleden is gesteld en de behandeling gestart, begin januari ga ik weer prikken. Blijf geduld houden.
Tamarakim
Berichten: 284
Lid geworden op: 25 jul 2019, 22:57

Re: Ophoogklachten levothyroxine / extreme waardes

Bericht door Tamarakim »

Dank je wel voor de reactie Teun.
Ben toch enigzins gerustgesteld nu dat het normaal is .Het is dan zo frustrerend he.voelde echt dat het de goede kant opging en nu weer ff een dip.
Jij bent er nu bijna aan gewend voor ver dat je daaraan gewend kunt raken.
Maar je herkent het dan inmiddels in ieder geval. Voor mij is het allemaal nog uitvinden wat waar vandaan komt.
Ik hoop voor jou dat het dan toch ook eens wat langer goed blijft gaan. Voel je je dan in dat half jaar wel goed? Kun je normaal functioneren?.
Tamarakim
Berichten: 284
Lid geworden op: 25 jul 2019, 22:57

Re: Ophoogklachten levothyroxine / extreme waardes

Bericht door Tamarakim »

Ik heb vandaag mijn nieuwe waardes gekregen na 8 weken op 75 Levo.
TSH 1.17 en ft4 24.
Met medicatie geprikt.
Voel me wel al stuk beter maar energie wisselt heel erg.Mentaal stuk stabieler.
Wel spierpijn en wat onrustiger slapen.
Wat vinden jullie van deze waardes?
Met medicatie geprikt.
Teun
Berichten: 1070
Lid geworden op: 01 jul 2015, 15:02

Re: Ophoogklachten levothyroxine / extreme waardes

Bericht door Teun »

Ik vind je ft4 ruim, maar lastig omdat je met levo hebt geprikt. Dan is het zowie zo hoger. Als jij je redelijk voelt zou ik de dosering even zo laten en over een week of 6 nogmaals prikkenen kijken hoe je je dan voelt.
Hoe ik me tussendoor voel? Een tijdje goed en daarna zakt het weer af. Ben wel blij dat ik vroegtijdig kon stoppen met werken zodat alles wat makkelijker gaat. Wel een jaar na de diagnose en behandeling weer fulltime aan het werk geweest, maar dan was het ook alleen werken en verder niets. Maar je moet wat, en het voelde toch ook weer goed.
Tamarakim
Berichten: 284
Lid geworden op: 25 jul 2019, 22:57

Re: Ophoogklachten levothyroxine / extreme waardes

Bericht door Tamarakim »

Dat kan ik me voorstellen. Het lijkt mij ook lekker om weer iets te gaan doen.
Maar dat zit er denk ik niet meer in.
Misschien als ik eenmaal stabiel ben en me ook zo voel dat ik wat vrijwilligers werk ga doen.Nu werk ik niet.
Ik ga over 6 weken weer prikken.
Die ft4 van 24 is idd best hoog .de referentie waarde is 23.
Maar aangezien ik idd met medicatie prik denk ik dat ik nog net daaronder zit.
Voel me wat hyperig af en toe en wat kortademig. Ik hoop dat dat nog minder wordt.
mamavan2
Berichten: 368
Lid geworden op: 23 dec 2017, 18:41

Re: Ophoogklachten levothyroxine / extreme waardes

Bericht door mamavan2 »

Je combi FT4 en TSH lijkt inderdaad scherp afgesteld.
Als ik je bericht van begin deze week lees met je vraag om op te hogen + slechter slapen etc zou ik wel alert blijven op hyperen. Mogelijk zit je juist te hoog: dat kost ook energie. Maar goed, prikken is een momentopname dus wie weet tempert het beeld nog ietsje.

Ik denk dat Kiek er geen setpoint uit kan halen. Het moeten heel zuivere waardes zijn en dat lukt vaak al niet na het slikken van de medicatie omdat de FT4 en TSH dan wat uit balans raken. Je zit op je zuivere balans zonder eten + medicatie en dan moet je nog geluk hebben dat je lab betrouwbare metingen doet
Ik hoop dat ik het zo duidelijk uitleg. Wordt iets taaier op dit tijdstip ;)
Tamarakim
Berichten: 284
Lid geworden op: 25 jul 2019, 22:57

Re: Ophoogklachten levothyroxine / extreme waardes

Bericht door Tamarakim »

Mamavan2
Ik ga nu ook zeker niet ophogen .toen ik dat schreef wist ik mijn waardes nog niet. Ik heb wat last van spierpijn en slaap wat onrustiger. Ook de kortademigheid heb ik wat meer last van dus ik doe nu voorlopig even niets.
Misschien worden de klachten nog wat minder.
Die ft4 zal wel iets lager liggen dan die 24 aangezien ik prik na medicatie.
De huisarts vind de waardes goed maar raad ook geen ophoging aan nu.
Ik kijk het even aan hoe het gaat en anders over week of 6/8 weer prikken denk ik. Hij zegt 6 maanden maar dat vind ik te lang.
mamavan2
Berichten: 368
Lid geworden op: 23 dec 2017, 18:41

Re: Ophoogklachten levothyroxine / extreme waardes

Bericht door mamavan2 »

Lijkt me een goed plan! Ben benieuwd hoe het zich ontwikkelt. Hopelijk knapt je lichaam in ieder geval op van voldoende T4!
Tamarakim
Berichten: 284
Lid geworden op: 25 jul 2019, 22:57

Re: Ophoogklachten levothyroxine / extreme waardes

Bericht door Tamarakim »

Er zit meestal 11/2 uur tussen slikken en prikken. Ik neem het wel op nuchtere maag en altijd hetzelfde lab.
Op de SON site wordt aangegeven dat bij prikken na medicatie de TSH iets hoger zal zijn en ft4 iets lager.
We zullen zien .
Ik voel me zeker mentaal al een stuk stabieler. Daar ben ik heel blij mee
Energie verschilt per dag.soms redelijk goed en dan opeens niet vooruit te branden. Tja zal nog geduld vragen .

Voor jullie allemaal fijne kerstdagen.
🎄
Tamarakim
Berichten: 284
Lid geworden op: 25 jul 2019, 22:57

Re: Ophoogklachten levothyroxine / extreme waardes

Bericht door Tamarakim »

Er zit meestal 11/2 uur tussen slikken en prikken. Ik neem het wel op nuchtere maag en altijd hetzelfde lab.
Op de SON site wordt aangegeven dat bij prikken na medicatie de TSH iets hoger zal zijn en ft4 iets lager.
We zullen zien .
Ik voel me zeker mentaal al een stuk stabieler. Daar ben ik heel blij mee
Energie verschilt per dag.soms redelijk goed en dan opeens niet vooruit te branden. Tja zal nog geduld vragen .

Voor jullie allemaal fijne kerstdagen.
🎄
Plaats reactie