Honger

Als je schildklier te weinig of geen hormoon maakt met klachten, symptomen en behandelingen als levothyroxine (alleen T4) of levothyroxine plus liothyronine (T4 plus T3)
Tatjana
Berichten: 18
Lid geworden op: 28 jan 2017, 17:10

Honger

Bericht door Tatjana »

Na 6 jaar graves blijf ik lopen met 1 hele vervelende klacht,
Steeds heel veel honger, ik moet elke 2a3uur eten anders ga ik heel erg trillen en zakt mijn suiker.
Nu is dat laatst helemaal gecheckt door de endo, insuline glucose hb1ac.
Zelf al eens een glucosetest gedaan.
Ik eet verder weinig snelle suikers en ben ook al bij diverse diëtisten geweest om mijn voeding aan te passen.

Ik blijf erbij dat het met de wisselwerking van de schildklier te maken heeft .

Ik moet echt overal eten mee naar toe nemen.
Nu heeft de endo geadviseerd om aan de antidepressiva te gaan in de scherpe kantjes eraf te halen maar ik lees juist dat je er nog meer honger van kunt krijgen.

Ik heb het gevoel alsof mijn lichaam averechts werkt, zo kan ik bv als ik ophoog met 6.25 mijn tsh van 10 naar 2 zien schieten.
We hebben al zo vaak geprobeerd om iets op te hogen maar dan krijg ik hyper klachten , mega duizelig, angsten, hartslag 100 in rust, druk in hoofd, pijnlijke spieren. Dat zijn geen ophoogklachten want het is al vaker geprobeerd voor een maand of 8.

Nu vindt mijn endo het prima als mijn tsh(6) wat buiten de marge valt, mijn t4 is altijd prima(16) Verder heb ik genoeg energie, niet moe en ben dan ook weer lekker rustig in mijn lijf
Ik heb nog een halve sk en slik 38mcg euthyrox.( ik begon poot eens op 88)

Ben ik nu helemaal hormonaal in de war?
Kan AD helpen?
Kiek
Berichten: 6713
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Honger

Bericht door Kiek »

Goedemorgen Tatjana, welkom!

Waarom is honger een bekend verschijnsel van een hyperthyreoïdie, zoals Graves?
Dat is dus de stituatie dat je teveel schildklierhormoon in je bloed zou hebben, waardoor een verhoogd metabolisme.
Dat zou het verschijnsel 'honger' kunnen verklaren in het kader van je schildklier.

Maar je hebt nu geen Graveswaarden meer.
Integendeel.
Je hebt momenteel een hypothyreoïdie met een FT4 van 16 en een TSH van 6 mU/l.
Dan lijkt er een tekort aan FT4, want je TSH protesteert.
Dat blijkt uit je dosis.
Met zo'n dosis komt niemand met een hypothyreoïdie een stap verder.
Integendeel!
Zo'n minibeetje dosis geeft alleen maar instabiliteit in je schildklierhuishouding.
Zoals een TSH die zwiert en zwalkt alle kanten op.

38.5 µg is een onwaarschijnlijke dosering levothyroxine, niet passend bij welke schildklierhuishouding dan ook.
Zo'n dosering klopt niet met het onderliggend fysiologisch schildkliermechanisme.
Zelfs bij een supergezonde schildklierwerking zal het resultaat van het slikken van zo'n lage dosis levothyroxine altijd gezwabber opleveren.

Je FT4 valt binnen de (normale) referentiewaarden, maar je TSH vertelt een ander verhaal.
Heeft je arts hiervoor een verklaring?

Met vriendelijke groet,
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Tatjana
Berichten: 18
Lid geworden op: 28 jan 2017, 17:10

Re: Honger

Bericht door Tatjana »

Hi kiek

Nee helaas, ophogen kan ik echt niet. Dat heb je laatst ook nog geprobeerd met 6.25 maar dan eet ik elk uur.
Ik word dan ook heel erg duizelig, hoge hartslag in rust en nog veel meer klachten.

Ik was al eens lid van deze groep en heb altijd zolang ik hormoon neem honger gehad helaas.
Mijn tsh kan van 6 naar 12 gaan met 6.25 minder hormoon.
De t4 blijft altijd wel redelijk.
Ik ben al bij 5endos geweest en ze hebben geen idee waarom mijn tsh zo raar doet.
Heel vervelend.
Vooral dat de honger mijn heel ergbeïnvloed in mijn dagelijkse leven
Kiek
Berichten: 6713
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Honger

Bericht door Kiek »

Nee, ik bedoel niet ophogen, Tatjana.
Maar wat is het nut van de toevoeging van 37.50 µg levothyroxine in je schildklierhuishouding?
Hoe beredeneer je dat?

