Voorstellen Wendy

Als je schildklier te weinig of geen hormoon maakt met aandacht voor klachten, symptomen en behandelingen als levothyroxine (alleen T4) of levothyroxine plus liothyronine (T4 plus T3)
Miss E

Re: Voorstellen Wendy

Bericht door Miss E » 02 feb 2020, 11:12

Wendy1976 schreef:
01 feb 2020, 23:02
Ik ben vandaag begonnen met de oude eutyrox 112 mcg en mijn vriend gaat maandag de nieuwe opeisen.
Als je vriend je ondersteunt bij het ophalen van je medicatie, laat hem er dan op letten dat hij voortaan alleen maar nieuwe euthyrox accepteert voor je. Misschien even samen bespreken op welke dingen hij kan letten betreft verpakking etc.
Ook even de strips checken in het doosje. Anders blijf je kwakkelen dat moeten we niet hebben!
Wendy1976 schreef:
01 feb 2020, 23:02
Mijn arts zei dat ik goed was ingesteld maar voelde mij zo ellendig( ook heeft ze met de internist overlegd)
Had toen een tsh van 3.9
Haaruitval, puisten aan de rechterkant van mijn oksel, wattenhoofd etc
Ik werd gewoon depressief ( ik dacht als ik mij zo voor altijd moet voelen is mijn leven gewoon niet leuk)
Ik slikte toen 88mcg eutyrox.
Artsen zeggen inderdaad maar al te makkelijk dat je goed bent ingesteld zodra je waarden maar binnen de referentie kaders vallen.
Het wilt niet automatisch zeggen dat jij je dan goed voelt, ondanks dat de doktoren dan vaak zeggen dat je klachten niet meer van de schildklier kunnen komen.
Voor ons als schildklier patiënten is er een veel kleiner gebied binnen die referentie kaders die voor elk individu het beste werkt.
Dat kleine gebiedje wilt ook wel eens verschillen per persoon. Alhoewel het natuurlijk wel opvalt dat veel mensen zich beter voelen bij een TSH van rond de 1. Of dat voor jou ook geld weten we pas zodra kiek een setpoint voor je kan berekenen.
Maar als ik je deze klachten zie beschrijven zit je met 3,9 & 3,0 nog ver uit de buurt van je goed voelen.
Nu moet ik er wel bij zeggen, als je waarden dichter in de buurt komen van je setpoint wilt dat niet zeggen dat je je instant fantastisch voelt.
Je lichaam heeft veel tijd nodig om te herstellen, en ik heb gemerkt dat er soms ook andere factoren zijn die een grote rol kunnen spelen in je welbevinden.
Je bent nu in ieder geval van 100mcg naar 112 gegaan. Dat is een goeie vooruitgang.
Zodra je start met de nieuwe euthyrox formule, let er dan op dat je niet per ongeluk terug switcht.
Kijk of het lukt om deze dosering minimaal 6 weken te slikken, liefst 8 weken. Daarna prikken en verder kijken.
Kijken hoe je je voelt, en kijken wat je waarden doen.

Hopelijk krijg je met een duwtje in de rug vanaf het forum toch alles op de rit zodat je leven weer wat makkelijker kan worden.

Voor nu lekker chillen, het is zondag. Dan mag dat allemaal :D

Wendy1976

Bericht door Wendy1976 » 02 feb 2020, 14:18

Hoi Teun,

Heb eerst de oude en de nieuwe door elkaar gehad. Oude 88 en nieuwe 100 en die slikte ik door elkaar zodat ik op 94 mcg uitkwam. Wist dat het niet verstandig was en heb de apotheek gebeld en was geen probleem zeiden ze. Later met de nieuwe van 100 begonnen en nu de oude van 112 meegekregen. Ik kreeg vrijdag telefonisch dat recept en is doorgefaxt naar de apotheek. Mijn vriend wilde het ophalen en ze deden erg moeilijk. Ze stond er werkelijk mee in haar handen en zei tegen mijn vriend: dat die het pas maandag kon ophalen, omdat je het recept pas de volgende dag mee kan krijgen.
Ook weleens meegemaakt dat ze over een patiënt aan het roddelen waren en zijn door een ander patiënt op hun vingers getikt, vandaar dat ik een beetje negatief overkom.

