Hashimoto snellere werking maar symptomen van trage werking.

Als je schildklier te weinig of geen hormoon maakt met klachten, symptomen en behandelingen als levothyroxine (alleen T4) of levothyroxine plus liothyronine (T4 plus T3)
Plaats reactie
Monique1000
Berichten: 5
Lid geworden op: 30 sep 2019, 15:41

Hashimoto snellere werking maar symptomen van trage werking.

Bericht door Monique1000 »

Hallo Allemaal,
Ik ben Monique 44 jaar en ik heb Hashimoto. Ik ben nu 23 jaar schildklier patiënt, er achter gekomen toen ik van mijn 1e kind zwanger wilde worden. Maar nu het volgende, ik heb zeker 17 jaar 275mcg tyrax ingenomen tot dit jaar, ineens is de dosering te hoog dus 0,25 mvg eraf. Maar het gekke is dat ik symptomen van een trage schildklier heb, obstipatie, depressief, aangekomen in gewicht, haaruitval, moe, carpaal tunnel syndroom.. etc. Afgelopen vrijdag weer geprikt en de uitslag hij is nog te snel, advies weer 0,25 eraf. Het is net of mijn lijf andersom in de wereld is. Want toen het geconstateerd werd woog ik 53 kilo en had ik nergens last van. Ik snap er dus helemaal niks van. Iemand die dit ook zo ervaart? Misschien kan overgang ook een rol spelen, daar mn moeder ook begin 40 daarmee begon? En de symptomen daar ook weer op lijken, ik snap er in elk geval niks meer van
Kiek
Berichten: 6713
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Hashimoto snellere werking maar symptomen van trage werking.

Bericht door Kiek »

Welkom, Monique!

Je had erg veel levothyroxine nodig om goede waarden te hebben.
Haast het driedubbele van een gemiddelde dosis.
Dan was er vast een noodzaak dat je zoveel nodig hebt/had.
Een andere leefwijze?
Slik je supplementen?
Misschien overige medicatie?
Kortom, veel situaties hebben invloed op de schildklierhormonen.

Niet verwonderlijk.
Al je cellen hebben het nodig.

Zijn je waarden nu wel okee?

Met vriendelijke groet,
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Monique1000
Berichten: 5
Lid geworden op: 30 sep 2019, 15:41

Re: Hashimoto snellere werking maar symptomen van trage werking.

Bericht door Monique1000 »

Hoi Kiek,

Bedankt voor je reactie. Het enige wat ik als medicatie er bij neem is ijzersuplement, B12 spuit, anticonceptie.
En voor mijn Fibromyalgie diclofenac en als t echt heftig is oxycodon of tramadol.
Bovendien heb ik een aantal keer per jaar antibiotica nodig vanwege blaasontsteking. Dus ik weet niet of een van bovenstaande invloed heeft hierop.
Maar t feit dat hij nu sneller is en ik de symptomen van een trage heb is zo vreemd.
Monique1000
Berichten: 5
Lid geworden op: 30 sep 2019, 15:41

Re: Hashimoto snellere werking maar symptomen van trage werking.

Bericht door Monique1000 »

Waarden zijn trouwens nog te snel nu 200 mcg
Kiek
Berichten: 6713
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Hashimoto snellere werking maar symptomen van trage werking.

Bericht door Kiek »

Hallo Monique,

Je klachten kunnen allerlei oorzaken hebben.
Je slikt medicatie met flinke invloed op je schildklierhormonen.
Florence noemt de oestrogenen al.
Je ijzerpillen kunnen ook bij dat rijtje gevoegd worden.
En er zijn meer dwarliggers.

Je wordt gedoseerd op geleide van je labwaarden.
Daarom geven de FT4/TSH een eerste zicht op je situatie.
Vraag je reeks waarden dus op bij de assistente van je huisarts.
Misschien is het daarmee mogelijk je een inzicht te geven, zodat je grip krijgt op je schildklierhormonen, en op je labwaarden.
Inzicht op je eigen schildklierhuishouding is heus belangrijk.

Je dokter verandert misschien van baan, of verhuist, of verdwijnt.
Jij draagt je schildklierhormonen levenslang mee.
Zorg dus dat je je waarden leert kennen.
Ze zijn van groot belang voor jouw kwaliteit van leven.

Met vriendelijke groet,
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Monique1000
Berichten: 5
Lid geworden op: 30 sep 2019, 15:41

Re: Hashimoto snellere werking maar symptomen van trage werking.

Bericht door Monique1000 »

Super bedankt voor de reacties, en ja slik nog de pil maar weet nu niet wat verstandig is stoppen of doorgaan. De heftige pijn med probeer ik echt te beperken. Ijzer is sporadisch maar neem multisub om aan te vullen ook foliumzuur. Tekorten wijd de internist aan hashimoto. Zal de waarden opvragen.
Plaats reactie