Hypo naar hyper?

Als je schildklier te weinig of geen hormoon maakt met klachten, symptomen en behandelingen als levothyroxine (alleen T4) of levothyroxine plus liothyronine (T4 plus T3)
Peet
Berichten: 12
Lid geworden op: 12 mei 2021, 15:29

Hypo naar hyper?

Bericht door Peet »

Hallo allemaal, ik ben nieuw hier en had al een stukje gepost maar dacht dat het hier beter op zijn plaats was.

Ik heb gisteren mijn waardes ft4 24,2 en tsh 0.14 binnen gekregen. Ik heb een aangeboren hypo en slik al vanaf mijn 18e een dosis van 0.175mg thyrax 28 jaar nu. En nu ineens moet ik afbouwen van de huisarts en over 6 weken opnieuw prikken. Ik heb last van vermoeidheid, elke dag hoofdpijn al minstens 3 maanden, jeuk benen, haaruitval, duizeligheid en spierkrampen/pijn. Te veel om op te noemen.

Ik heb vaak aangegeven dat ik me niet goed te voel voornamelijk de vermoeidheid speelt parte. Ik voel mij niet serieus genomen door de artsen. Mijn huisarts wilde mij in 2007 een verkeerde dosis voorschrijven en moest het in de boeken op zoeken en haar fout toegeven.

Ik heb mijn hypo nooit serieus genomen en was ook voornamelijk in mijn jeugd erg slordig met de inname van mijn medicatie.

Ik heb al 1 1/2 jaar last van een burn-out dus dacht dat het daaraan lag dat ik me niet goed voelde. Nu kreeg ik in februari last van mijn oren en lichamelijke en geestelijk ging ik ook erg achteruit. Nu spelen mijn burn-out klachten volgens psycholoog weer op.

Ik moet eerlijk bekennen dat ik 2 jaar geleden voor het laatst heb getest! Hoe kan je van hypo naar hyper gaan? Ik voel me zo verschrikkelijk!

Groetjes Peet
Peet
Berichten: 12
Lid geworden op: 12 mei 2021, 15:29

Re: Hypo naar hyper?

Bericht door Peet »

Dankjewel voor je reactie.

De huisarts wil dat ik ga afbouwen en de helft van mijn 0.25 mg thyrax ga innemen. Ik heb vandaag niks genomen en hoop dat de klachten gauw afnemen.

Groetjes Peet,
Peet
Berichten: 12
Lid geworden op: 12 mei 2021, 15:29

Re: Hypo naar hyper?

Bericht door Peet »

Ik heb mijn oude bloed waardes opgevraagd. Ik heb nog elke dag hoofdpijn en voel me niet goed. Ik ben twee dagen geen medicijnen gaan innemen en daarna op dokter advies naar 160.2 mg per dag gegaan. In week 2 van juni opnieuw prikken. Kan iemand wat met mijn waardes? Ik klaag al lang dat ik mij niet goed voel.

10-05-21 tsh 0.14  ft4 24,2
13-07-18 ths 0.49  ft4 19.4  ft3 4.3
04-05-17 ths 2        ft4 11.7
15-12-14 ths 2.5
08-01-14 ths 3.7
21-10-11 ths 0.45
25-07-11 ths 0.74
08-07-10 ths 1
08-06-09 ths 2.8
20-11-07 ths 7         ft4 12.8

Groetjes Peet,
Kiek
Berichten: 6714
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Hypo naar hyper?

Bericht door Kiek »

Je komt van 175 µg, Peet.
En je hebt nu gedurende twee dagen je levothyroxine niet ingenomen.
Prima actie bij overdosering!

Aansluitend, een verlaging van 175 naar 162 µg is veel te weinig.
Dan ga je nog geen 10% omlaag!
Je doet beter om naar 150 µg te gaan.
Dat is een verlaging van ruim 18%.

Met 175 µg zit je op 24 pmol/l.
Met 150 µg kom je misschien uit in de buurt van de 17 - 18 pmol/l, gok ik.
Dat is vast een prettiger gebiedje, en binnen je referentiewaarden.
Wat zijn trouwens de referentiewaarden van jouw lab?

Succes!
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Peet
Berichten: 12
Lid geworden op: 12 mei 2021, 15:29

Re: Hypo naar hyper?

