Afbouwen medicatie (Kiek..)?

Als je schildklier te weinig of geen hormoon maakt met klachten, symptomen en behandelingen als levothyroxine (alleen T4) of levothyroxine plus liothyronine (T4 plus T3)
LD86
Berichten: 25
Lid geworden op: 24 dec 2018, 11:24

Afbouwen medicatie (Kiek..)?

Bericht door LD86 »

Hallo,

Ik ben vorige week di. gestart met helft dosering Euthyrox. Slikte tot dinsdag 75 mcg en nu dus nog 37,5 mcg. Over 4 weken bloed laten prikken om te zien hoe de vlag erbij hangt. Mijn schildklieraandoening (Hashimoto na bevalling) is de onderliggende oorzaak voor de dunnevezelneuropathie die ik kort na diagnose Hashimoto ontwikkeld heb. Dat is in nov/dec een jaar geleden.

Ik merk nu al dat de klachten mbt dunnevezelneuropathie weer heviger lijken te worden. Meer jeuk, prikjes, zware benen etc. Niet de hele dag, maar toch.

Zijn er mensen die ook al zo kort na halveren medicatie klachten ondervonden (niet zozeer neuropathische, maar andere klachten)?

Heb daarnaast gelezen dat je na week minderen/halveren ook al 'n goede indicatie kunt hebben na bloed prikken.

Mijn TSH stond recent en bij 75 mcg op 0,89. Hoe kun je aan waarden zien dat schildklier het wel of niet overneemt na bloedprikken? En is dit na een week bijv al te zien?

Groet!
LD86
Berichten: 25
Lid geworden op: 24 dec 2018, 11:24

Re: Afbouwen medicatie (Kiek..)?

Bericht door LD86 »

Hi Florence,

het is begonnen met tintelingen/gevoel van rondrennende mieren en het gevoel onder stroom te staan..Diagnose is gesteld aan de hand van huidbiopt, temperatuurdrempelonderzoek en klinisch beeld.

Laatste keer is FT4 niet geprikt nee. Keren daarvoor wel, geloof laatste keer 16,8..

Groetjes, Lonneke.
Kiek
Berichten: 6739
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Afbouwen medicatie (Kiek..)?

Bericht door Kiek »

Hallo Lonneke,

Als je FT4 na een week niet gezakt is vanwege de halvering van je dosis, heeft de schildklier kennelijk de draad weer opgepakt.
Dit is een algemene eigenschap van een normale schildklierhuishouding.

Als je geen FT4 aangekruist hebt, dan heb je er niks aan.
Want geen controle.

Met vriendelijke groet,
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
LD86
Berichten: 25
Lid geworden op: 24 dec 2018, 11:24

Re: Afbouwen medicatie (Kiek..)?

Bericht door LD86 »

Hoi Kiek,

Volgens mij is voordat ik startte met halveren alleen mijn TSH gemeten. Is daar na een week niets aan af te lezen dan..? Want hoe willen ze anders checken of mijn schildklier het weer overneemt..
Zou toch verwachten dat een internist dan dus ook T4 laat prikken. Op 'prikbriefje' stond iig evt. vrij T4. Ik ga het wel nog navragen, misschien is de waarde wel bekend maar niet doorgegeven.

Groeten, Lonneke.
Kiek
Berichten: 6739
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Afbouwen medicatie (Kiek..)?

Bericht door Kiek »

Hallo Lonneke,

Na een week is de FT4 gehalveerd, mocht je geen schildklierwerking hebben.
Je TSH is dan ook verhoogd.
Omdat bij iedereen de reactie van de TSH verschilt, heb je geen idee wat een te hoge solo TSH betekent, zonder FT4, voor de capaciteit van je schildklier.

Als je stopt en je laat dag 0, dag 3 en dag 7 prikken, 's ochtends vroeg, nuchter enzo, dan heb je alle informatie om de restwerking van je schildklier te bepalen, de T4-halfwaardetijd en het set point voor zover dat niet bekend is.
Dan weet je dus eigenlijk alles over je schildklierhuishouding!

Prettige avond!
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
LD86
Berichten: 25
Lid geworden op: 24 dec 2018, 11:24

Re: Afbouwen medicatie (Kiek..)?

Bericht door LD86 »

Oké, dankjewel weer!
Morgen laat ik in ieder geval prikken, dan ben ik een week onderweg.

@Florence: er is geen echte medicatie tegen DVN. Wel pijnbestrijding voor degenen die dit nodig hebben. Ik slik zelf niets. Alles is onderzocht is Maastricht UMC. En heb inderdaad klachten (gehad, waren vooral de eerste maanden erg) van kruin tot tenen.
LD86
Berichten: 25
Lid geworden op: 24 dec 2018, 11:24

Re: Afbouwen medicatie (Kiek..)?

Bericht door LD86 »

Ik heb gisteren bloed laten prikken, na een week halve dosis te hebben geslikt. Tsh is nu 1,2 en T4 13.3. Het jammere is dat T4 niet geprikt is op dag 0, dus dag voordat ik overging op halve dosering. Tsh was toen 0,89. Is er toch al iets af te leiden uit deze waarden?

Mijn T4 was op 26/7 overigens nog 14,8.. Hoogste in afgelopen maanden was 18,7.

@Florence: vooral tintelingen, jeuk en gevoel van mieren. Ook gevoel van heel dikke voeten terwijl ze niet dik waren. Maar dat is nu gelukkig niet meer zo.
Kiek
Berichten: 6739
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Afbouwen medicatie (Kiek..)?

Bericht door Kiek »

Wow, wat een hoge FT4 van 18 enzo..!
Welke TSH werd gemeten bij je FT4 van 14.8?
In de buurt van de 0.6 mU/l misschien?
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
LD86
Berichten: 25
Lid geworden op: 24 dec 2018, 11:24

Re: Afbouwen medicatie (Kiek..)?

Bericht door LD86 »

Kiek, die was toen 0,26...
Kiek
Berichten: 6739
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Afbouwen medicatie (Kiek..)?

Bericht door Kiek »

Je FT4 van 13.3 met TSH 1.2 is een combinatie van een prima gemiddelde schildklierhuishouding.
Daarbij zou een FT4 van 14.8 kunnen horen, als die een TSH zou hebben van ca. 0.5 mU/l.
Die combinatie geeft namelijk een gemiddelde curve weer, waarbij een set point van grappig genoeg exact dezelfde combinatie als je nu hebt: 13.28 met 1.21 mU/l.

Een bijbehorende TSH van 0.26 mU/l bij een FT4 van 14.8 pmol/l is dus weer apart.

Dan heb je zeker tijdens je levothyroxine-periode chronisch een onderdrukte TSH gehad?
Wat zul je je trouwens akelig gevoeld hebben met de FT4 van 18 pmol/l!
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Plaats reactie