Hashimoto en Coeliakie

Als je schildklier te weinig of geen hormoon maakt met klachten, symptomen en behandelingen als levothyroxine (alleen T4) of levothyroxine plus liothyronine (T4 plus T3)
Plaats reactie
margreetvz
Berichten: 7
Lid geworden op: 15 mar 2016, 08:11

Hashimoto en Coeliakie

Bericht door margreetvz »

Ik heb sinds 22 jaar Hashimoto en een paar weken geleden is bij mij ook Coeliakie geconstateerd. Ik ben nu sinds 2 weken bezig met een glutenvrij dieet. Nu begrijp ik dat als je Coeliakie hebt voedingsstoffen moeilijker opgenomen worden, maar bij een glutenvrij dieet moet dat zich wel herstellen. Wat geldt voor voedingsstoffen kan ook gelden voor medicijnen, m.a.w. het kan ook zijn dat in de loop van de tijd de Euthyrox die ik neem beter opgenomen wordt en ik dus minder medicatie nodig hebt... Is er iemand die deze situatie al meegemaakt heeft?
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3600
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Re: Hashimoto en Coeliakie

Bericht door laura »

laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
mamavan2
Berichten: 368
Lid geworden op: 23 dec 2017, 18:41

Re: Hashimoto en Coeliakie

Bericht door mamavan2 »

Ik heb even meegelezen. Ik denk dat het goed is de kritiek uit de artikelen niet op jezelf te betrekken. Je hebt bij jezelf sensitiviteit ontdekt.
Veel mensen hebben dat niet en gaan glutenvrij eten, oa gestuurd door 'goeroes' (net als bv koolhydraatarme leefstijl hype (vind ik persoonlijk)) en markeren brood etc dan als ongezond. Daarmee doen ze de mensen die coeliakie hebben wellicht tekort.
margreetvz
Berichten: 7
Lid geworden op: 15 mar 2016, 08:11

Re: Hashimoto en Coeliakie

Bericht door margreetvz »

Door middel van bloedonderzoek en een darmbiopsie is bij mij formeel coeliakie vastgesteld. Het gaat dus niet om een hype. Als je een beetje rondkijkt, dan blijkt dat 5 tot 10% van de Hashimoto patiënten ook mogelijk coeliakie heeft. Bij mij is die coeliakie pas nu, op mijn 57e ontdekt, maar 11 jaar geleden heb ik al onderzoek gehad voor dezelfde buikpijn die ik nu heb en toen is niet gecheckt op coeliakie. De reden waarom glutenvrij eten dus wel degelijk een voordeel kan zijn bij Hashimoto is dus als die coeliakie nog niet ontdekt is.
margreetvz
Berichten: 7
Lid geworden op: 15 mar 2016, 08:11

Re: Hashimoto en Coeliakie

Bericht door margreetvz »

Het is dus bij mij niet sensitiviteit maar echt de ziekte coeliakie.
Plaats reactie