Hallo Allemaal

Als je schildklier te weinig of geen hormoon maakt met klachten, symptomen en behandelingen als levothyroxine (alleen T4) of levothyroxine plus liothyronine (T4 plus T3)
pga
Berichten: 342
Lid geworden op: 13 feb 2016, 10:09

Re: Hallo Allemaal

Bericht door pga »

Leesvoer voor je huisarts ,van de collega huisartsen,zie richtlijnen medicamenteuze behandeling

https://www.nhg.org/?tmp-no-mobile=1&q= ... dp26302832

Succes !
FinnZee
Berichten: 37
Lid geworden op: 13 dec 2019, 07:30

Re: Hallo Allemaal

Bericht door FinnZee »

Hallo Pga

Ook met het eerdere antwoord van Kiek in mind is het denk ik wel verstandig om vandaag me huisarts te bellen voor een verhoging ,ook gezien het niveau van klachten dat ik nog steeds ervaar en de lage dosering die ik nu slik,en wederom ben ik midden in de nacht wakker,ach kan ik tenminste het gesprek voorbereiden!😉
marjoleta
Berichten: 225
Lid geworden op: 27 sep 2017, 08:03

Re: Hallo Allemaal

Bericht door marjoleta »

Dag Finnzee,

Ook ik ben regelmatig voorzien van korte nachten, ik weet niet wat je leeftijd is maar ook bij het ouder worden is er blijkbaar minder slaap nodig.

Meestal ga ik maar achter de computer of ga TV kijken.

Ik heb wel gemerkt dat als ik goed ingesteld ben het slapen weer wat beter gaat.

Mvg.
Marjoleta
FinnZee
Berichten: 37
Lid geworden op: 13 dec 2019, 07:30

Re: Hallo Allemaal

Bericht door FinnZee »

Goedemorgen Marjoletta

Om je vraag te beantwoorden,ik ben 26 jaar,maar vanwege stress in het verleden ben ik korte nachten wel gewend,alleen als je ouder wordt en al helemaal als je op een gegeven moment hashimoto krijgt kun je er minder goed tegen,ach daar hebben we koffie voor he!

Fijne dag
FinnZee
Berichten: 37
Lid geworden op: 13 dec 2019, 07:30

Re: Hallo Allemaal

Bericht door FinnZee »

Zo dan nog net goedemorgen allemaal

Even een update

Ben naar de huisarts gegaan omdat de klachten toch wel te heftig werden,onderweg bloed nerveus en kort ademig,ging in de wachtkamer niet veel beter maar we zijn er uiteindelijk uitgekomen

We vonden een sprong van 25mg naar rond de 130+ mg een te grote sprong(we hadden de richtlijn erbij gepakt en mijn gewicht uitgerekend 1.6x) dus we hebben een middenweg van 50 mg afgesproken waar we het beide mee eens zijn

En hopelijk zit ik nu in wat kalmer vaarwater om wat rustiger af te wachten wat me eerste prik sinds de diagnose gaat weergeven

Dat was het wel zo’n beetje,even afwachten wat de 25 mg verhoging gaat doen

Finn
Kiek
Berichten: 6740
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Hallo Allemaal

Bericht door Kiek »

Mooie aktie, Finn!
Nu heb je al 6 weken gewonnen.
Je zult je zo nu dan wat beter voelen.
Maar je komt ook met een dosis van 50 µg nog flink tekort.
Je voelt je pas nog beter als je min of meer de juiste dosis te pakken hebt.
Dat duurt met de nogal trage ophogingen nog wel een maand of 3.

Hou je taai!
Kiek

PS: Lab dus: a l t i j d vroege ochtend- nuchter- zonder levothyroxine in je maag!
Je labwaarden hebben een 24-uurs ritme.
Door de levothyroxine rommelen je FT4 en TSH de eerste uren na het slikken: de ene stijgt en de ander daalt. Een drukte van belang voor je FT4 en TSH. Na een paar uur daalt de FT4 tot de volgende ochtend. En de TSH stijgt.
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
FinnZee
Berichten: 37
Lid geworden op: 13 dec 2019, 07:30

Re: Hallo Allemaal

Bericht door FinnZee »

Bedankt voor het advies kiek!

Die ga ik zeker onthouden,sterker nog ik ga het erbij zetten in de agenda
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3601
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Re: Hallo Allemaal

Bericht door laura »

Ach daar hebben we koffie voor he!

Finn, als je slaapproblemen hebt, kun je misschien niet te veel koffie drinken.
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
Teun
Berichten: 1070
Lid geworden op: 01 jul 2015, 15:02

Re: Hallo Allemaal

Bericht door Teun »

Finn ie slapeloze nachten zullen echt nog wel een tijdje aanhouden, en mogelijk zelfs wel vaker gebeuren in de toekomst als je denkt net goed ingesteld te zijn. Ik herken het, hoef maar iets af te wijken in mijn waardes en de nachten zijn slecht. Zoals Laura al zegt, laat de koffie voor zover haalbaar is achterwege, savonds voor het slapen en snachts. Dit werkt averechts. Pak liever een kopje thee en een boek, accepteer het dat het zo is.

Zoals Kiek al zei, je bent er nog lang niet met 50 mcg, en niet om je te ontmoedigen, maar vooral om je voor te bereiden wat je kunt verwachten wil ik eigenlijk zeggen dat de komende periode op en af zal zijn, in eerste instantie zul je wel merken dat je medicatie is aangepast, maar na een paar dagen/week merk je weer stilstand of zelfs achteruitgang in je zijn. Dit is echt normaal, geeft veel mensen het gevoel het komt nooit goed. Ik heb het ook gehad, maar na een half jaar merkte ik toch wel verandering en na anderhalf jaar kon ik zeggen, we zitten op de goede weg. Uiteindelijk heeft het toch ruim 2 jaar geduurd voordat ik goed in mijn waardes zat, maar dat blijft schommelen en regelmatig dosis aanpassen. Is dat erg? Nee denk ik niet, weet dat het nodig is en accepteer het.

Hou moed, schrijf hier je frustraties e.d. van je af en verwacht van je naaste omgeving niet al teveel, het is voor een buitenstaander moeilijk te begrijpen hoe jij je voelt. (Voor ik zelf geconfronteerd wer met Hashimoto dacht ik ook dat dat wel mee viel.)
FinnZee
Berichten: 37
Lid geworden op: 13 dec 2019, 07:30

Re: Hallo Allemaal

Bericht door FinnZee »

Laura,kiek,teun,jullie slaan de spijker op de kop

De medicatie gaf mij een bijna manische boost,dus lekker boodschappen doen en even gesprekje hier en posten daar enzovoort,nu zit ik met spanning en op het randje,ik ben over me grenzen gegaan,te veel koffie,te veel zelfvertrouwen,te weinig ervaring met het wat er kan gebeuren

Nou is dit hard zijn naar mezelf? Ik denk eerlijk,ik kan hier alleen maar van leren,me hoofd zit vol en het laatste waar ik nu zin in heb is koffie,dus ik heb lekkere ontspannings thee gekocht,daar maar even op voortbouwen

Ik heb een huis schoon te maken maar wou wel even snel reageren

Idg nogmaals bedankt en het advies valt niet op dove oren

Finn
Plaats reactie