Afbouwen medicatie (Kiek..)?

Als je schildklier te weinig of geen hormoon maakt met klachten, symptomen en behandelingen als levothyroxine (alleen T4) of levothyroxine plus liothyronine (T4 plus T3)
LD86
Berichten: 25
Lid geworden op: 24 dec 2018, 11:24

Re: Afbouwen medicatie (Kiek..)?

Bericht door LD86 »

Hoi Kiek,

Mag ik dan al voorzichtig concluderen dat mijn schildklier zelf aan het werk is..? Of is het nog te vroeg om dit na een week te kunnen zeggen...

Voor alle duidelijkheid ben dus van 75 mcg naar 37,5 mcg euthyrox gegaan..dus niet volledig gestopt.

O en heb me zover ik me kan herinneren niet akelig gevoeld met die 18,7 :)
Kiek
Berichten: 6739
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Afbouwen medicatie (Kiek..)?

Bericht door Kiek »

Een dosis van 37.5 µg heeft geen positieve functie.
Alleen een verstorend effect op je schildklierhormoonhuishouding.
En als je een FT4 van 18plus prima vindt, dan past dat best bij je 32 jaren!
Je hebt een jong gezin, dus druk.
Voor ouderen (ik ben 72) is zo'n FT4 funest, bij een set point van ca. 13 pmol/l.
Een FT4 van 18 pmol/l kan je dan prettig aanvoelen, maar is niet gezond voor je.
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
LD86
Berichten: 25
Lid geworden op: 24 dec 2018, 11:24

Re: Afbouwen medicatie (Kiek..)?

Bericht door LD86 »

Hmm dat volg ik even niet...De 37,5 is door mijn internist bepaald, met als doel na 4 weken te bekijken of mijn schildklier het (deels) zelf weer overneemt. Dat zou je dan met de helft van de dosering moeten kunnen zien, zo heb ik begrepen. Obv de waarden die ik vandaag door kreeg, hoopte ik stiekem dat het al een beetje de goede kant op gaat en ik wellicht nog verder af kan bouwen of enig moment zelfs volledig medicatievrij door het leven kan gaan.

Groet!
Kiek
Berichten: 6739
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Afbouwen medicatie (Kiek..)?

Bericht door Kiek »

Een gratis lesje over het achterliggende werkingsmechanisme van je schildklier.

Stel dat je schildklier 100 µg moet aanmaken, maar die kan slechts 80 µg produceren. Je hebt klachten.
Stel dat het lab een FT4 vaststelt van 11 pmol/l (waar je eigenlijk 13+ nodig hebt), en je TSH tracht je schildklier al te stimuleren door te verhogen naar 4 mU/l, waar je schildklier eerst al voldoende had aan 1 mU/l.
Je herhaalt dit lab voor de zekerheid. En nu blijkt je FT4 gezakt van 11 naar 10 pmol/l met een TSH van 6.4 mU/l.
En er blijkt dus inderdaad een subklinische hypothyreoïdie te bestaan.

Je dokter schrijft 25 µg voor, op basis van die herhaalde verhoogde TSH.
Je TSH-productiefaciliteit peilt chronisch in bloed, voelt die 25 µg-pil, en reageert prompt met een kleine verlaging. Je TSH daalt van 6.4 naar 4.5 mU/l.
Die verlaagde TSH zorgt voor verlaging van de stimulans van je schildklierweefsel, waardoor je schildklier minder produceert.
Dit heet compensatie.

De productie van je schildklier wordt stukje bij beetje vervangen door ophoging van de beetjes levothyroxine.
Het totaal aan T4, schildklier en dosis levothyroxine, blijft lang wiebelend min of meer dezelfde hoeveelheid.
Wederkerige vervanging.
Door de toegevoegde hoeveelheid levothyroxine hoeft de schildklier minder te produceren.

Dit gaat net zolang door, waarbij de TSH gestaag zakt, totdat je hele schildklierproductie overgenomen is door pillen.
En je schildklier ligt dan bijna plat.
De FT4 is toegenomen, de TSH gezakt.
Men heeft een doorsnee dosis nodig van gemiddeld ca. 70 à 100 µg levothyroxine, afhankelijk van persoonlijke situatie en andere medicijnen.

