Alleen goed voelen met te lage TSH .Risico's?

Als je schildklier te weinig of geen hormoon maakt met klachten, symptomen en behandelingen als levothyroxine (alleen T4) of levothyroxine plus liothyronine (T4 plus T3)
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Alleen goed voelen met te lage TSH .Risico's?

Bericht door Kiek »

Het gaat denk ik om het relatieve risico van gebruikers onderling.
Een gezonde controlegroep voegt niet echt iets toe.
Je vergelijkt met ideaal ingestelden en vergelijkt ze dan met de "randfiguren" zoals ik.Ideaal ingestelden hebben het "ideale risico ",en men kijkt dan wat daar vanaf wijkt


Het gaat denk ik om het relatieve risico van gebruikers onderling.
Nou, dat lijkt hier niet het geval.
Je wilt toch graag weten of je als gebruiker een afwijking vertoont t.o.v. van een bekende en juiste referentie?
Een gezonde controlegroep voegt niet echt iets toe.
Wie zegt er nou dat je als levothyroxinegebruiker er minder aan toe bent dan een gezonde?


Je vergelijkt met ideaal ingestelden en vergelijkt ze dan met de "randfiguren" zoals ik.Ideaal ingestelden hebben het "ideale risico ",en men kijkt dan wat daar vanaf wijkt
Ideaal ingestelden hebben bepaalde risico's b.v. cardionarigheid of botbreuken enzo.
Dit is mooi te vergelijken met een al dan niet verhoogd risico voor levothyroxinegebruikers.
Als dan in een vergelijkbare populatie die risico's vergelijkbaar zijn, dan is er blijkbaar niets aan de hand.
Maar dat weet je pas als je een dergelijke proef doet.
Want wie weet is een levothyroxine-gebruiker in bepaalde opzichten beter af dan een 'ideaal' ingestelde.
En dat moet je dan eerst onderzoeken voordat je daarover kunt oordelen.
Het omdraaien van oorzaak en gevolg geeft rare resultaten.

Groepsonderzoek geeft gelukkig geen uitsluitsel voor een individu.
Hiephoi!
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
pga
Berichten: 342
Lid geworden op: 13 feb 2016, 10:09

Re: Alleen goed voelen met te lage TSH .Risico's?

Bericht door pga »

Kiek schreef: 20 okt 2020, 18:59 Het gaat denk ik om het relatieve risico van gebruikers onderling.
Een gezonde controlegroep voegt niet echt iets toe.
Je vergelijkt met ideaal ingestelden en vergelijkt ze dan met de "randfiguren" zoals ik.Ideaal ingestelden hebben het "ideale risico ",en men kijkt dan wat daar vanaf wijkt


Het gaat denk ik om het relatieve risico van gebruikers onderling.
Nou, dat lijkt hier niet het geval.
Je wilt toch graag weten of je als gebruiker een afwijking vertoont t.o.v. van een bekende en juiste referentie?
Een gezonde controlegroep voegt niet echt iets toe.
Wie zegt er nou dat je als levothyroxinegebruiker er minder aan toe bent dan een gezonde?


Je vergelijkt met ideaal ingestelden en vergelijkt ze dan met de "randfiguren" zoals ik.Ideaal ingestelden hebben het "ideale risico ",en men kijkt dan wat daar vanaf wijkt
Ideaal ingestelden hebben bepaalde risico's b.v. cardionarigheid of botbreuken enzo.
Dit is mooi te vergelijken met een al dan niet verhoogd risico voor levothyroxinegebruikers.
Als dan in een vergelijkbare populatie die risico's vergelijkbaar zijn, dan is er blijkbaar niets aan de hand.
Maar dat weet je pas als je een dergelijke proef doet.
Want wie weet is een levothyroxine-gebruiker in bepaalde opzichten beter af dan een 'ideaal' ingestelde.
En dat moet je dan eerst onderzoeken voordat je daarover kunt oordelen.
Het omdraaien van oorzaak en gevolg geeft rare resultaten.

Groepsonderzoek geeft gelukkig geen uitsluitsel voor een individu.
Hiephoi!
Ik begrijp de insteek
Maar wat ik alleen mee wil zeggen
Als gezonde leef je misschien wel 300 x zo lang ,maar dat maakt voor een gebruiker niets uit
Die zal moeten refereren aan het best haalbare risico bij hormoongebruik.
En waarschijnlijk is dat dan de 0,4- 4,0groep,al dan niet gescreend met medeneming inderdaad zoals je zei van Ft 4 en tt3 uitslagen.
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Alleen goed voelen met te lage TSH .Risico's?

Bericht door Kiek »

0.4 - 4: dat is een jaren zestig behandeling, pga.
Zoiets als even pols voelen, en vragen: hoe voelt u zich?
We zijn inmiddels 60 jaar verder.

Moet je je voorstellen dat je sinds WO-2 zoveel extra instrumenten hebt om te kunnen kijken hoe het met iemands lijf gesteld is. Over die instrumenten (lab) wordt niet nagedacht. Dat hoeft niet volgens de richtlijnen.
Wel data bijeenschrapen, op een hoop gooien, fijnstampen en uitmiddelen. En dan hopen op een wonder.
Wat blijft er over als je 70 curven bijeenplaatst en uitmiddelt? En voor wie geldt dat dan? Voor niemand. Het bos dat de bomen onzichtbaar maakt blijft over.
Zie het plaatje onderaan.

Ook voor jou heb ik curven gemaakt naar aanleiding van je opgegeven waarden.
Je beeld over de vorm van de curve is niet juist.
De phi is als het stijgingspercentage van een helling. Dat verandert niet. Dat is een individuele fysiologische constante.
Ook bij waarden van verschillende laboratoria, of waarden uit verschillende perioden.
De phi, de vorm blijft hetzelfde.

Als je waarden door elkaar mixt uit verschillende laboratoria/verschillende meetapparatuur/verschillende assays, dan krijg je een rommeltje, waarmee geen juiste uitslag meer te vinden is.
Een rommeltje krijg je ook bij gebruik van T3/Cytomel.
Dit geeft geen samenhangend beeld van de situatie die je van een evenwichtstoestand mag verwachten.
In zo'n rommeltje valt het originele patroon niet terug te vinden.

Alles bijeengenomen: ik weet niet wat jouw curvevorm is, en wat je set point is.
Er zijn teveel veranderingen in al die curven die ik gemaakt heb.

In de hoop op meer inzicht op waarden en een betere behandeling van mensen met een schildklierziekte,

met vriendelijke groet,
Kiek
Bijlagen
Curves 1-70.jpg
Curves 1-70.jpg (33.64 KiB) 1314 keer bekeken
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Plaats reactie