Georgie en virale schildklierontsteking / Quervain

Als je schildklier te weinig of geen hormoon maakt met klachten, symptomen en behandelingen als levothyroxine (alleen T4) of levothyroxine plus liothyronine (T4 plus T3)
Marjo1
Berichten: 83
Lid geworden op: 10 jan 2020, 09:30

Re: Hoi! Ik stel me even voor

Bericht door Marjo1 »

Had je geen betablokker tijdens je hyper? Ik wel en heb toen al mijn klachten daaraan geweten...

Wat ik voel vraag je: inwendig trillen. Onrust. Soms even koud en koortsig. Warmtegolven tegelijk met een heel naar zwaktegevoel dat door mijn armen en benen trekt. Kriebelig gevoel inwendig.
Terwijl mijn schildklierwaarden nu juist redelijk normaal moeten zijn.
Dat maakt me beetje bang wat komen gaat.

Verder durf ik niet meer na te denken of mijn hart te snel klopt dan word ik gek. Heb vorige werk ecg gehad en alles was goed toen. Maar toen had ik nog geen hypo... Het voelt nu anders maar ben natuurlijk ook met de betablokker gestopt. Iedereen zegt dat mijn hart het aankan want jong. Ik ben 47 trouwens.
Verder had ik tot vandaag (he dat is dus beter nu) een bonkend hoofd en oorsuizen. (Toch paniek?) .
Last rond slokdarm en luchtpijp.

Mijn ademhaling is traag. Inslapen lukt niet, kom met naar gevoel ineens weer terug, soms naar adem snakkend.

Herken je iets?

Heb de hele kerstvakantie op bed en bank doorgebracht. Mijn man heeft engelengeduld. Vaak tegen etenstijd wel in staat beetje te helpen koken.

Groet!
13-12: TSH 0,01; TF4 61,9
18-12: TSH < 0,03; TF4 55,9
23-12: TSH < 0,03; TF4 41,1
27-12: TSH 0,02; TF4 24,8; T3 1,39
6-1: TSH 2,82; TF4 15,8
14-1: TSH 4,87; TF4 17,3
20-01: TSH 4,49; FT4 16,2
28-01: TSH 3,52; FT4 12,9
Marjo1
Berichten: 83
Lid geworden op: 10 jan 2020, 09:30

Re: Hoi! Ik stel me even voor

Bericht door Marjo1 »

Had jij antistoffen?
13-12: TSH 0,01; TF4 61,9
18-12: TSH < 0,03; TF4 55,9
23-12: TSH < 0,03; TF4 41,1
27-12: TSH 0,02; TF4 24,8; T3 1,39
6-1: TSH 2,82; TF4 15,8
14-1: TSH 4,87; TF4 17,3
20-01: TSH 4,49; FT4 16,2
28-01: TSH 3,52; FT4 12,9
Linrose
Berichten: 185
Lid geworden op: 09 jan 2018, 18:53

Re: Hoi! Ik stel me even voor

Bericht door Linrose »

Georgieswereld schreef: 10 jan 2020, 00:25 Jeetje dat klinkt echt heel erg heftig!! Wat een traject heb je gehad zeg.. Toch fijn dat je je erdoorheen hebt weten te loodsen en het nu goed gaat. Merk wel na alles wat ik op het forum lees dat men constant blijft schommelen en er niet velen op een ‘tjakkaa’ niveau komen. Dat boezemt niet veel hoop in :(
Ik had vandaag zo’n gevoel dat ik dood aan het gaan was en ik moet ook zeggen dat als dit mijn leven vanaf nu is, het een enorme marteling is.
Zou bijna denken ‘erger kan het niet worden’, maar ik wil niks over mezelf afroepen. Morgen ga ik maar eerst prikken en daarna toch gewoon beginnen met de medicatie. De waardes die ik nu heb waren niet op nuchtere maag, en om 15:00 s’middags. Hoewel dat betekent dat het s’ochtends nog erger is..?

