Moe

Als je schildklier te weinig of geen hormoon maakt met klachten, symptomen en behandelingen als levothyroxine (alleen T4) of levothyroxine plus liothyronine (T4 plus T3)
Kiek
Berichten: 6738
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Moe

Bericht door Kiek »

"Als je 1 of 2 dagen geen medicatie gebruikt, raak je het snelste die piek kwijt."

Want iedere dag zonder dosis verdwijnt 10% van de nog resterende (F)T4.
Dit heeft te maken met de regel van de halfwaardetijd van thyroxine van een week.
Na een week ben je de helft van het surplus kwijt.

Joze, met je twee dagen LT4-staking zal je ongeveer 4 pmol/l weggebezemd hebben.
Dat is een rustiger niveau.

Succes!
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Joze
Berichten: 151
Lid geworden op: 09 aug 2014, 08:34

Re: Moe

Bericht door Joze »

Hoi Kiek.

Nu begrijp ik dat gevoel van dat het net is of iets van de kook af is.
Had niet verwacht dat dit zo snel voelbaar was.
Zo dankbaar dat dit forum bestaat.
Toch iedere keer weer als het even niet zo lekker gaat mensen die met je meedenken en hun ervaring delen.
Superbedankt!!!

Grt Joze
TSH 10 T4 15,2.25 mcg euth
TSH 9,7 T4 17,6 .75 mcg Euth
TSH 3,4 T4 17,1 .75 mcg Euth
Tsh 7,1.T4 17,6.100 mcg euth
TSH 1,4 T4 19,6 TPO antistoffen 4237.Hashimoto.
TSH rond 1,1 112,5mcg /118,75mcg om de dag
Kiek
Berichten: 6738
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Moe

Bericht door Kiek »

In mijn vorig berichtje schreef ik: "Na een week ben je de helft van het surplus kwijt."
Ik gebruik dit zinnetje graag om wat uitgebreider iets op papier te zetten.
Daarom hieronder nog een aanvulling.

Na een week ben je de helft van de T4 kwijt, voornamelijk vanwege de halfwaardetijd van T4.
Zonder andere T4-bronnen is de daling van thyroxine gemiddeld 7 dagen. Flink uitgewaaierd. Dus niet precies 7 dagen bij iedereen.

Het makkelijkst is dat te meten bij mensen waarvan de schildklier geen eigen capaciteit meer heeft.
Dus als er geen andere bronnen van T4 zijn, zoals bij mensen waarvan de schildklier verwijderd is.
En praktisch eigenlijk ook nog bij mensen met 1 of 2 pmol/l restcapaciteit van de schildklier.

De eerste dag ben je ca.10% kwijt.
Dit percentage neemt af afhankelijk van de inbreng van de restmogelijkheid van je schildklier.
Bij geen schildklierrest blijft het een dagelijkse afname van 10% van de overgebleven hoeveelheid.
Heb je ietsje capaciteit over dan vermindert het percentage de 2de dag al naar b.v. 9% of 5%.
Etc.

Bij mensen met een subklinische hypothyreoïdie, en een restwerking van b.v. 11 pmol/l, is de afname niet de helft in 7 dagen. Want je komt dan veel sneller aan het niveau van wat de schildklier zelf presteert.
Naarmate je de levothyroxine afbouwt, krijgt het nog werkende deel van de schildklier zelf steeds meer stimulans van de stijgende TSH.
Je bouwt af, en je schildklier gaat weer aan de gang.

Joze, je onderwerp gaf mij aanleiding tot een nogal breedsprakerig verhaal.
Het onderwerp komt steeds weer terug.
Vaak zijn plaatjes dan het makkelijkst. Maar die heb ik (nog) niet.

Dag!
Kiek


PS:
[Het omgekeerde is de 'overname' van de subklinische en dus gebrekkige schildklierwerking door levothyroxine. Pas als je deze hele overgebleven schildklierwerking met levothyroxine hebt overgenomen, is het mogelijk met voldoende dosering het gemankeerde deel ook over te nemen. En te zorgen voor de juiste instelling van FT4/TSH. Bij minder dan voldoende dosering is deze juiste instelling nooit te bereiken.]

Dit is overigens ook de grond waarop de bestaande restwerking van de schildklier gemeten kan worden, door een week te stoppen met de levothyroxine, en FT4/TSH te bepalen op dag 1, dag 3 en dag 7.
Tot op de dag van vandaag denkt men mensen maar liefst 6 weken lang te stoppen met levothyroxine.
Zes weken is een nodeloze kwelling voor mensen waarvan de capaciteit niet genormaliseerd is.
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Joze
Berichten: 151
Lid geworden op: 09 aug 2014, 08:34

Re: Moe

Bericht door Joze »

Hoi allemaal.

Ik voel me nog steeds goed.
Een heel stuk rustiger de druk is van de ketel.
Maandag moet ik weer naar de arts.
Ben benieuwd wat de uitslag van de vitamine,s en de rest was
En ik wil over 3 weken weer prikken dan is te zien wat die kleine vermindering gedaan heeft.

Grt Joze.
TSH 10 T4 15,2.25 mcg euth
TSH 9,7 T4 17,6 .75 mcg Euth
TSH 3,4 T4 17,1 .75 mcg Euth
Tsh 7,1.T4 17,6.100 mcg euth
TSH 1,4 T4 19,6 TPO antistoffen 4237.Hashimoto.
TSH rond 1,1 112,5mcg /118,75mcg om de dag
Joze
Berichten: 151
Lid geworden op: 09 aug 2014, 08:34

Re: Moe

Bericht door Joze »

Hoi allemaal.

Ik voel me nog steeds redelijk goed.
Ik slik nog steeds iedere dag 112,5 mcg euthyrox.
Volgende week dinsdag zijn de 6 weken om en kan ik weer prikken.

Grt Joze.
TSH 10 T4 15,2.25 mcg euth
TSH 9,7 T4 17,6 .75 mcg Euth
TSH 3,4 T4 17,1 .75 mcg Euth
Tsh 7,1.T4 17,6.100 mcg euth
TSH 1,4 T4 19,6 TPO antistoffen 4237.Hashimoto.
TSH rond 1,1 112,5mcg /118,75mcg om de dag
Plaats reactie