Ophoogklachten levothyroxine / extreme waardes

Als je schildklier te weinig of geen hormoon maakt met aandacht voor klachten, symptomen en behandelingen als levothyroxine (alleen T4) of levothyroxine plus liothyronine (T4 plus T3)
Miss E

Re: Ophoogklachten levothyroxine / extreme waardes

Bericht door Miss E » 19 nov 2019, 09:24

Als jullie deze ontdekking hebben gedaan, is dat dan niet een punt waar jullie beiden winst kunnen behalen voor wat betreft een betere levenskwaliteit??

Ik zou het zeker even bespreekbaar maken. Zowel bij de schildklier arts als de hart arts.

Tamarakim

Bericht door Tamarakim » 19 nov 2019, 16:05

Ik had van de cardioloog een bloeddrukverlager al heel lang. Die mag ik nu niet meer nemen omdat mijn bloeddruk anders te laag wordt. Mijn hele leven is mijn bloeddruk al aan de lage kant maar kreeg die verlager ivm het boezemfibrilleren. Nu blijft ie ondanks dat ik gestopt ben met de verlager toch gewoon laag. Met idd een enkele uitschieter. Dat is meestal een teken dat mijn hartslag ook onregelmatig is. Ik meet ook af en toe hoor anders wordt je er gek van want het schommelt toch gedurende de dag.
Mijn cardioloog vind mijn bloeddruk nu prima zo. Ik blijf het wel in de gaten houden. Ik ben alleen altijd een beetje zweverig als ie te laag is. Dat is vervelend. Loop jij ook bij een cardioloog?
Gr wanda.

Miss E

Bericht door Miss E » 19 nov 2019, 17:42

Nee, ik loop niet bij een cardioloog.
Dat vond mijn huisarts niet nodig toen ik al meerdere keren over mijn hart geklaagd had.
Ik ben te jong om wat aan mijn hart te mankeren.

Maar!....
Als ik terug kijk in mijn 'veel te jonge' leven heb ik wel al veel langer last van hartkloppingen dan dat mijn diagnose gesteld is in 2017.
En met hartkloppingen bedoel ik een hard bonzend en suizende bloeddruk, niet perse een versnelde hartslag/bloeddruk.
+ ik ben bloeddonor geweest.
In de eerste 2 weken na een donatie was ik altijd wat wiebelig. Vooral na inspanning zoals fietsen en dat doe ik veel want dat is mijn (hoofd) vervoer.
Daar ben ik ook voor naar de huisarts geweest en die zei, ja je bloeddruk ligt wat aan de lage kant dus je hart heeft wat meer moeite om de mindere hoeveelheid bloed rond te pompen.
Vond ik logisch en toen geloofde ik ook nog alles wat de man zei.

Op een bepaald punt moest ik theorie examen doen bij het CBR, na 1x zakken en zo vreselijk ziek te zijn geweest van de stress, ik naar de huisarts en kreeg ik propapronol.
Hij zegt er nog bij, je moet wel even testen of je niet knock out gaat voor je examen gaat doen........
Zo gezegd zo gedaan op een willekeurige dag toen achteraf gezien mijn hashimoto al flink aan het huishouden was ik zo'n pil geslikt.
En ik voelde me werkelijk verschrikkelijk!! en ook gewoon onveilig!
wiebelig, trillerig, vaag, niet helder.
Ik was opzich niet perse bang als ik ergens onderweg knock out zou gaan, maar meer waar en wie vind me als eerste en wat gaat die persoon doen??

Dus ja, nu je dit schrijft vallen er voor mij wel stukjes op hun plek.
Bij hypo schildklier ziekten komt een lage bloedruk vaker voor. En als je dan middelen slikt die de bloeddruk verder verlagen.... ja.. dan is het wel logisch dat je je daar niet toffer bij voelt.
Goed dat je nu gestopt bent!
Ik hoop dat het het nodige verschil zal maken.

Nu loop ik niet bij een cardioloog. Maar is het niet een optie om iets te gebruiken om je bloeddruk iets te verhogen naar een meer gemiddeld niveau?
Of komt het fibrileren dan weer in beeld ?
En als je dat niet perse via een chemische weg wilt doen zijn er ook wel wat andere opties.

