Burnout klachten

Als je schildklier te weinig of geen hormoon maakt met klachten, symptomen en behandelingen als levothyroxine (alleen T4) of levothyroxine plus liothyronine (T4 plus T3)
Plaats reactie
Kaaskoekje
Berichten: 22
Lid geworden op: 14 jan 2019, 19:26

Burnout klachten

Bericht door Kaaskoekje »

Hallo iedereen,

Nu bijna een jaar geleden ben ik gestart met Thyrax. Ik had toen al een bericht gepost hier op het forum en heb mij op basis van reacties hier laten doorverwijzen naar een internist. Ik bleek Hashimoto te hebben en vanaf toen ben ik medicatie gaan slikken.

In het begin leek het beetje medicatie goed te helpen. De hersenmist/vermoeidheid werd minder (waar ik het meeste last van had) en ik had meer vertrouwen in mijzelf. Maar, om de zoveel tijd zwakte het effect af en moest de dosis Thyrax verhoogd worden. Ik bleef op den duur schommelen rond de TSH van 4 á 5 ondanks ophoging van de thyrax en voelde mij dan vaak 1 dag goed en moest 2 á 3 dagen bijkomen. Op basis van deze waarden toen weer een half pilletje verhoogd waarna de TSH waarde daalde naar tussen de 1 á 2.

Nu heb ik het "ongeluk" gehad dat ik in deze periode vroeg om psychische hulp, omdat ik o.a. onzeker werd van hoe ik niet goed vertrouwde op de wisseling van energie in mijn lijf, en deze wachtlijst verschrikkelijk lang was. Uiteindelijk heb ik een half jaar op hulp gewacht, met privé verschillende gebeurtenissen die mij kwetsbaarder maakten. Mijn partner maakte het o.a. spontaan uit rond de jaarwisseling.

In die periode dat mijn partner het uit maakte kreeg ik veel last van stress. Ik viel een aantal kilo af en mijn ritme was compleet in de war (ik sliep pas rond 04:00 en werd eind ochtend wakker). Ik had toen al besloten dat ik, wilde ik mij goed/beter voelen, ik mijn ritme moest aanpassen. Maar dit ging heel lastig. Wat op zich (nog) geen probleem was aangezien ik in de ziektewet zit en in veel mijn eigen tempo kon bepalen. In deze periode was mijn TSH voor de eerste keer laag gemiddeld (1,8) en mijn t4 hoog gemiddeld (19,4).

Uiteindelijk kwam er een moment dat ik een telefoontje kreeg of ik voor een uitzending van Tussen kunst en kitsch, waar ik eerder dat jaar bij opnames was geweest, aanwezig wilde zijn bij het draaien van een extra item over mijn destijds aangeboden voorwerpen. Maar, dat was een dag van 08:00 tot 17:00 met veel indrukken die ik spannend vond. De stress laaide op, ik had mijn ritme nog niet op orde en vaak bij vroeg opstaan ontstond die hersenmist weer waar ik heel bang voor werd. Ik sliep slecht en een vriend stelde voor een keer CBD olie te gebruiken. Maar, dit bleek, achteraf gezien, cannabisolie te zijn geweest en ik kreeg een heel heftige paniekaanval/bad trip na gebruik ervan. In die periode was mijn TSH 1,1 en t4 17,1.

In de twee weken na die bad trip was mijn lijf compleet van slag. Ik had continu angstaanvallen, nachtmerries, sliep niet meer. Met de weken daarna dat slapen niet ging i.v.m. nachtmerries, ik bij teveel inspanning angsten kreeg en mijn vermoeidheid behoorlijk toenam en daarmee mijn onzekerheid ook. Ook heb ik nog een aantal weken last gehad van hartkloppingen en hartritme wat vaak in de war was. Ik ben voor de zekerheid toen weer mijn TSH laten prikken en die was 0,98 (12 maart).

Nu, om een lang verhaal kort te maken, die bad trip is nu twee maanden geleden en mijn lijf is nog steeds van slag. Ik slaap slecht en voel mij heel gejaagd continu. Mijn waardes zijn sinds 16 december laag gemiddeld. Door alle stress heb ik niet kunnen ervaren wat dat voor effect heeft. Maar omdat mijn lijf compleet in de stress zit sinds twee maanden (waarschijnlijk als gevolg van de bad trip als traumatische ervaring) maakt mijn hoofd allemaal verbanden met mijn schildklierwaarden. Ook heb ik sinds twee weken, denk ik althans, bij vlagen last van een branderig gevoel in mijn hals in de regio van mijn schildklier wat mij ook niet erg gerust stelt.

Nu is het een heel ongelukkige combinatie van gebeurtenissen die, denk ik, logischerwijs voor burnout klachten hebben gezorgd. En op internet gaan de meest uiteenlopende adviezen de ronde wil je kunnen leven met Hashimoto (diëten, supplementen, acceptatie). Maar ik lees ook dat het überhaupt tijd kost om je enigzins stabiel te voelen als je waarden goed zijn (ze kunnen goed zijn, maar je lijf heeft maanden nodig voor je enigzins je energie terug hebt). Met voor mij de negatieve verhalen van mensen die zeggen nooit meer hun energie terug te hebben gekregen ondanks de medicatie.

Wat ik uiteindelijk graag wil weten, en horen, is hoe jullie proces in de beginperiode was dat Hashimoto was vastgesteld? Ik word er zelf, zoals je kan lezen, hopeloos van en maak heel onhandig keuzes met meer onzekerheid en vermoeidheid als gevolg.