Mogelijk heeft het restant van je schildklierweefsel in de loop der tijd het tekort opgeheven door de productie aan te passen.
Dat gebeurt vaker bij halvering van de schildklier.
Ben je weleens gestopt met de levothyroxine?
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Tatjana
Berichten: 18
Lid geworden op: 28 jan 2017, 17:10

Re: Honger

Bericht door Tatjana »

Nee dat durf ik niet echt.
Ben bang dat ik straks te hypo wordt en ik niets meer kan ( juist omdat ik Zo gevoelig reageer)
Tatjana
Berichten: 18
Lid geworden op: 28 jan 2017, 17:10

Re: Honger

Bericht door Tatjana »

Ik zal mijn laatste waardes plaatsen
Op 44mcg waardes tsh 3.42 t4 14.8 21 okt
Op 38mcg tsh 7.54 t4 15 9dec
Op 38 mcg tsh 5.58 t4 16.8 10jan
Op 31.5 mcg tsh 12.26 t4 12.8 19 febr

Daarna had ik het idee dat ik te weinig nam, veel meer moe

Dus nu zit ik alweer op 38 tsh 7 t4 14.6 ( 3wkn na ophogen)


Nu mag ik niet meer prikken, alleen om de 3mnd
Kiek
Berichten: 6713
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Honger

Bericht door Kiek »

Hallo Tatjana,

Om je schildklierhuishouding van de buitenkant af (door levothyroxine) te besturen, heb je gemiddeld minstens tussen de 90 en 100 µg levothyroxine nodig om een mooie FT4 van rondom de 17 pmol/l te bereiken. Met een stevige TSH.

Een prutteltje levothyroxine van 37.50 µg werkt niet om je FT4 te verhogen.
Dat schildkliermachientje in je lijf bonjourt het er weer uit. [Je TSH daalt iedere keer eventjes na het doorslikken van dat beetje levothyroxine, waardoor je schildklier dat beetje weer minder produceert.]
Daarom sukkelen je schildklierwaarden met je TSH maar door, met waggelwaarden.
Schildklierhormonen staan nooit stil.

Een beetje levothyroxine erbij of eraf werkt pas om te finetunen als je op een normale basishoeveelheid levothyroxine bouwt. Dan kan 80 µg zijn of 100 µg. Sommige mensen hebben zelfs 150 µg nodig!

Zó werkt je schildklier samen met de organisator van de schildklierhormonen (de hypothalamus).
En niemand die daar tussenkomt.
Als het schildklierweefsel onvoldoende werkt, dan moet je de normale productie dus helemaal overnemen met levothyroxine.

Soms gaat het schildklierweefsel zelfstandig aan de gang, en trekt zich niets aan van de hypothalamus.
Dat kan ook nog. Dan heb je Graves te pakken, of een akelige nodus die ongeremd produceert.

Voor je mooie FT4 van 17 pmol/l heb je minstens tussen de 90 en 100 µg levothyroxine nodig, om je schildklierhuishouding van de buitenkant af te besturen. Dit is een gemiddelde hoeveelheid levothyroxine.

Als jij denkt dat je honger veroorzaakt wordt door je schildklier, dan moet je eerst aan de gang om de juiste schildklierproductie te bereiken.
En dat is niet 37.50 µg. Dat kan misschien met een 85 µg. Afhankelijk van hoe je gebouwd bent.
Je lijf is gebaat met voldoende schildklierhormoon en regelmaat. Iedere dag dezelfde hoeveelheid levothyroxine. Iedere keer weer in hetzelfde tijdritme: 's ochtends vroeg.

Het is een akelige fabel dat een beetje hypo gedoseerd kan worden met een beetje levo.
Van zo'n slechte behandeling hebben veel mensen last.

Sterkte en een hartelijke groet,
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Tatjana
Berichten: 18
Lid geworden op: 28 jan 2017, 17:10

Re: Honger

Bericht door Tatjana »

Ik heb een normale bouw, al kom ik wel snel bij als ik niet oppas.
Min bmi is 25

Na 2wkn opstapte zag mijn tsh op 25 t4 4
Daarom aan het hormoon

Met 80mcg kun je mij weg brengen ben ik bang, al met 50!

Na mijn operatie kreeg ik 50mcg.
Toen was mijn tsh 5 t4 12 toen opgehoogd naar 75 en vanaf toen was het of ik in een burnout zat, totaal hyperdepiep!!

Je denkt dat ik zonder zou kunnen?
Kiek
Berichten: 6713
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Honger

Bericht door Kiek »

Stel je eens voor dat je een normaal werkende schildklier terug zou krijgen!
Dat zou toch fantastisch zijn!
Ik heb geen idee of je zonder zou kunnen.
Maar je maakt best een flinke kans.
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Tatjana
Berichten: 18
Lid geworden op: 28 jan 2017, 17:10

Re: Honger

Bericht door Tatjana »

Dat zou super zijn maar dan zit ik denk ik wel met een tsh van rond de 20.

Misschien moet ik het eens proberen, dan vaker prikken tussentijds.
Maar dat ik al van 88 naar 38 ben gegaan is al heel wat
Plaats reactie