Tamarakim

Bericht door Tamarakim » 19 nov 2019, 18:49

Hoi
Een lage bloeddruk wordt niet zo snel iets aan gedaan Omdat het op zich niet gevaarlijk is. Wel heel vervelend maar medicatie krijg je niet snel. Meestal wordt aanbevolen om bv een kop bouillon te drinken of een dropje te nemen of een kopje zoethout thee.
Verder niet lang douchen of in de warmte verblijven .Dus niet te lang in de zon en niet naar de sauna.
Bij extreem lage bloeddruk moeten ze wel verder gaan kijken natuurlijk.
Sinds ik levothyroxine gebruik is mijn bloeddruk niet meer zo laag dan daarvoor.maar nog altijd gemiddeld
Bovendruk tussen de 95 en 105. Onderdruk tussen de 60 en 75. Met soms een uitschieter naar 85.
Hartslag is ook hoger dan voor de levothyroxine. Ik had soms hartslag van 58. Nu meestal tussen de 65 en 80.
Dus ik relateert die lage bloeddruk zeker aan de schildklier.
Bij hartonregelmatigheden is mijn bloeddruk soms wat hoger . Ik meet dan even zelf en schrijf het op.
Gelukkig blijft het binnen de perken.
Ik denk dat het bij jou ook al langer de schildklier is geweest. Lage bloeddruk kun je heel naar van zijn.

Kiek

Bericht door Kiek » 20 nov 2019, 11:35

Hoe komen jullie aan deze info: lage bloeddruk (hypotensie) hoort bij hypothyreoïdie?
De alto's strooien ermee. Die komen niet verder dan de overeenkomst van de eerste 4 letters: hypo en hypo.

Maar voordat deze hypo's samen een hype worden:
Een hypothyreoïdie en een lage bloeddruk komen samen wel voor bij de meest dodelijke en ernstigste vorm van hypothyreoïdie.
Het lukt je dan niet meer om dit te schrijven.
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).

Tamarakim

Bericht door Tamarakim » 20 nov 2019, 12:37

Gezien de waardes die ik had was mijn schildklier toch wel ernstig vertraagd.
IK zeg niet dat mijn lage bloeddruk daarvan komt. Wel zijn er verschillende sites over trage schildklier die dit als symptoom aangeven.
Mijn bloeddruk was altijd al laag.
Wel is het zo dat ik sinds ik levothyroxine slik en mijn waardes langzaam beter worden mijn bloeddruk ook wat hoger wordt. Ik heb er verder ook geen verstand van maar te lage bloeddruk kwam toevallig naar boven toen ik bij de huisarts was ivm duizeligheid. Toen werd ook die trage schildklier ontdekt.

Kiek

Bericht door Kiek » 20 nov 2019, 13:05

Nog eentje:
een trage schildklier.

Je schildklier werkt zich het rambam door de stimulans van de stimulerende en verhoogde TSH.
Jammer genoeg kan zo'n schildklier door ziekte niet voldoen aan de vraag.
Door een tekort aan schildklierhormoon werken je cellen in je lijf niet al te best, waardoor alles vertraagd.

Je schildklier is niet traag.
Het resultaat van de werking van je schildklier vertraagt alle procesen in je lichaam.

De juiste begrippen gebruiken, levert het juiste begrip.
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).

Tamarakim

Bericht door Tamarakim » 20 nov 2019, 14:01

Kiek ik snap wat je bedoelt maar zelfs op de site van thuisarts.nl en van ziekenhuizen wordt er over te trage of te langzaamwerkende schildklier gesproken.
Dus vanzelf dat mensen deze term gebruiken.

Kiek

Bericht door Kiek » 20 nov 2019, 14:26

Precies!
Het wordt tijd dat dit soort achterhaalde begrippen in de prullenbak gemieterd worden.
Op weg naar serieuze patiëntparticipatie!

Tamarakim

Bericht door Tamarakim » 20 nov 2019, 17:24

Zit nu in de 4e week Levo 75.
Heb nu al een paar dagen last van zweverig gevoel. Licht in mijn hoofd.
Onrustig gevoel. Toch nog ophoog klachten?. Het ging juist redelijk goed op wat hartgefladder na.
Volgende week prikken.

Plaats reactie