Hoi Georgië
Zo herkenbaar dit, ik kreeg ook levo na periode hyper en doorgeslagen naar hypo.
Ik kreeg 75 mcg en wat jij zegt had ik ook, hitte aanvallen dunne ontlasting angstig enz. Heb toen ook nogmaals bloed geprikt en bleek dat de schildklier nog trager was geworden, moest toen 100 gaan slikken. De hypoklachten kunnen dus ook veel op hyper lijken blijkbaar.
Ik lees dat je toch naar je werk gaat? Lijkt me niet verstandig zo gaat het alleen nog maar langer duren. Je lijf is zo in de war, eerst van de ontsteking waar je nog van aan het herstellen bent en nu is je hormonen huishouding die voor veel dingen belangrijk is van slag. Mijn ervaring rust rust rust. Heeft bij mij eerst ook een half jaar gekost. Helaas kreeg ik er nog een frozen shoulder achteraan
Dus ben ruim een jaar thuis geweest.
Sterkte ik weet hoe akelig vooral die angst aanvallen zijn
Gr Lin
Georgieswereld
Berichten: 111
Lid geworden op: 08 jan 2020, 23:11

Re: Hoi! Ik stel me even voor

Bericht door Georgieswereld »

Linrose schreef: 12 jan 2020, 12:57 Hoi Georgië
Zo herkenbaar dit, ik kreeg ook levo na periode hyper en doorgeslagen naar hypo.
Ik kreeg 75 mcg en wat jij zegt had ik ook, hitte aanvallen dunne ontlasting angstig enz. Heb toen ook nogmaals bloed geprikt en bleek dat de schildklier nog trager was geworden, moest toen 100 gaan slikken. De hypoklachten kunnen dus ook veel op hyper lijken blijkbaar.
Ik lees dat je toch naar je werk gaat? Lijkt me niet verstandig zo gaat het alleen nog maar langer duren. Je lijf is zo in de war, eerst van de ontsteking waar je nog van aan het herstellen bent en nu is je hormonen huishouding die voor veel dingen belangrijk is van slag. Mijn ervaring rust rust rust. Heeft bij mij eerst ook een half jaar gekost. Helaas kreeg ik er nog een frozen shoulder achteraan
Dus ben ruim een jaar thuis geweest.
Sterkte ik weet hoe akelig vooral die angst aanvallen zijn
Gr Lin
Hi Lin! Ik ga inmiddels niet meer naar mijn werk. Het was binnen een paar dagen heel erg bergafwaarts gegaan. Kan me nu ook echt niet meer voorstellen hoe ik dat heb gedaan. De klachten zijn een beetje gematigd, maar heb wel erg last van die angsten en zo’n onbehaaglijk gevoel in m’n hart en rare duizeligheid. Hierdoor kan ik niet eens naar buiten. Ik ben echt aan het wachten totdat de medicatie enigszins aanslaat en er duidelijke vooruitgang is, maar zo te horen is dat dus valse hoop? :cry:
Kwam de frozen shoulder ook door de schildklier? Ik had afgelopen week ook ineens een rare soort stekende pijn in mijn schoudergewricht, wat gelukkig afgenomen is. Maar merk wel allemaal gekke dingen die vanuit het niets lijken te komen. Ook een soort rare huiduitslag sinds 1,5 maand. Wanneer voelde jij een doorbraak? Was dat echt pas na 6 maanden?
30/10/19 - TSH: 0.05, FT4: 22
3/1/20 - TSH: 63, FT4: 6
17/1/20 - TSH: 34, FT4: 10
3/2/20 - TSH: 11, FT4: 13
28/2/20 - TSH: 5, FT4: 12
10/5/20 - TSH: 4, FT4: 15, FT3: 3.8
26/6/20 - TSH: 1.1, FT4: 14, FT3: 3.1
Linrose
Berichten: 185
Lid geworden op: 09 jan 2018, 18:53

Re: Hoi! Ik stel me even voor

Bericht door Linrose »

Hoi
Ik wijt de schouder idd ook aan de schildklier, arts verklaarde mij voor gek....
Is er bij jou ook gesproken over schildklierontsteking de Quervain? Ik had dit dus en komt zéér weinig voor. Daardoor is de arts hier misschien niet echt op de hoogte geweest. Ik ben nl zelf op de diagnose gekomen. Maar je kunt je voorstellen als je schildklier zo extreem schommelt het uiteraard niet best voor je systeem is.
Het was trouwens eerst een slijmbeurs in mijn bovenarm, hier was ik al voor bij de fysio, wat later een frozen shoulder bleek.
Je kunt mijn verhaal ook terug lezen op draadje schildklierontsteking de Quervain. Bij item hypotheriodie.
Misschien wil je de vragen via een draadje stellen, dan kunnen andere mensen ook geïnformeerd raken. Ik merkte dat er zéér weinig over te vinden was, en was blij hier wat te vinden over de Quervain.
Gr Lin
Georgieswereld
Berichten: 111
Lid geworden op: 08 jan 2020, 23:11