Fijn dat jou arts zo is en waarschijnlijk inziet hoe ziek iemand kan zijn door schildklierziekte.
Ik had natuurlijk ook last van mijn zwangerschapshormonen en wilde ook gewoon bewijzen dat ik het allemaal wel aan kon.
Aangezien bijvoorbeeld mijn schoonmoeder er erg sceptisch was over mijn zwangerschap en leeftijd en ik was altijd moe. Dus ik moest en zou laten zien dat het wel allemaal ging.
Maar goed daar ben ik nu wel overheen en pak mijn rust zo ver het kan.
We hadden vandaag ook een probleem op het werk. Heb mooi gezegd dat ik mijn weekend vrij nu nodig heb.( normaal stond ik al met mijn jas aan om te gaan)

Groetjes,
Wendy

Wendy1976

Bericht door Wendy1976 » 02 feb 2020, 14:24

Hey Miss E,

Bedankt voor je tips. Ik zal het met hem bespreken. Ik wilde ook zo graag gelijk aan die 112 beginnen en snel weer wat beter voelen. Dan maar even zo.

Het stomme is ik heb in begin ook 112 geslikt maar mijn arts vond dat ik doorschoot, maar had gewoon hypo klachten( niet nuchter geprikt dat verklaart een hoop)

Ja en nu heb ik ook een afspraak met mijn nieuwe praktijkondersteuner(andere is ontslagen, heb ik weer)
Omdat ze ook denken dat het psychisch is. Ja wat denk je, als je je zo voelt en die artsen zeggen dat dat niet kan pff.

Maar goed we wachten geduldig af, ik voel mij in iedergeval beter dan 3 maanden terug

Groetjes,
Wendy

Miss E

Bericht door Miss E » 02 feb 2020, 15:11

Wat mentale ondersteuning kan geen kwaad.
Je hersenen lijden ook onder een tekort aan schildklier hormoon, en met de thuis situatie, kinderen en het gevoel hebben jezelf te moeten bewijzen tegen over schoon ouders is het misschien juist wel hardstikke goed om jezelf eens goed te kunnen uitten bij iemand die je niet veroordeeld.
Maar je juist zal helpen om alle ballen in de lucht te houden zodat jouw leven er weer beter van word.

Teun

Bericht door Teun » 02 feb 2020, 16:25

Mijn huisarts was alleen in het begin zo toen de waardes tsh 40 en ft4 8 was. Verder weinig aan hem gehad. Hij is nu weg en ik heb sinds juni 2019 een andere, lijkt iets meer zicht te hebben op schildklieraandoeningen, maar ik ken haar verder ook niet.
Ondersteuning op psychisch vlak is prima, maar laat je geen depressie o.d. aanpraten. Moe en depressief voelen kan heel goed bij een hypothyreoidie horen.

Wendy1976

Bericht door Wendy1976 » 02 feb 2020, 21:06

Hoi Miss E,

Mijn vriend steunt en helpt me. Mijn ouders wonen helaas 60km hier vandaan. En heb nog 2 goede vriendinnen waar ik mijn gevoelens kan bespreken. Mijn dochter van 18 snapt er weinig van. Altijd die vrolijke moeder die nu alleen maar aan het overleven is.
Maar goed, we blijven positief want erger dan het is geweest wordt het gelukkig niet meer.

Groetjes,
Wendy

Wendy1976

Bericht door Wendy1976 » 02 feb 2020, 21:09

Hoi Teun,

Ja je moet toch zelf een beetje uitpluizen hoe of wat. Je arts weet niet hoe je je voelt. Fijn dat deze arts er iets meer van af weet.

Ja een beetje psychische steun kan ik wel gebruiken en ik laat mij niks wijs maken hoor.

Groetjes,
Wendy

Plaats reactie