Subklinisch toch veel klachten!

Als je schildklier te weinig of geen hormoon maakt met klachten, symptomen en behandelingen als levothyroxine (alleen T4) of levothyroxine plus liothyronine (T4 plus T3)
Plaats reactie
Lucia
Berichten: 6
Lid geworden op: 09 dec 2019, 22:26

Subklinisch toch veel klachten!

Bericht door Lucia »

Goedemiddag,

Mijn naam is Lucia, 38 jaar en moeder van 2 dochters. Sinds oktober klachten die me eerst deden denken aan een burn-out en later schildklier. Ook klachten waarvan ik niet eens wist dat deze schildklier gerelateerd konden zijn, stonden op mijn klachtenlijstje. Als orthomoleculair therapeut gingen er wel belletjes rinkelen, maar wil vooral niet te snel mezelf een sticker op plakken.

2 jaar geleden ook al eens zelf onderzoek laten doen, de huisarts vond dit toen niet nodig. Zelf was ik benieuwd omdat ik al jaren vage klachten had.
Waardes uit 2017:
TSH: 2,17
RT3: 0,28
T3: 0,35
Ratio rt3/t3: 4,82 (ref <6)
Vrij T4: 12,3 (hierbij was 9 de onder ref)
Vrij T3: 4,24

Meting huisarts vorige week 12-2019:
TSH: 5,01 (ref <4)
FT4: 14 (hier geen referenties van gehad).

Toen ik belde voor uitslag was het commentaar: tag wat verhoogd, geen reden tot verdere actie nu. Dit was door andere HA dan waar ik de 1e afspraak bij had.

Nu heb ik voor donderdag een afspraak gemaakt omdat ik dus heel veel klachten heb, vooral sinds afgelopen 2 maanden verergert.

Mijn vraag, wat is nu handig om bij HA aan te geven? Is verder bloedonderzoek nodig? Anti TPO/TG? Is dit zinvol? Jodium?

B12 en vit D waren beide mooi hoog.

Maar omdat ik dus met veel klachten loop wil ik niet zomaar weggestuurd worden. Ik lees overal dat dit geen reden tot medicatie is. Maar hoe ga je hier wel mee om? Leefstijl is erg netjes, maar kan nog meer schildklier gericht gaan werken.

Huidige klachten:
Koude handen, voeten neus (heb ik al zolang ik me kan herinneren)
Obstipatie
Zware menstruaties met heftige krampen
Wenkbrauwen vallen uit
Haar breekt/valt uit sinds 2 mnd
Erge onderrug pijn
Veel vocht onder en op oogleden
Vocht in enkels
Maand terug in 1 week 6 kg aangekomen! Hield ineens mega veel vocht vast. Nu weer 4 eraf maar gaat heel moeizaam.
Neerslachtig
Emotioneel, voel me hormonaal echt uit balans.

Ik hoor graag vanuit jullie ervaring wat handig is om aan te geven bij HA.

Groet Lucia
Teun
Berichten: 1070
Lid geworden op: 01 jul 2015, 15:02

Re: Subklinisch toch veel klachten!

Bericht door Teun »

Ik zou zeggen precies aangeven aan de huisarts wat jou klachten zijn en dat je graag verbetering hierin wilt zien.
Zijn er ook andere dingen bekeken door de ha op grond van deze klachten? Anders zou het een goede zaak zijn dat er verder onderzoek gedaan gaat worden.
En ja het kan van de schildklier afkomstig zijn ook al zijn je waardes niet direct een reden om te gaan behandelen. Persoonlijk zou ik zeggen eerst alle andere zaken uitsluiten en is dat allemaal oke dan eventueel starten met proefbehandeling.
GeertjeS
Berichten: 250
Lid geworden op: 02 mei 2018, 07:22

Re: Subklinisch toch veel klachten!

Bericht door GeertjeS »

Ja ik ben het met Teun eens.
Ik was ook Subklinisch en had ook veel klachten; heel moe, slap wazig zien, duizelig en emotioneel. Toen alles verder goed was ben ik toch met medicatie gestart en ik knapte echt op. Iedereen heeft z’n persoonlijke setpoint qua waarden en als je daar vanaf zit kan je zeker klachten hebben! Veel sterkte
Lucia
Berichten: 6
Lid geworden op: 09 dec 2019, 22:26

Re: Subklinisch toch veel klachten!

Bericht door Lucia »

Hartelijk dank voor jullie reactie.

Huisarts denkt goed mee, klachten zijn passend bij het beeld. Nu verder gekeken voor antistoffen, hier een week op wachten. Dan eventueel verwijzen naar endocrinoloog/internist.

We wachten het even af!
Plaats reactie