Hallo Allemaal

Als je schildklier te weinig of geen hormoon maakt met klachten, symptomen en behandelingen als levothyroxine (alleen T4) of levothyroxine plus liothyronine (T4 plus T3)
FinnZee
Berichten: 37
Lid geworden op: 13 dec 2019, 07:30

Re: Hallo Allemaal

Bericht door FinnZee »

Ik ga wel een beetje moeilijk doen,waarom zit het internet dan vol met tips over een dieet als je hashimoto hebt en dieet dit dieet dat en hier eet iedereen gewoon wat ie wil

Ik snap het niet...
Kiek
Berichten: 6737
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Hallo Allemaal

Bericht door Kiek »

Omdat ze er graag aan willen verdienen.
De alternatieven, de 'voedingsdeskundigen', en allerlei andere mensen die een gat in de markt ontdekt hebben. Iedereen moet glutenvrij. Ook al zoiets onzinnigs.

Verder is je schildklier niet de schuld van allerlei gevoeligheden hier en daar.
Eest was je duf, en nu merk je al wat meer op, omdat je een beetje meer T4 in je bloed hebt.

Het is een geluk dat ze (artsen) je tekort hebben ontdekt.
Het valt je natuurlijk tegen dat je waarschijnlijk levenslang gebonden bent aan de levothyroxine.
Maar pluk de vruchten van de levothyroxine!

Iedere nieuwe ontdekking van een priegeltje hier of een opmerkelijk iets daar, is een signaal dat je pillen opbouwen.
Je hersencellen komen ook nog tekort aan FT4, want ook die moeten gevoed worden door voldoende levothyroxine, maar je bent in ieder geval op weg.

Inmiddels weet je dat je je T4 langzaam opbouwt.
Dat is deels een keuze van je arts.
Je bent nu al verder dat een week geleden.

Een citaat van ca. 3 weken van Rosanne Hertzberger in de NRC:
"Maar meestal is er weinig reden om naar je lichaam te luisteren.
Je lichaam kletst vaak maar wat raak".

Gewoon eten, voldoende slapen, en prettig sporten.

Met vriendelijke groet,
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Tamarakim
Berichten: 284
Lid geworden op: 25 jul 2019, 22:57

Re: Hallo Allemaal

Bericht door Tamarakim »

Hoi finnzee

Ik heb 2 jaar geleden een echo gehad en is mijn lever ook bekeken. Ook is dit jaar via bloed lever en niet waardes bekeken
Alles was prima.
Darmklachten heb ik sowieso omdat ik pds heb maar ik merk wel degelijk verandering sinds ik levothyroxine gebruik. Ik verdraag nu dingen bv niet zo goed meer wat eerst nog wel goed ging.
Maar ook voordeel ervan is dat ik niet zo vaak diarree meer heb.
Dus het heeft zeker ook invloed op je darmen. Ik denk op je hele systeem.
Ik volg ook geen dieet. Ben alleen voorzichtig met zuivel en teveel vezels
En nu ook minder suiker want dat verdraag ik nu minder goed. Verder eet ik alles
FinnZee
Berichten: 37
Lid geworden op: 13 dec 2019, 07:30

Re: Hallo Allemaal

Bericht door FinnZee »

Zohe,ik ben het er mee eens Miss E
Ik begin het te merken,me gedrag veranderd,me slaappatroon veranderd,alles veranderd eigenlijk
Ik dacht dat een dieet misschien mij zou helpen,maar ik weet niet waar ik moet beginnen,en ik denk dat ik al genoeg hooi op me vork heb op dit moment,ik ben net met de medicatie begonnen zoals jullie al hebben gezegd,en ik moet het ook een beetje leuk houden,ik wou gewoon zeker weten dat ik mezelf niet onnodig kwaad deed,dus bedankt voor de reacties ze helpen heel erg

En PS tamara veel sterkte,ik hoop dat je snel verlichting vindt,bestaat er een kans dat dit te maken heeft met je pds?
Tamarakim
Berichten: 284
Lid geworden op: 25 jul 2019, 22:57

Re: Hallo Allemaal

Bericht door Tamarakim »

Ja ik denk idd dat veel van mijn darmklachten met mijn pds te maken heeft. Alleen ben ik nu nog wat gevoeliger voor bepaalde voeding.
Kaas bv kon ik wel met mate verdragen maar nu heel slecht net als suiker
Misschien als ik goed ingesteld ben dat dat weer veranderd
En idd .het moet leuk blijven dus geen dieet maar ook blijven genieten van lekker eten.
FinnZee
Berichten: 37
Lid geworden op: 13 dec 2019, 07:30

Re: Hallo Allemaal

Bericht door FinnZee »