Re: Hoi! Ik stel me even voor

Bericht door Georgieswereld »

Ik denk dat veel artsen gewoon niet verder kijken dan de standaard symptomen van hyper en hypothyreoidie.. Het zou me niet verbazen als je schouder daardoor kwam. Ik heb zelf veel last gehad van ‘ontstekingen’, bv van die onderhuidse puisten, en ook pijn in mijn gewrichten. En ook spontane huiduitslag die op ringworm/psoriasis lijkt, maar niet op cremes reageert. Ben ervan overtuigd dat dit allemaal door de schildklier komt aangezien ik dit nooit heb gehad verder.

Mijn arts heeft de Quervain niet genoemd. Hij zei dat het vermoedelijke een virale schildklierontsteking is. Als ik zo lees wat het ziektebeeld is dan zal hij dit wellicht bedoelen, maar ik heb van tevoren niets gemerkt van enige ziekte. Ik had geen koorts of griep of wat dan ook. Alleen die enorme stekende pijn in m’n schildklier waar alles mee begon. Ook had ik pijnlijke opgezette klieren onder mijn oren. Maar: mijn TSH waarde was aanvankelijk ‘goed’ (2.1) en BSE OOK (?!) ondanks die scherpe pijn, enkele maanden later heb ik in het buitenland mijn bloed laten onderzoeken omdat de pijn maar niet wegging en toen was het BSE hoog, CRP ook, en anti TPO ook, maar alsnog TSH was ‘goed’.
In NL een verwijzing gevraagd naar de internist en toen kwam er ineens een hyper waarde uit (0.05). De hyper klachten had ik al geruime tijd. Internist gaf aan dat ik moest wachten omdat er een hypo aan zat te komen en dat ik dan medicatie zou krijgen.

Al met al kan ik heel dit traject niet duidelijk toeschrijven aan de Quervain, Hashimoto, of wat dan ook. Alle ellende begon met die stekende pijn, maar zonder infectiewaarde en redelijk normaal TSH. Hashimoto zou geen schildklierpijn moeten geven had ik begrepen..
30/10/19 - TSH: 0.05, FT4: 22
3/1/20 - TSH: 63, FT4: 6
17/1/20 - TSH: 34, FT4: 10
3/2/20 - TSH: 11, FT4: 13
28/2/20 - TSH: 5, FT4: 12
10/5/20 - TSH: 4, FT4: 15, FT3: 3.8
26/6/20 - TSH: 1.1, FT4: 14, FT3: 3.1
Marjo1
Berichten: 83
Lid geworden op: 10 jan 2020, 09:30

Re: Hoi! Ik stel me even voor

Bericht door Marjo1 »

Hoi Georgie, het gaat nog niet zo lees ik...

Die angst en gevoel in je hart en warmtegolven had je dus al voordat je met medicatie begin?
En toen je die hoge waarde prikte, was je toen al zo beroerd of kwam dat de week erna pas?
Je begrijpt, je bent mijn voorbeeld nu...

Het kan alleen maar beter gaan nu... hou vol!
Wordt er een beetje voor je gezorgd?
13-12: TSH 0,01; TF4 61,9
18-12: TSH < 0,03; TF4 55,9
23-12: TSH < 0,03; TF4 41,1
27-12: TSH 0,02; TF4 24,8; T3 1,39
6-1: TSH 2,82; TF4 15,8
14-1: TSH 4,87; TF4 17,3
20-01: TSH 4,49; FT4 16,2
28-01: TSH 3,52; FT4 12,9
Linrose
Berichten: 185
Lid geworden op: 09 jan 2018, 18:53

Re: Hoi! Ik stel me even voor

Bericht door Linrose »

Georgieswereld schreef: 12 jan 2020, 18:00 Ik denk dat veel artsen gewoon niet verder kijken dan de standaard symptomen van hyper en hypothyreoidie.. Het zou me niet verbazen als je schouder daardoor kwam. Ik heb zelf veel last gehad van ‘ontstekingen’, bv van die onderhuidse puisten, en ook pijn in mijn gewrichten. En ook spontane huiduitslag die op ringworm/psoriasis lijkt, maar niet op cremes reageert. Ben ervan overtuigd dat dit allemaal door de schildklier komt aangezien ik dit nooit heb gehad verder.