Ook vroeg ik mij af wat extreem stressvolle periodes kunnen doen met je schildklier(waarden)? Ik snap dat je bloedwaarden de manier zijn om te meten of je goed bent ingesteld. Maar ik kan mij zo voorstellen dat in zo'n stressvolle periode je reserves in je lijf overboord zijn gegooid en je bloedwaarden dan niet perse representatief zijn voor je welbevinden? Of zie ik dat verkeerd?

Uiteindelijk weet ik inmiddels dat wil ik mij goed voelen het toverwoord acceptatie is en je eigen grenzen leren kennen (wat ik ook wil doen aankomende maanden). Maar, ik ben steeds bang dat (als ik sommige verhalen lees) een leven met Hashimoto een soort lijdensweg is. En daarin weet ik niet zo goed hoe je het beste acceptatie kan vinden. Hoe hebben jullie dit gedaan?

Overigens waardeer ik het als ik niet wordt opgescheept met verhalen over supplementen en diëten. Ik snap dat dit wellicht voor mensen kan werken, maar zoals je kan lezen aan mijn verhaal moet er eerst een andere basis goed zitten wil ik mijn storten op dat soort zaken.

Mijn waarden:
30-9-2019
TSH 5,1
t4 15,9
t3 5,6

23-10-2019
TSH 4,1
t4 15,1
t3 5,5

16-12-2019
TSH 1,8
t4 19,7
t3 5,3

28-1-2020
TSH 1,1
t4 17,1
t3 5,4

12-3-2020
TSH 0,98
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Burnout klachten

Bericht door Kiek »

Hallo Kaaskoek,

Om met de deur in huis te vallen:
je schildklierwaarden reageren niet op stress.
Stress wordt misschien veroorzaakt als je schildklierwaarden niet op orde zijn.
Bijvoorbeeld als je teveel levothyroxine slikt.
Of héél soms in de aanloop naar een hypothyreoïdie, waarbij de zieke schildklier tijdelijk teveel schildklierhormoon afscheidt.

Misschien kan frustratie meespelen, omdat je niet kan voldoen aan de eisen/verwachtingen op werk of bij andere dagelijkse bezigheden.
Maar meestal zijn hypo's in dat stadium te moe om zich druk te maken.
Het is eerder snakken naar bed en slaap.

Vaak is de ontdekking van het bestaan van een hypothyreoïdie toeval. Iedereen is weleens een poos moe. Het gaat meestal vanzelf over.
Daarom is een hypothyreoïdie bij ontdekking meestal al langdurig aanwezig.

Je lijkt nu al aardig ingesteld op je hoeveelheid levothyroxine.
Je laatste TSH (waarom geen FT4? Je slikt per slot van rekening T4!) lijkt wel een beetje te laag.
Of had je al levothyroxine geslikt voordat je naar het lab ging?

Sterkte!
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Kaaskoekje
Berichten: 22
Lid geworden op: 14 jan 2019, 19:26

Re: Burnout klachten

Bericht door Kaaskoekje »

Dankjewel voor je antwoord Kiek!

Ik heb afgelopen 1,5 week even behoorlijk op de rem getrapt en merk dat de angsten, onrust en vermoeidheid minder worden of zelfs volledig uitblijven. Ik slaap ietsje beter, wat ook wat meer rust geeft. En heb gelukkig geen nachtmerries meer.

Ik merk vooral dat ik het lastig vind om sinds de diagnose betekenis te geven aan "klachten". Uiteindelijk lees je zoveel verhalen op internet van mensen die, bijna als een kat in het nauw, alles uitproberen om zich maar goed te voelen. Op basis van de verhalen kan ik heel moeilijk inschatten wat voor mij dan zorgt voor mijn klachten, met als gevolg veel verwijt naar de hashimoto en het niet beter kunnen worden daarvan.

Tegelijkertijd lees je verhalen van mensen die een druk bestaan hebben, alles doen wat ze willen, en enkel de extra hormonen slikken i.p.v. allerlei diëten, supplementen en leefwijzen.

Het is denk ik, en hoop ik, vooral geweest dat ik afgelopen jaar een lastig jaar had i.c.m. dat ik in het proces naar beter worden vooral vond dat ik iets moest kunnen met als gevolg een opeenstapeling van stress en daardoor o.a. vermoeidheid. Uiteindelijk door nu hard op de rem te gaan merk ik dat ik totaal niet luisterde naar wat mijn lijf zei. Ik gooide gewoon olie op het vuur. Elke keer onrust en stress, en ik ging extra van mijzelf eisen dat ik geen rust moest nemen maar moest doorzetten.

Het klopt overigens dat mijn laatste TSH bepaling was na het slikken van de medicatie in de middag. Andere keren was inderdaad in de ochtend voor het slikken aan.
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Burnout klachten

Bericht door Kiek »

Ik merk vooral dat ik het lastig vind om sinds de diagnose betekenis te geven aan "klachten". Uiteindelijk lees je zoveel verhalen op internet van mensen die, bijna als een kat in het nauw, alles uitproberen om zich maar goed te voelen. Op basis van de verhalen kan ik heel moeilijk inschatten wat voor mij dan zorgt voor mijn klachten, met als gevolg veel verwijt naar de hashimoto en het niet beter kunnen worden daarvan.

Dit is herkenbaar!
Daarom ben ik ooit op zoek gegaan naar de betekenis in brede zin van mijn waarden.
Anders blijft het doseren een graaien en gokken in onwetendheid.

Je hebt heus geen andere supplementen nodig en geen dure overige hormonenpoespas. Dat is bedoeld om geld te verdienen, om de marktwerking op te porren.
Het helpt mensen niet. Het schaadt wel.

Leer je eigen waarden te doorgronden.
Dan krijg je er vat op, en weet je hoeveel levothyroxine je nodig hebt.

Waarom laat je je T3 prikken?
Helpt dat?
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Plaats reactie