Ophoogklachten levothyroxine / extreme waardes

Als je schildklier te weinig of geen hormoon maakt met klachten, symptomen en behandelingen als levothyroxine (alleen T4) of levothyroxine plus liothyronine (T4 plus T3)
Tamarakim
Berichten: 284
Lid geworden op: 25 jul 2019, 22:57

Re: Ophoogklachten levothyroxine / extreme waardes

Bericht door Tamarakim »

Dank je wel kiek

Ik moet 21e weer prikken. Tot die tijd 50mcg aanhouden.
Wat kan de oorzaak zijn dat TSH nu wat achter blijft?
Mijn huisarts zei dat ik natuurlijk nog moet ophogen maar we ons niet blind moeten staren op cijfertjes maar hoe ik me voel.aangezien ik blijkbaar snel reageer op ophoging voel ik ook meer voor kleine stapjes. Ik heb die 50mcg nu 4 weken geslikt daarom nu nog 2 weken.
En dan ophogen. Klopt het dat de TSH nog niet betrouwbaar is na 4 weken een dosering?. Ik begin net Dus moet het allemaal nog op een rijtje zetten. Ik vind het vrij ingewikkeld allemaal.
De huisarts heeft overigens wel contact met internist over mij.
Kiek
Berichten: 6693
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Ophoogklachten levothyroxine / extreme waardes

Bericht door Kiek »

Welnee, een TSH blijft niet achter. Dat is een verkeerd idee.
De TSH past zich chronisch aan aan het niveau van de FT4.

Wisseling van LT4-dosis is pas geëffectueerd na gemiddeld 6 weken.
Vanwege de halfwaardetijd van een week.
De TSH heeft een halfwaardetijd van een half uur, maar volgt dus de wisselingen van de FT4.

Je TSH blijft hoog als gevolg van een tekort aan FT4.
Je gebruikt te weinig levothyroxine/LT4.

Voor het set point gaf de combinatie met je eerste twee waarden geen bruikbaar beeld.

Ik heb vervolgens een gemiddelde curve gemaakt (vorm), waarbij ik alleen je laatste set waarden als betrouwbaar heb aanvaard (FT4 15/TSH 46). Daarvoor leende ik de phantom points FT4 18 pmol/l met een TSH van 10 mU/l.
Met deze gemiddelde curve zou je een set point hebben in de buurt van de 21.8 pmol/l waarbij een TSH van ca. 1.5 mU/l.
Een heel reëel beeld met set point.
Dit schreef ik al op de vorige bladzijde (zie ik net), en waarvoor nu het plaatje hieronder bijgevoegd.
Ik denk dat je lab hogere FT4-referentiewaarden hanteert?

Ik ben natuurlijk reuze benieuwd hoe je waarden zich ontwikkelen!

Prettige avond en slaap lekker,
Kiek
Bijlagen
TamaraKim phantom point Aug2019.jpg
TamaraKim phantom point Aug2019.jpg (39.62 KiB) 904 keer bekeken
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Tamarakim
Berichten: 284
Lid geworden op: 25 jul 2019, 22:57

Re: Ophoogklachten levothyroxine / extreme waardes

Bericht door Tamarakim »

Nogmaals dank kiek

Fijne avond en slaap lekker voor straks.
Tamarakim
Berichten: 284
Lid geworden op: 25 jul 2019, 22:57

Achtbaan gevoel in buik bij ophogen

Bericht door Tamarakim »

Hallo.

Ik gebruik nu sinds 7 weken medicatie
Maar heb sinds ophogen van 25 mcg naar 50 mcg regelmatig zo'n gevoel in mijn buik alsof je in een achtbaan zit.
Spanning gevoel lijkt het. Soms misselijk erbij. Komt iemand dit bekend voor?
Suffy
Berichten: 285
Lid geworden op: 12 nov 2014, 15:59

Re: Achtbaan gevoel in buik bij ophogen

Bericht door Suffy »

Dag Tamarakim,

Dit hoort er ook bij.
Gezien je ernstig diepe hypo is dit absoluut niet vreemd.
Dit gaat echt over, heus.
VIP sinds mijn geboorte, diagnose Hashimoto maart 2008
Ex-Thyrax, geswitcht naar Eutyrox, zeer tevreden.
In stapjes van 12,5 van 175 naar 125 mcg (licht hyperen/staken pil).
Ook vit B12- en D-tekort, 2x/week een B12-injectie sinds 15-03-2017.
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3600
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Re: Ophoogklachten levothyroxine / extreme waardes

Bericht door laura »

hallo Tamarakim,

Voor de duidelijkheid en overzichtelijkheid voeg ik jouw onderwerpen samen.
Forumgenoten zien in één onderwerp hoe het met jou gaat.
Hoe je begonnen bent en dat het een achtbaan is.