Bericht door Peet »

Hai Kiek,

Ja ik voel me ook nog steeds niet goed. Hoofdpijn, onrust en erg moe. Ik ben zo'n nette burger die doet wat de arts zegt dat het beste is. Mijn b12 was 119.

Referentiewaarde van het Sal Utrecht lab zijn.
Tsh 0.38 / 5.33 en ft4 10.0 / 22.0.

11 mei de twee dagen gestopt op advies van dit forum en daarna gezakt naar 162.

Dankjewel voor je reactie! Het is heel fijn dat mensen met je mee denken!

Morgen toch maar zakken denk ik naar 150. En regelmatig bloedprikken.

Groetjes Peet
Knoffie
Berichten: 253
Lid geworden op: 22 jan 2016, 12:01

Re: Hypo naar hyper?

Bericht door Knoffie »

Hoi Peet,

Bij B12 waarden onder de 148 pmol/L is eigenlijk er altijd sprake van een vitamine B12 tekort. Er dient op zo kort mogelijke termijn begonnen te worden met injecties.
Bij een waarde tussen de 148 en 250 pmol/L (het zogenaamde grijze gebied) kan er, in combinatie met klachten, toch sprake zijn van een B12-tekort.
Als ik jou was zou ik maar eens een kijkje nemen op de site www.stichtingb12tekort.nl en naar de symptomen kijken en een afspraak met je huisarts maken om zo snel mogelijk met de injecties te beginnen.

Zelf had ik een B12 van 149 en uiteindelijk kreeg ik van mijn huisarts fiat om een proefbehandeling te beginnen. 2jaar lang 2x per week moeten injecteren. Momenteel prik ik eens in de 3 weken. Lees je in en neem dit serieus.
Er is veel informatie op internet te vinden.

Groetjes Knoffie
Peet
Berichten: 12
Lid geworden op: 12 mei 2021, 15:29

Re: Hypo naar hyper?

Bericht door Peet »

Hallo,

Bij meetwaarde B12 staat: meting vitamine B12 holo- transcobalamine/ actief. Interpretatie B12 diagnostiek
Deficiëntie zeer onwaarschijnlijk.

Normaal waarde sal lab 21.0-117.0

Verder is er niks geprikt maar laat ik de volgende keer wel meenemen als de huisarts akkoord gaat!
Ik heb in het verleden vaak tekort aan B12 en D gehad.

Groetjes Peet
Peet
Berichten: 12
Lid geworden op: 12 mei 2021, 15:29

Re: Hypo naar hyper?

Bericht door Peet »

Ik heb volgende week een afspraak met mijn huisarts om mijn medicatie te bespreken en zal ook gelijk naar mijn B12 vragen. Ik dacht dat het wel goed was :roll:

Wat een klachten kun je ervan hebben zeg!

Bedankt allen voor de reacties.
Kiek
Berichten: 6714
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Hypo naar hyper?

Bericht door Kiek »

"Hoofdpijn, onrust en erg moe. Ik ben zo'n nette burger die doet wat de arts zegt dat het beste is."

Binnen de perken doe je dat natuurlijk ook, Peet.
Nu versnel je door je 2 stopdagen eenvoudig het FT4-verlagingsproces.
Dat is een ingrijpen door kennis te hebben van de lange halfwaardetijd van T4.
Zo verminder je sneller je klachten.

Als alle behandelaars meer zouden weten over de fysiologie, de farmacodynamiek en -kinetiek van de schildklierhormonen, dan zou veel schildkliermiserie veel sneller opgelost worden!

Hartelijke groet,
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Knoffie
Berichten: 253
Lid geworden op: 22 jan 2016, 12:01

Re: Hypo naar hyper?

Bericht door Knoffie »

Hoi Peet,

Jouw B12 test meet alleen het actieve deel en is daardoor, zegt men, een betere test om de B12-status te beoordelen dan de gangbare standaard B12-test.

uitslag groter dan 60 pmol/l: vitamine B12 te kort is niet waarschijnlijk
uitslag tussen 40 en 60 pmol/l: het advies om de MMA test in urine te doen als vervolgtest.
uitslag kleiner dan 40: biologisch actief vitamine B12 deficiëntie

Met de gangbare B12 test zou 119 een tekort zijn.
Bij de test die bij jou nu is afgenomen is een B12 tekort inderdaad niet waarschijnlijk.

Groetjes Knoffie
Plaats reactie