TSH en ft4 hoe verder

Als je schildklier te weinig of geen hormoon maakt met klachten, symptomen en behandelingen als levothyroxine (alleen T4) of levothyroxine plus liothyronine (T4 plus T3)
Plaats reactie
Kris
Berichten: 34
Lid geworden op: 17 mei 2016, 00:30

TSH en ft4 hoe verder

Bericht door Kris »

Hallo forummers,

Ik ben jaren niet aanwezig geweest op het forum, maar heb nu een gerichte vraag. Hopelijk in het juiste topic..

Ik ben in januari 2016 op Euthyrox overgegaan, in eerste instantie was dat opnieuw instellen. Ik had meer Euthyrox nodig dan Thyrax. Ging van 3 blauwe Thyrax naar 100 Euthyrox.

In de afgelopen maanden ben ik aan het herstellen van een zware operatie en ook al 2 jaar ziek thuis. In de afgelopen maanden heb ik allerlei medicatie naast de Euthyrox gebruikt, zoals bloedverdunner, zware pijnmedicatie (oxycodon en pregabeline), maagbeschermers, etc.
Mijn herstel is zeer moeizaam, door gebrek aan conditie en kortademigheid, veel zweten, depressiviteit, ernstige slapeloosheid, etc. Er zijn ook veel tegenslagen en dus veel stress.
In de afgelopen maanden is de TSH 2 x bepaald: 1 keer was hij 2.5 en dus ok. Wel wat hoger dan normaal (rond de 1). Ik heb toen ivm slapeloosheid besloten de Euthyrox in de ochtend te nemen. Ook al deed ik dat al jaren niet.
Nu is de TSH opnieuw bepaald ivm veel zweten, onrust, etc. Ik heb nuchter laten testen.
De uitslag was 0.47 en fT4 was 15.

Is dit ok?

Ik heb de Euthyrox weer naar de avond verplaatst op de dag dat bloed werd geprikt. Ook kreeg ik opnieuw wat Pregabeline (terwijl dat was afgebouwd). Ik voel me nu wel wat rustiger, maar vraag me af of ik minder Eithyrox nodig heb waardoor ik pregabeline kan stoppen (dit helpt ook zenuwen in de hersenen tot rust brengen).

Ook een andere vraag: wat is de ervaring met SAM-e (als supplement) ihkv de schildklier?

Gr., Kris
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3601
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Re: TSH en ft4 hoe verder

Bericht door laura »

hallo Kris,

Ik heb je topic verhuisd naar het subforum Hypothyreoïdie.
Wat betreft SAM-e. Wat is het?
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
Kris
Berichten: 34
Lid geworden op: 17 mei 2016, 00:30

Re: TSH en ft4 hoe verder

Bericht door Kris »

Bedankt voor het verplaatsen, Laura!

SAM-e staat voor S-Ademosyl-L-Methionine. Het is een supplement van iets dat we ook zelf aanmaken, in de lever. Er zijn veel onderzoeken naar gedaan, waaronder over de regulatie van hormonen en neurotransmittors. Het zou kunnen werken bij een ernstige depressie, chronische pijn, voor leverontgifting, etc.

Ik vond het toevallig bij een zoekopdracht naar trauma en depressie. En pijn heb ik sowieso.
Ik heb het besteld en vandaag de eerste genomen. Je mag het niet samen nemen met antidepressiva en je kunt er manisch van worden. Dit omdat het serotonine verhoogt. Je kunt er ook slapeloos van worden, omdat het ook iets op dopamine doet.
Maar er zijn (ook) veel goede berichten over en ik heb echt wat meer hulp nodig. En wat ik nu krijg, is ook niet best.
Teun
Berichten: 1070
Lid geworden op: 01 jul 2015, 15:02

Re: TSH en ft4 hoe verder

Bericht door Teun »

Wat ik niet zo goed begrijp is dat je in de reguliere geneeskunde loopt en daar verschillende medicatie gebruikt om vervolgens zelf iets anders er naast te gaan gebruiken terwijl een aantal bijwerkingen die je noemt ook net je klachten zijn zoals slapeloosheid. Waarom niet gewoon regulier kijken naar mogelijkheden waarbij gelijk gekeken kan worden naar samen of tegenwerking? Ik weet dat dit niets met je schildklier te maken heeft maar wilde dit toch even zeggen.