Het is onoverzichtelijk als zij voor meer informatie op zoek moeten in meer onderwerpen.
Maar ook voor jou is het overzichtelijker om alles in één onderwerp te houden.
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
Tamarakim
Berichten: 284
Lid geworden op: 25 jul 2019, 22:57

Re: Ophoogklachten levothyroxine / extreme waardes

Bericht door Tamarakim »

Florence precies zo omschreef ik het aan mijn man en huisarts. Tandarts gevoel x 10 zei ik. Heel vervelend dit.
Ik heb het echt sinds de ophoging .
Maar idd had ik dit tijdens de overgang ook soms maar dan meestal s'nachts.
Tamarakim
Berichten: 284
Lid geworden op: 25 jul 2019, 22:57

Re: Ophoogklachten levothyroxine / extreme waardes

Bericht door Tamarakim »

Ik 58 en de overgangsklachten begonnen bij al vroeg. In 2010 is mijn baarmoeder verwijderd. In 2012 ongeveer begonnen de opvliegers
En dus ook dat rare gevoel in mijn buik s'nachts. De huisarts destijds keek mij ook vreemd aan toen ik dat vertelde.
Hij ging er ook niet echt op in.
Ik heb daar ongeveer 3 jaar last van gehad. Maar nu heb ik het dus ook overdag en sinds de ophoging. Het lijkt toch echt met hormonen te maken te hebben. Ook ben ik snel overprikkeld op dit moment. Ik had dit al door een burn-out maar was het redelijk kwijt. Nu speelt dat ook weer op. Ook na de ophoging. Snel last van drukte of harde geluiden. Ook als ik buiten loop heb ik daar last van. Heel vervelend allemaal.
Wat een klier is die klier he.
Hoe gaat het met jou nu? Ben je al lang hypo patiënt?
Tamarakim
Berichten: 284
Lid geworden op: 25 jul 2019, 22:57

Re: Ophoogklachten levothyroxine / extreme waardes

Bericht door Tamarakim »

Nadat mijn baarmoeder was verwijderd in 2010 voelde ik me supergoed
In 2016 overleed mijn moeder. Ik heb haar 2 jaar verzorgd en toen begonnen de problemen. Vaak uitgeput .kreeg diagnose fibromyalgie van reumatoloog.
B12 tekort. Nu sinds 2 jaar injecties.
Toen werd trage schildklier ontdekt maar subklinisch dus geen medicatie nodig zei de huisarts die ik toen had.
In januari dit jaar in burn-out beland met depressieve klachten. En nu bleek 7 weken geleden dat ik diepe hypo heb.
TSH 110 en ft4 3. Nu na eerst 2 weken die 25 mcg en 4 weken 50mcg .TSH 46
En ft4 15 dus het gaat de goede kant op.
Maar ik ben er nog lang niet natuurlijk.
Ik vraag me wel af of ik wel fibromyalgie heb en of die burn-out een gevolg is van het schildklier probleem. En speelt ook de overgang toch nog mee? Heb nog wel eierstokken dus ja. Heel lastig om dit te filteren. Ik voel me nu iets rustiger maar de ochtenden zijn het lastigst. Niet vooruit te branden. Die overprikkeling is ook heel vervelend he. Het beperkt mij wel in veel dingen. Ik hoop dat dat snel over gaat. Maar zal volgende week toch moeten ophogen. Ik ga het wel met kleine stapjes doen want die onrust vind ik heel vermoeiend.
Wat een gedoe he
Maar positief bekijken en er vanuit gaan dat we ons er beter van gaan voelen.
Tamarakim
Berichten: 284
Lid geworden op: 25 jul 2019, 22:57

Re: Ophoogklachten levothyroxine / extreme waardes

Bericht door Tamarakim »

Hoi Florence
Ja ik vermoed dat het hele hormoon systeem een rommeltje is nu. Ik ben normaal een bezig bijtje dus ik vind het heel lastig om erin te berusten dat ik nu zo weinig aan kan. Maar het zal.moeten
Ik wil mijn lichaam nu niet opjagen dat werkt alleen maar averechts. Dus in het zonnetje zitten en anders beetje in huis rommelen en mijn nieuwe hobby doen.
Diamont painting. Dat werkt heel rustgevend. Verder even niets het is niet anders. Volgende week weer prikken ben heel benieuwd naar mijn waardes. Ik zal dan naar 62.5 gaan qua medicatie vermoed ik. Heb dan 6 weken 50 mcg geslikt.

Hoe vermaak jij je als je je minder goed voelt? Ik sta altijd open voor tips.

Groetjes .
Plaats reactie