stress van invloed op bloedwaarden/opname medicatie

Als je schildklier te weinig of geen hormoon maakt met klachten, symptomen en behandelingen als levothyroxine (alleen T4) of levothyroxine plus liothyronine (T4 plus T3)
Plaats reactie
narcissen
Berichten: 6
Lid geworden op: 07 mar 2014, 09:40

stress van invloed op bloedwaarden/opname medicatie

Bericht door narcissen »

MIjn huisarts stelde voor om iets minder euthyrox te gaan slikken, 137,5 ipv 150 mcg, omdat mijn FT4 hoger (22) dan normaal was.
Nou ben ik vrij eigenwijs en al 24 jaar schildklierpatiënt dus ik ken mijn lichaam goed.
Ik heb dus gezegd dat ik me verder (buiten mijn voortdurende hoge bonkende hartslag) niet hyper voel, en wel eens lagere TSH gehad heb als 6,3 en me nooit zo voelde als nu.
Maar... hoge FT4 heb ik nooit gehad.

Na weer een nacht slecht slapen (geweldig) denk ik misschien dat het toch een goed idee is, tenminste
mijn vraag is dus: kan het zo zijn dat door langdurige druk zijn én grote stress (ben plotseling enig kostwinner geworden (echtgenoot 55+ geen uitkering ivm eigen baas zijn, hoge hypotheek, zelf werkend + studerend) mijn lichaam anders reageert op de normale dosering medicatie?

Dus: heeft het zin om iets minder te gaan slikken?

Sorry, ik heb intussen 3 (verschillende) topics lopen, maar ik weet het even niet meer....
Graves in 1990, hypo na "slok"
150 mcg euthyrox
05-03-14: TSH 0.63 , FT4 22
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3600
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Re: stress van invloed op bloedwaarden/opname medicatie

Bericht door laura »

hallo narcissen,

Niet dat mijn ervaring alles zegt, maar ik herken het van spannende tijden dat ik slecht slaap en een bonkend hart heb.
Ik heb in dergelijke perioden niets gedaan aan mijn dosis.
Ook met het idee dat de stress anders voelt dan hyper.

Ik zou zelf niet minder gaan slikken, maar wie ben ik?
Wel zou ik proberen op andere manieren ontspanning te vinden waardoor je wel rustig(er) kunt slapen.

Wat werk betreft zitten wij ook in een dergelijk schuitje en het vreet wel aan je.
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
narcissen
Berichten: 6
Lid geworden op: 07 mar 2014, 09:40

Re: stress van invloed op bloedwaarden/opname medicatie

Bericht door narcissen »

Hoi Suze,

Wat naar dat jullie ook in zo'n situatie zitten :?
Die stress ervan is slopend inderdaad...

Wat jij ook zegt, stress voelt anders dan hyper.
Jaren terug ben ik eens (na het stoppen met de pil geloof ik) naar 137,5 gegaan, maar mijn TSH ging toen naar 4 en dat is niet fijn voor mij...

Ja, ik ga nu heel bewust wat rust en ontspanning proberen te zoeken..
Graves in 1990, hypo na "slok"
150 mcg euthyrox
05-03-14: TSH 0.63 , FT4 22
Janneke
Berichten: 6
Lid geworden op: 17 mar 2014, 18:33

Re: stress van invloed op bloedwaarden/opname medicatie

Bericht door Janneke »

Gisteren ben ik toevallig naar de huisarts geweest omdat ik me niet goed voel zoals het nu gaat. Ook bij mij 15 maanden veel stress geweest. Volgens mijn huisarts heeft dat geen invloed op je schildklier waarden......??
Zeker weten doe ik het niet. Heb toch een verwijzing gevraagd naar een internist en heb gekozen voor dr Jakobsdottir in Terneuzen/Oostburg. Zij is nl internist en endocrinoloog.
Het is wel een uurtje rijden maar dat heb ik er wel voor over. Ze schijnt goed bekend te staan, luistert goed en heeft goede adviezen.
mathilde
Berichten: 141
Lid geworden op: 20 sep 2013, 18:42

Re: stress van invloed op bloedwaarden/opname medicatie

Bericht door mathilde »

Hallo Narcissen

Ik heb zelf een Ft4 van ronde de 22 / 23, en mijn internist vindt dat goed. Hij zegt als jij je goed voelt, gaan we dat niet veranderen.
Mijn TSH was begin maart 0.06, en dat vond mijn huisarts te laag en wilde dat ik 0.25 mcg thyrax ging minderen. Echt niet ineens zoveel lager, terwijl ik mij wat mijn schildklierfuncties goed voel....
Heb ook gezegd, dat ik contact zal opnemen met de internist, en daar moet ik dan de 31e naar toe. Ben gisteren weer bloed wezen prikken.
Heb dan ook informatie gevraagd hier wat betreft de lage TSH.
Groetjes Mathilde
Schildklierweefsel achter het borstbeen. 2e operatie 2009 totale verwijdering. Toen een TSH van 49en Ft4 7, ingesteld met thyrax, 01-03-14… TSH 0.06 Ft 4 17
Plaats reactie