Hashimoto en borstkanker

Als je schildklier te weinig of geen hormoon maakt met klachten, symptomen en behandelingen als levothyroxine (alleen T4) of levothyroxine plus liothyronine (T4 plus T3)
Plaats reactie
Remkje
Berichten: 37
Lid geworden op: 13 sep 2017, 09:32

Hashimoto en borstkanker

Bericht door Remkje »

Beste allemaal,

Ik ben al een poosje Hashimotopatiënt en heb helaas ook borstkanker gekregen. Mijn benadelingen (operatie, chemo) zijn achter de rug en ik moet nog 5 jaar lang antihormoontherapie (Tamoxifen) slikken. En nu ineens schiet mijn TSH-waarde weer omhoog (van 6 naar ruim 11).
Vanuit het ziekenhuis weten ze niet of Tamoxifen inwerkt op de TSH, ze zeggen van niet. ik moet nu de dosis Thyrax verhogen.

Heeft iemand ervaring met Tamoxifen en Thyrax?
Ik zal toch niet de enige vrouw met Hashimoto zijn die borstkanker gehad heeft?

groetjes,
Remkje
Kiek
Berichten: 6713
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Hashimoto en borstkanker

Bericht door Kiek »

Hallo Remkje,

Over Tamoxifen in relatie tot levothyroxine en schildklierwaarden worden verschillende boodschappen gegeven.

Hieronder de abstract van een onderzoek:
https://www.karger.com/Article/PDF/11928

Men heeft van 45 postmenopauzale vrouwen met borstkanker en een gezonde schildklier verschillende malen TSH, FT4 en TT3 gemeten, voor inname van Tamoxifen en na 3 en 6 maanden.
Een significante stijging van TSH werd gezien na 3 maanden, en een daling aan het eind van de 6 maanden. Zonder significante veranderingen in TT3 en FT4.
De TSH-stijging na drie maanden lijkt zich vanzelf te herstellen.

Tot zover de uitleg van dit onderzoek.

Dan lijkt het dat de Tamoxifen de hypothalamus beïnvloedt, die de FT4-referentie ophoog schuift.
Zoiets gebeurt ook bij zwangeren.
De gezonde schildklier heeft na de start met Tamoxifen enige tijd nodig om weer extra hormoon te produceren, waarna de TSH terugkeert naar z'n normale waarden.
Jij slikt levothyroxine.
Dus moet je zelf de schildklierproductie aanpassen in de vorm van verhoging van je levothyroxinedosis.

In die zin heeft je ziekenhuis gelijk: de TSH wordt niet direct beïnvloed, maar wel indirect door de verandering van de FT4-referentie in de hypothalamus.

Ik heb de full text van bovengenoemd onderzoek niet gelezen, en ben eigenlijk best benieuwd naar hun uitleg.

Hopelijk ben je weer vlot op het goede FT4-niveau met je levothyroxine.

Sterkte!
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Remkje
Berichten: 37
Lid geworden op: 13 sep 2017, 09:32

Re: Hashimoto en borstkanker

Bericht door Remkje »

Hoi Kiek,

Bedankt voor je antwoord, daar kan ik wat mee! Ik ga het artikel lezen en heb m ook doorgestuurd naar mijn artsen.

Ben ook wel erg benieuwd naar lotgenoten...en die kan ik maar nergens vinden.

groetjes, Remkje
Bep
Berichten: 54
Lid geworden op: 17 okt 2013, 09:37

Re: Hashimoto en borstkanker

Bericht door Bep »

Hallo, ook ik heb borstkanker en sk problemen maar ik slik niets voor de nabehandeling van mijn bk. Op deze FB groep: Borstkanker lotgenotengroep zitten natuurlijk lotgenoten met borstkanker, waarvan ook een aantal mensen met eveneens schildklierproblemen. Misschien wel dezelfde problemen dan die jij hebt. Je zou daar je vraag kunnen stellen, wie weet. Sterkte.
*anna*
Berichten: 332
Lid geworden op: 12 sep 2013, 01:22

Re: Hashimoto en borstkanker

Bericht door *anna* »

Remkje,
Dit forum is ook heel informatief: https://www.borstkankervragen.nl/index.php.
Daar is expertise en ervaring. Echt een aanrader.
Sterkte,
Anna
Remkje
Berichten: 37
Lid geworden op: 13 sep 2017, 09:32

Re: Hashimoto en borstkanker

Bericht door Remkje »

Thanxxxx
Plaats reactie