Ontstoken schildklier

Als je schildklier te weinig of geen hormoon maakt met klachten, symptomen en behandelingen als levothyroxine (alleen T4) of levothyroxine plus liothyronine (T4 plus T3)
Plaats reactie
Evy81
Berichten: 1
Lid geworden op: 23 mar 2021, 15:31

Ontstoken schildklier

Bericht door Evy81 »

Hallo allemaal

Ik ben nieuw hier. Een aantal weken geleden ben ik naar de dokter gegaan omdat ik me niet helemaal lekker voelde. Bloedafname gehad. Daaruit bleek dat mijn schildklierwaarden niet goed waren. TSH <0,01. Bij de endocrinologe geweest, daarne echografie en scintigrafie gehad. De internist denkt aan een ontsteking.
Heeft er iemand ervaring met spierpijnen en dan vooral in mijn nek, schouders en rug. Sommige dagen lijkt het beter te gaan en dan weer een terugval. Ook veel last van hartkloppingen en overmatig zweten. Iemand ervaringen of advies om te delen?

Alvast bedankt voor de reacties!
*anna*
Berichten: 332
Lid geworden op: 12 sep 2013, 01:22

Re: Ontstoken schildklier

Bericht door *anna* »

Wat vervelend Evy.
Je zit nu duidelijk, gezien je bloedwaarden en klachten in een hyperfase van een schildklierontsteking. Spierpijn hoort daarbij, erg zweten en vaak verlies je gewicht. Voor de hartkloppingen kun je een betablocker vragen, die worden in deze situatie vaak voorgeschreven. Dat voelt al een stuk rustiger.

Je zult deze ontsteking moeten uitzitten, hoe vervelend ook. Bij de Quervain wisselen hyper- en hypothyreoïdieperioden elkaar af. Hypo worden is erg vervelend, maar hyper-zijn wens je niemand toe. Neem veel rust, je lichaam draait op dit moment overuren. Heeft de internist al verteld wat er verder gaat gebeuren?
Veel geduld en sterkte!

Er zijn veel berichten van forumleden die in een vergelijkbare situatie zitten/zaten. Waarschijnlijk vind je daar veel herkenning. Kijk met de zoekfunctie maar eens bij Quervain en schildklierontsteking.
Een bemoedigende groet van Anna
(hyper begonnen en uiteindelijk hypo)
Marjo1
Berichten: 83
Lid geworden op: 10 jan 2020, 09:30

Re: Ontstoken schildklier

Bericht door Marjo1 »

Een typisch verloop van de Quervain begint met een hyperperiode, in 50 procent van de gevallen gevolgd door een hypofase, die in ca 5 procent blijvend is. Afwisselend hyper en hypo is niet typisch. Maar zal gerust voorkomen bij de echte pechvogels.
13-12: TSH 0,01; TF4 61,9
18-12: TSH < 0,03; TF4 55,9
23-12: TSH < 0,03; TF4 41,1
27-12: TSH 0,02; TF4 24,8; T3 1,39
6-1: TSH 2,82; TF4 15,8
14-1: TSH 4,87; TF4 17,3
20-01: TSH 4,49; FT4 16,2
28-01: TSH 3,52; FT4 12,9
Plaats reactie