Hashimoto en onregelmatig werken

Als je schildklier te weinig of geen hormoon maakt met klachten, symptomen en behandelingen als levothyroxine (alleen T4) of levothyroxine plus liothyronine (T4 plus T3)
Plaats reactie
Leah0710
Berichten: 47
Lid geworden op: 19 okt 2016, 20:14

Hashimoto en onregelmatig werken

Bericht door Leah0710 »

Hoi allemaal!

Ik ben momenteel 26 jaar en al ongeveer 5 jaar bekend met Hashimoto. Mijn schildklier waardes schommelen nog steeds en ik laat mijn waardes regelmatig controleren.
Ook ben ik onder behandeling van een internist.
Ik werk al jaren in de zorg waar ik onregelmatig werk.
Momenteel werk ik dag en avonddiensten. De
ene week werk ik mijn contracturen (28uur) maar de andere week bijvoorbeeld weer 40uur/45uur.
Ik merk aan mezelf dat dit me opbreekt en dat ik in een week van 40-45uur in de avond om 19:00 al bijvoorbeeld in bed lig. Ik heb dan dagen dat ik eigenlijk aan 10uur slaap in de nacht niet genoeg heb. En doordat ik geen ritme heb in mijn werk uren/dagen merk ik dat dit mijn gezondheid niet veel goed doet.

Ik heb wel de knoop voor mezelf doorgehakt om per 2021 uit de zorg gegaan en een hele nieuwe uitdaging aan te gaan met regelmatigere tijden. Maaaar... dit duurt nog even omdat ik in 2020 pas ga starten met een nieuwe opleiding.

Mijn vraag aan jullie is het volgende:
Wie werkt er ook onregelmatig en wat is jouw tip hier bij? Ben je minder gaan werken (wat in mijn geval niet veel uit maakt, ik werk bijna nooit mijn contract uren) of juist in gesprek gaan met je werkgever hier over?
Het liefst zou ik gewoon per week 28uur willen werken(3,5/4dagen). Ik zit er eigenlijk zelfs over na te denken om in gesprek te gaan met mijn internist en bedrijfsarts.. Maar vind het allemaal best spannend en geen idee of dit mij gaat helpen. Maar hoe het nu gaat, gaat het gewoon niet. Ik ben 26 maar voel me soms gewoon 80😅

Zo, ik heb even mijn hart gelucht en ben heel benieuwd naar jullie kijk hier op :D!

Groetjes,

Leah
Teun
Berichten: 1070
Lid geworden op: 01 jul 2015, 15:02

Re: Hashimoto en onregelmatig werken

Bericht door Teun »

Ik weet niet of het met de Hashimoto te maken heeft.
Onregelmatige dienst is natuurlijk voor niemand goed, en sommige mensen kunnen er gewoon niet tegen.
Ik heb voordat ik met pensioen ben gegaan nog 4 jaar na de diagnose in de nachtdienst gewerkt, 5 nachten op en daarna 4 nachten af.
Ik had een prima bedrijfsarts volgens mij die mij goed heeft ondersteund maar wel af heeft geremd, hij had er echter vanaf het begin vertrouwen in dat ik gewoon mijn eigen werk weer kon oppakken, geen enkel moment getwijfeld aan het niet meer in onregelmatigheid te kunnen werken met Hashimoto. Hij gaf wel aan dat als het diabetes zou zijn geweest dat het dan wat anders was.
Dus ik hoop voor jou dat je werkgever en/of bedrijfsarts voor jou wat kan betekenen hierin, en je uren beperkt kunnen blijven tot 28 uur.
pga
Berichten: 342
Lid geworden op: 13 feb 2016, 10:09

Re: Hashimoto en onregelmatig werken

Bericht door pga »

Zit ook in de zorg ,werk bijna mijn hele leven al late diensten,vroeger wel veel nacht erbij maar dat brak me op mijn 35e al flink op .Op 55 jr Hashimoto moet er niet aan denken dat ik regelmatig vroeg moet draaien ,zou compleet inzakken net als jij.
Leah0710
Berichten: 47
Lid geworden op: 19 okt 2016, 20:14

Re: Hashimoto en onregelmatig werken

Bericht door Leah0710 »

@Teun

Bedankt voor je bericht :-). Ik hoop dat ik er idd iets mee op ga schieten. Ik denk dat het bij mij ook een stuk gaat schelen als ik wat meer regelmatige diensten ga werken.

@Pga

Bedankt voor je bericht. Fijn om te horen dat je het herkent.
Ik draai gelukkig geen nachten meer. Dat was helemaal een gedoe en het kost enorm veel energie (omdat je regelmaat/ritme weg is, tenminste dat had ik).
Ik hoop inderdaad dat ik wat meer regelmaat kan krijgen. Al is dat in de zorg natuurlijk wel lastig..
MM89
Berichten: 5
Lid geworden op: 08 nov 2019, 20:59

Re: Hashimoto en onregelmatig werken

Bericht door MM89 »

Hallo Leah,

Ik kan me best voorstellen dat het zwaar moet zijn, zo onregelmatige tijden, omdat dat je slaapritme in de war brengt. Ik merk zelf ook dat ik mijn slaap nodig heb en ook graag vroeg ga slapen. Ik denk dat het inderdaad zoals hierboven vermeld voor iedereen wel lastig is, maar misschien dat met Hashimoto die vermoeidheid toch wel harder toeslaat. En nu zijn we nog jong, dat belooft voor als we ouder worden :)
Ik ben 30 en werk momenteel 4/5 maar dat had wel een andere reden. Wel mooi 9 to 5 maar toch zie ik er tegenop om terug voltijds aan de slag te gaan omdat ik merk dat ik naar het eind van de week echt stikop ben. Dus dat bekijk ik nog even...

Hopelijk vind je snel je ritme terug, en ik denk dat dat in de zorg ook wel moet kunnen, met wat goede wil van je werkgever. En anders idd een nieuwe uitdaging :)

Iig veel succes!!! :)
mamavan2
Berichten: 368
Lid geworden op: 23 dec 2017, 18:41

Re: Hashimoto en onregelmatig werken

Bericht door mamavan2 »

Misschien iets anders maar ik merk dat vanaf dat ik hashimoto heb, een gebroken nacht er meer inhakt dan daarvoor. De vermoeidheid de volgende dag is pittiger en meer in mijn spieren/gewrichten te voelen. Zo een keertje later naar bed gaan kan ik ook nog niet zo goed 'handelen'.
Nu ben ik ook nog niet helemaal goed ingesteld. Ik werk een aantal dagen van 7/7,5 uur per dag en dat is aardig goed vol te houden. Ik merk juist ook dat ritme me goed doet. Dus lekker dezelfde tijd opstaan elke dag en wat gaan doen, voel ik me het beste bij. Maar goed ook overigens, want met twee kleine kids is een redelijk actieve moeder wel prettig :) .
Plaats reactie