Hypothyreoïdie en TSH 0,04

Als je schildklier te weinig of geen hormoon maakt met klachten, symptomen en behandelingen als levothyroxine (alleen T4) of levothyroxine plus liothyronine (T4 plus T3)
Plaats reactie
Saskia77
Berichten: 23
Lid geworden op: 29 jul 2016, 18:40

Hypothyreoïdie en TSH 0,04

Bericht door Saskia77 »

Hi allemaal,

Ik ben een jaar of vier bekend met Hashimoto en na het instellen van de medicijnen is het een paar jaar goed met mij gegaan.
Helaas is er nu sprake van een depressie. Ik heb bloed laten prikken, omdat ik wilde checken of mijn schildklierwaarden goed waren. Wellicht zou ik te weinig levothyroxine slikken en zou de depressie daardoor kunnen veroorzaakt worden.

Het tegenovergestelde is echter het geval; een paar weken geleden was mijn TSH 0,12 en gister zelfs TSH 0,04
In eerste instantie zei de huisarts dat ik even moest afwachten. Hij was bang voor teveel schommelingen als ik direct de levothyroxine zou verlagen.
Hij gaat de waarden opnieuw bekijken en ik moet morgen terugbellen.

Ook een reden om alles weer “goed” te krijgen is dat de psychiater mij medicijnen wil voorschrijven, maar dit pas wil/kan doen als de schildklierwaarden weer normaal zijn.

Hebben jullie hier ervaring mee of ideeën over? Er is hier zoveel ervaring op het forum, dat ik het fijn vindt om ook jullie gedachtes te horen. Hartelijk dank alvast en een fijne dag!
Kiek
Berichten: 6738
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Hypothyreoïdie en TSH 0,04

Bericht door Kiek »

Hallo Saskia,

Wat lastig dat je schildklierhormonen aan de haal zijn gegaan!
Je hebt groot gelijk om te proberen eerst je levothyroxine op een redelijk niveau te krijgen.

Je twee TSH's van 0.04 of 0.12 mU/l zijn dus te laag.
Maar het zegt niet veel zonder de bijbehorende FT4.
Met de bijpassende FT4 weet je zeker dat het een juiste reactie van je TSH is.

Lage TSH's zijn niet zo betrouwbaar.
Zulke kleine hoeveelheden zijn moeilijker te meten, en de foutmarge groter.

Heb je dus ook de FT4's?

Met vriendelijke groet,
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Saskia77
Berichten: 23
Lid geworden op: 29 jul 2016, 18:40

Re: Hypothyreoïdie en TSH 0,04

Bericht door Saskia77 »

Die heb ik zelf niet, maar zijn wel gemeten. Ik vraag het morgen direct!
Saskia77
Berichten: 23
Lid geworden op: 29 jul 2016, 18:40

Re: Hypothyreoïdie en TSH 0,04

Bericht door Saskia77 »

Hi Kiek,

Dank voor je reactie en heel fijn dat je mee wilt denken.

TSH 0,04
FT3 4,5
FT4 16,3

Hartelijke groet
Kiek
Berichten: 6738
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Hypothyreoïdie en TSH 0,04

Bericht door Kiek »

Hallo Saskia,

Op m'n curveplaatjes zie ik dat jij relatief laag normale TSH's hebt als set point: ca. 0.7 mU/l.
Daarbij lijkt een FT4 te horen van ca. 18 pmol/l.

Je waarden zijn geprikt 24 uur na je laatste levothyroxinedosis.
Dus je huidige TSH van 0.04 is te laag in vergelijking met set point-TSH.
Daar bovenop komt dan nog je dosis, waarmee je TSH nog lager wordt, en de bijpassende FT4 hoger. Dan ben je 24/24 uur puur hyper bezig..

De vorm van je curve is steil.
Dat past bij een zeer snel oplopende of aflopende waarden bij al zeer kleine dosisverschillen.
Een kleine beweging van je T4-dosis, geeft een grote zet tegen de TSH.
Die flippert overdreven snel omlaag en omhoog.
Voorbeeld
- een FT4 van 16.5 geeft bij jou een TSH van 2.8.
- een FT4 van 15.9 geeft bij jou een TSH van 8.7.
De FT4 is nauwelijks van z'n plaats (verschil 0.6), maar je TSH springt van laag naar hoog en omgekeerd.

Dit is de wijze waarop je schildklierhuishouding werkt. Dit is hoe je TSH reageert op je FT4. Dat is aangeboren.
Bij ieder mens verschilt de mate van deze werking of deze afstelling.
Ik heb ook een tamelijk steile curve, en ik pas op met te forse verhogingen of verlagingen.
Meestal is het een gepriegel met 6.12 µg.
Maar met een te hoge FT4 sla ik resoluut een dag over.
Van zuks wil ik zo snel mogelijk af.

Verder lijkt het alsof je lab nu een ander FT4-apparatuur gebruikt.
Je zou eens kunnen vragen of ze de laatste jaren een nieuwe machine hebben aangeschaft.

Met vriendelijke groet,
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Saskia77
Berichten: 23
Lid geworden op: 29 jul 2016, 18:40

Re: Hypothyreoïdie en TSH 0,04

Bericht door Saskia77 »

Dank voor je reactie, Kiek! Fijn dat je er over na hebt gedacht.
Ik blijf het ingewikkeld vinden. Ook dingen als medicatie overslaan, lijkt me moeilijk om te beslissen.

Het gekke is dat ik me niet hyper voel volgens mij.
Ook nog even afwachten wat de huisarts zal zeggen.
Plaats reactie