Dan een waarde van 0,47 terwijl je normaal rond de 1 zit zeg je, betekend inderdaad dat je misschien net iets teveel slikt.
Aan de andere kant zat je hiervoor op 2 en ik lees niet dat je behalve je sliktijd iets hebt aangepast. Dan zou ik mede omdat je nu toch weer savonds slikt even afwachten en over een week of 6 opnieuw controleren.
mamavan2
Berichten: 368
Lid geworden op: 23 dec 2017, 18:41

Re: TSH en ft4 hoe verder

Bericht door mamavan2 »

Je TSH was de laatste keer echt aan de lage kant. Je klachten als slapeloosheid enz passen bij een lage tsh, oftewel teveel schildklierhormoon
Ben je onlangs ook gewisseld naar de vernieuwde euthyrox?
Ik zou nu een keuze maken voor ochtend of avondslikken en vervolgens laten prikken. Mijn persoonlijke ervaring is dat ochtendslikken het meest stabiele beeld geeft.
Kris
Berichten: 34
Lid geworden op: 17 mei 2016, 00:30

Re: TSH en ft4 hoe verder

Bericht door Kris »

Bedankt voor het meedenken!

De reden om de werking van een supplement te onderzoeken, is omdat ik veel bijwerkingen heb van de reguliere medicatie en men het niet goed weet behalve opnieuw zware medicatie voor te schrijven met nog meer bijwerkingen (en afbouw problemen die ik ken). Ik ben al lang ziek en er is al veel geprobeerd. Maar voorheen ging het wel ok, dus er is iets dat ik moet doorbreken.

Ik realiseer me ook dat ik dit overweeg omdat ik aan paniek voetbal doe, dit omdat ik heel graag wil dat ik me beter ga voelen.

Ik denk ook dat mijn schildklier iets te snel is gaan werken door het in de ochtend te gaan nemen, maar slapeloosheid had ik ook met een TSH van 2.5. Dat was de reden om het na jaren avondgebruik toch in de ochtend te gaan nemen. Mogelijk is slapeloosheid ook door stress.

Mijn besluit is om het weer zoals altijd in de avond te nemen, dat hielp me ook met op tijd eten ed. En verder kijk ik het aan.

De verandering van Thyrax naar Euthyrox was in 2016. Het gaf wel meer stabiele waarden.

De fT4 is wel ok bij een nuchter geprikte TSH van 0.47?
Kris
Berichten: 34
Lid geworden op: 17 mei 2016, 00:30

Re: TSH en ft4 hoe verder

Bericht door Kris »

Ik heb een zware operatie gehad, waarna trombose. De operatie heeft veel pijn veroorzaakt door littekenweefsel en ontstekingen. Daar slik ik Pregabeline voor en diclofenac met een maagbeschermer. Voor de trombose slik ik nog een bloedverdunner. Ivm depressiviteit is Venlaxafine geopperd. Dit antidepressivum omdat ik erg onrustig en passief ben, maar ook wat traumaklachten heb.
Ik slik voor de slapeloosheid nu ook een halve Lorazepam bij de Pregabeline.

Plus dus Euthyrox.

Ik vind het wat veel en herstel niet goed. Ik heb ook enorme haaruitval en ben afgevallen.
De huisarts, internist, revalidatiearts zijn op de hoogte..
Kris
Berichten: 34
Lid geworden op: 17 mei 2016, 00:30

Re: TSH en ft4 hoe verder

Bericht door Kris »

Bedankt voor je meelevende reactie. Ik worstel idd enorm met mijn gezondheid..

Jouw informatie ga ik rustig lezen. Ik denk ook dat Venlaxafine en Lorazepam, zelfs de Pregabeline symptoombestrijding is. En de interactie-effecten of bijwerkingen van medicatie maakt dat het mogelijk niet duidelijk wordt wat de beste weg vooruit is, maar ik heb die wel nodig.....
Binnenkort krijg ik een corticosteroïden injectie voor de pijn, wat natuurlijk ook weer bijwerkingen heeft op hormonen.

Maar ik denk ook dat stabieler instellen van de schildklier prioriteit heeft.

Nogmaals bedankt!
Kris
Berichten: 34
Lid geworden op: 17 mei 2016, 00:30

Re: TSH en ft4 hoe verder

Bericht door Kris »

Hoi allemaal,

Sinds mijn vraag om advies zijn er een aantal zaken verbeterd. Minder haaruitval, minder zweten, minder onrust, minder depressiviteit. Dit terwijl de stress zeker niet minder is aangezien ik zeer slecht nieuws heb gehad op meerdere vlakken. De ernstige pijn is mogelijk niet meer te verhelpen en ik zit midden in een rouwproces, maar ik voel me minder ziek.

Voor mij is het duidelijk dat de klachten kwamen door een wat te snelle schildklierwerking en het veranderen van inname moment. Ik slik nog steeds allerlei andere medicatie, maar blijkbaar staat het toch wat los van de schildklier functie.
Hopelijk blijft het zo. Liefst hou ik haar op mijn hoofd ;-)

Sterkte voor iedereen die worstelt.
Plaats reactie