Zo is er een variatie van klachten die een mens kan hebben als hij of zij nog niet goed ingesteld is,ik voel bijvoorbeeld een soort druk,spanning,dit is meer mentaal

Maar ik neem aan dat dit tijdelijk is en dit heb ik pas sinds gisteren en vandaag was een zware dag dus dat is normaal

Ik ben enigzins blij voor je tamara dat je in ieder geval met enige zekerheid je klachten kan wijten aan iets wat je bekend is,dat betekent dat je waarschijnlijk er ook wat meer van op de hoogte bent van wat of hoe je het aan kan pakken

Ik wens je er in ieder geval succes mee :)
FinnZee
Berichten: 37
Lid geworden op: 13 dec 2019, 07:30

Re: Hallo Allemaal

Bericht door FinnZee »

Ik moet het gewoon even kwijt,ik voel me zo raar,het ene moment heb ik geen energie,complete apathie,dan ineens zit ik barstenvol energie en kan ik zes kilometer wandelen,wat ik dan ook doe(ik heb standaard routes)en dan halverwege ineens sta ik om adem te happen en loop ik van links naar rechts en wordt ik licht in me hoofd en krijg ik ontzettend honger

ik was gisteren de kerstboom aan het opzetten als afleiding van het constant op bed liggen en ik schiet ineens uit me slof twee keer achter elkaar,compleet ongepast
Ik heb een gevoel van constante spanning/druk en me energie lijkt constant wel van hypo naar hyper en weer terug naar hypo te schieten

Als ik me medicatie neem voel ik me een paar uur goed maar hoe langer de dag voortduurt hoe moeilijker het wordt,ik heb eerder een burn out gehad en dit voelt soortgelijk alleen deze keer heb ik geen mix van school en werk
Tamarakim
Berichten: 284
Lid geworden op: 25 jul 2019, 22:57

Re: Hallo Allemaal

Bericht door Tamarakim »

Finnzee
Ik herken dit heel erg van toen ik net levothyroxine nam.
Uitgeput en tegelijk het gevoel dat er teveel druk op de ketel staat.
Nerveus en gespannen maar ook doodmoe . Ik herken het ook van mijn burn-out. De symptomen lijken enorm veel op elkaar.
Ik had er erg veel moeite mee in het begin en raakte soms in paniek ervan.
Maar langzaam aan wordt het iets beter en rustiger. Al heb ik ook nog slechtere dagen dat ik een kort lontje heb en stemmingswisselingen heb. Snel emotioneel ook.
Ik moet maandag weer prikken .
Ik denk dat ik moet ophogen want ik merk nu ook dat een beetje terug val.
Geduld is hier het sleutelwoord en das best lastig.
FinnZee
Berichten: 37
Lid geworden op: 13 dec 2019, 07:30

Re: Hallo Allemaal

Bericht door FinnZee »

Geduld is moeilijk op te brengen op dit moment

Heb nu weer 26 uur geslapen,ben net wakker,maar ik begin me langzaamaan qua emotie regulatie wel rustiger te voelen,ik voel me nu al een stuk beter dan twee dagen geleden,het is gewoon zwaar om van goed naar slecht naar goed te gaan en om dan ook nog optimistisch te blijven

Maar ik heb denk ik geen keus als ik dit bij de hoorns wil pakken,met heel kleine stapjes gaat het iedere dag een klein beetje beter maar mijn karakter en persoonlijkheid is 100% gaan,alles of niets dus om nu ineens rustig aan te moeten doen en het per dag te moeten bekijken is ontzettend moeilijk

Mijn karakter is NU resultaat en NU oplossen,dat kan met deze ziekte niet,je wordt letterlijk tegengehouden en dat is even wennen en heel moeilijk voor mij

Even heel wat anders,ik wens iedereen op dit forum alvast een hele mooie warme kerst toe ,mogen jullie ervan genieten!

Finn
Tamarakim
Berichten: 284
Lid geworden op: 25 jul 2019, 22:57

Re: Hallo Allemaal

Bericht door Tamarakim »

Hoi Finnzee
Ik herken dit heel erg.
Ik heb enorm veel moeite met het accepteren van het feit dat ik opeens niet meer kan doen wat ik zou willen.
Ik wil shoppen vandaag maar mijn lijf zegt blijf maar op de bank met een boek
Moe opgestaan en ik slaap al een paar nachten slecht. Dus niet shoppen. Hooguit een wandelingetje voor zolang ik het volhoud. Dit is ook erg tegen mijn aard in. Ik wil te veel en te snel.
Rust pakken en genoegen nemen met de kleine dingen. Maar oh zo moeilijk.

Groetjes Tamara
Fijne dagen.
Plaats reactie