Mijn arts heeft de Quervain niet genoemd. Hij zei dat het vermoedelijke een virale schildklierontsteking is. Als ik zo lees wat het ziektebeeld is dan zal hij dit wellicht bedoelen, maar ik heb van tevoren niets gemerkt van enige ziekte. Ik had geen koorts of griep of wat dan ook. Alleen die enorme stekende pijn in m’n schildklier waar alles mee begon. Ook had ik pijnlijke opgezette klieren onder mijn oren. Maar: mijn TSH waarde was aanvankelijk ‘goed’ (2.1) en BSE OOK (?!) ondanks die scherpe pijn, enkele maanden later heb ik in het buitenland mijn bloed laten onderzoeken omdat de pijn maar niet wegging en toen was het BSE hoog, CRP ook, en anti TPO ook, maar alsnog TSH was ‘goed’.
In NL een verwijzing gevraagd naar de internist en toen kwam er ineens een hyper waarde uit (0.05). De hyper klachten had ik al geruime tijd. Internist gaf aan dat ik moest wachten omdat er een hypo aan zat te komen en dat ik dan medicatie zou krijgen.

Al met al kan ik heel dit traject niet duidelijk toeschrijven aan de Quervain, Hashimoto, of wat dan ook. Alle ellende begon met die stekende pijn, maar zonder infectiewaarde en redelijk normaal TSH. Hashimoto zou geen schildklierpijn moeten geven had ik begrepen..

Koorts is een groot woord, beetje verhoging had ik en in eerste instantie bleven de schildklierwaarden ook normaal. Heb wel akelige pijn ervaren wat eerst keelpijn leek maar dan meer uitwendig, trok door in kaak en oor. Het schijnt bij Quervain ook verschillende gevallen te zijn. Google Quervain van de schildklier maar even, dan zul je dat ook zien. Bij Quervain raakt de schildklier ontstoken en daardoor stort hij de hormonen uit waardoor het t4 in je bloed erom stijgt. Met hyper tot gevolg.
Georgieswereld
Berichten: 111
Lid geworden op: 08 jan 2020, 23:11

Re: Hoi! Ik stel me even voor

Bericht door Georgieswereld »

Ja, maar de oorzaak is vaak toch wel een andere ziekte die eraan vooraf gaat? (hoge luchtwegontsteking zei mijn arts, of iets in die richting) Ik heb naar mijn weten helemaal niets gehad voordat ik die scherpe pijn kreeg.. Pas toen ik die scherpe pijn had, die af en toe trouwens ook wegging, trok dat inderdaad door maar mijn rechter oor, overmatig speeksel aanmaak, trekkende pijn van hals naar borst, dat soort rare dingen.

Ik zag inderdaad wel overeenkomsten tussen de Quervain en wat ik heb (gehad), maar zoals gezegd is dat verder niet door mijn internist genoemd. Is dit dan hetzelfde als de subacute virale schildklierontsteking? Overigens, hoe zit dat eigenlijk met ontstekingswaarden die ontbraken tijdens mijn eerste bloedwaarden? Bezinking was goed, dat vond ik zo vreemd..
30/10/19 - TSH: 0.05, FT4: 22
3/1/20 - TSH: 63, FT4: 6
17/1/20 - TSH: 34, FT4: 10
3/2/20 - TSH: 11, FT4: 13
28/2/20 - TSH: 5, FT4: 12
10/5/20 - TSH: 4, FT4: 15, FT3: 3.8
26/6/20 - TSH: 1.1, FT4: 14, FT3: 3.1
Linrose
Berichten: 185
Lid geworden op: 09 jan 2018, 18:53

Re: Hoi! Ik stel me even voor

Bericht door Linrose »

Ik heb ook geen andere ziekte of griep voorafgaand gehad. Ik kreeg wat ik dacht keelontsteking, maar net anders qua pijn. Met dat verhaal naar huisarts gegaan. Ik werd later ook steeds zieker en meer pijn.
Plaats reactie