Pas dan ben je met een serieuze subklinische hypothyreoïdie in staat om voldoende schildklierhormoon in je lijf te krijgen.
Je kunt dus niet een beetje tekort met een beetje levothyroxine corrigeren.
Dat is onmogelijk door de achterliggende werking van de schildklierhuishouding.

Overigens komt een subklinische hypothyreoïdie best vaak voor, is vaak voorbijgaand, en corrigeert dus vaak zichzelf, zonder pillen.
De instelling van een standvastige subklinische hypothyreoïdie duurt door de mini-doses onterecht maandenlang.

Een afbouw door halvering met een beetje is dan niet nuttig.
Het is beter om gewoon maar te stoppen met de levothyroxine.
En dag 0, dag 3 en dag 7 te prikken. Zelfde tijd, zelfde lab.
Dan weet je precies hoe je schildklierhuishouding werkt.
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
LD86
Berichten: 25
Lid geworden op: 24 dec 2018, 11:24

Re: Afbouwen medicatie (Kiek..)?

Bericht door LD86 »

Hallo,

voor de geïnteresseerden/volgers:

na 4 weken de helft van de oorspronkelijke dosering te hebben geslikt, was mijn TSH vorige week 3.2. Voor halvering was deze 0,89.

Internist wil hier nu nog een maand mee doorgaan om te kijken hoe het vordert. Inmiddels in week 5. Geduld, geduld..

Gr Lonneke
Billy
Berichten: 78
Lid geworden op: 07 mar 2017, 15:40

Re: Afbouwen medicatie (Kiek..)?

Bericht door Billy »

...en hoe voel je je?

Dus, nog 4 weken 37,5 mcg? Dát is inderdaad ;) geduld hebben!

Succes!
Kiek
Berichten: 6739
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Afbouwen medicatie (Kiek..)?

Bericht door Kiek »

Wat een onnozelheid om alleen maar de TSH te meten!
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
LD86
Berichten: 25
Lid geworden op: 24 dec 2018, 11:24

Re: Afbouwen medicatie (Kiek..)?

Bericht door LD86 »

Ik voel me niet echt anders dan anders. Wel zijn mijn neuropathische klachten wat toegenomen.. Maar dat is een complex verhaal.
Nu moet ik wel zeggen dat ik me met TSH van 92 (jaar geleden) ook niet echt slecht voelde..
Maar vind het wel een onzekere periode nu, dat wachten maakt het er ook niet echt relaxter op. En als ik me dan een keer minder voel, denk ik meteen dat het aan de schildklier ligt. Terwijl het natuurlijk ook iets anders kan zijn.
Mijn uitgangspunt is: is medicatie nodig dan is het nodig, zo niet dan ben ik vooral erg blij dat ik dit heb uitgeprobeerd :)
LD86
Berichten: 25
Lid geworden op: 24 dec 2018, 11:24

Re: Afbouwen medicatie (Kiek..)?

Bericht door LD86 »

Hallo allemaal,

even een update. Vorige week heb ik eindelijk, na 3 weken helemaal gestopt te zijn met Euthyrox, mijn waarden doorgekregen. Deze waren TSH 5,9 en T4 11. Officieel een subklinische hypothyreoidie dus...De internist vroeg ik me voel en ik voel me eigenlijk best goed. Officieel heb ik wel een behandelindicatie, maar omdat ik geen noemenswaardige klachten heb hoef ik vooralsnog niet weer te starten met medicatie. Beleid is nu dat ik over 3 mnd weer moet laten prikken, dan ook antistoffen erbij. Dit i.v.m. nog een eventuele zwangerschap in de toekomst. Want dat is wel iets waar ik heel voorzichtig mee om wil gaan.
Verder zei de internist nog dat ze bij een TSH beneden de 10 nog niet meteen denken aan medicatie. Dit uiteraard wel in combi met een redelijk T4. Dat was nieuw voor mij. Het is voor nu dus eigenlijk nog steeds afwachten. Het zou me echter niet verbazen als over een paar maanden blijkt dat het toch verstandiger is om weer medicatie te gaan nemen. We zullen zien..

Groet, LD86.
Plaats reactie