Kloppen mijn waardes wel?

Als je schildklier te weinig of geen hormoon maakt met klachten, symptomen en behandelingen als levothyroxine (alleen T4) of levothyroxine plus liothyronine (T4 plus T3)
Joske1978
Berichten: 9
Lid geworden op: 22 mei 2021, 21:12

Kloppen mijn waardes wel?

Bericht door Joske1978 »

Beste allemaal,

ik ben nieuw in de wereld van de schildklier en vind het heel lastig als ik zo vrij mag zijn en kom er niet echt aan uit met Google. Dus ik hoop dat jullie mij kunnen helpen. Vorig jaar heb ik bloed laten prikken omdat ik met vele onverklaarbare klachten rondloop.

Ik zal ze hier even benoemen :
- Oorsuizen, duizeligheid
- Tinteling handen en linker bovenbeen
- Gewrichtspijn handen en polsen (niet altijd aanwezig)
- Pijn in hals en nek en wordt versterkt bij (in) spanning
- Huid problemen ( hier ontvang ik spuiten ( Xolair) voor en soms een stoot prednison als mijn lichaam het zelf niet geregeld krijg, dan zwelt heel mijn gezicht op ) wat hier het gekke aan is dat alles symmetrisch is gezicht, armen, benen. Nagels die afbreken waar ik nooit eerder last van heb gehad.
- Blaasjes op mijn hoofd.
- Pijn in beide bovenarmen, heupen en hakken en ik heb een versleten linker knie waar ik al vaker aan geopereerd ben . Daarbij ook last van gewichtstoename.

Nog allemaal losstaat van wat er psychisch aan de hand is. Heb het gevoel van uitputting, slaap onrustig en heb een heel laag zelfbeeld. Ik herken me door de afgelopen jaar heen niet meer terug en er komen alleen maar iedere x andere dingen bij. Nu kwam uit het bloed prikken in Oktober een verlaagd B12 ( heb hier 5 weken 2x pw injecties voor gekregen)en volgens de dokter een te lage schildklier en bleek mijn reuma factor verhoogd (reumatoloog kan niet met zekerheid zeggen of het zich gaat uiten tot reuma ivm dat ik geen zwelling had) .

Maar nu heb ik een aantal keren bloed laten prikken en in februari kreeg ik heel veel last van haaruitval. Ben toen tijdelijk gestopt met medicatie en met mijn spuiten voor mijn huid om weer even een 0-meting te hebben. Ik zal mijn metingen toevoegen maar mijn vraag is herkent iemand hier iets in en wie zou mij een beetje kunnen helpen. Ik zou je zo dankbaar zijn voor info.

Bloeduitslagen schildklier:

13/10/2020 TSH 1.73 FT4 11.9 ( grens 12-22) ( 0.04 -4.0)
13/11/2020 TSH 1.37 FT4 14.8 ( 25 MG) euthyrox
9/12/2020 TSH 1.2 geen FT4 gemeten ( 50 MG) euthyrox
10/02/2021 TSH 0.02 FT4 25.6 ( 100MG) euthyrox
28/04/2021 TSH 0.04 FT4 11.7 ( GEEN MEDICATIE 6 WEKEN ) nu aan Thyrox 50 MG

Hoor graag of iemand tips heeft.

Groetjes Joyce
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Kloppen mijn waardes wel?

Bericht door Kiek »

Welkom, Joyce!

Om met de deur in huis te vallen: slik je misschien ondersteunende supplementen, waarin stoffen die invloed kunnen hebben op de schildklier?
Schildklierhormonen en -hoeveelheden zijn nogal gevoelig voor supplementen.

Met vriendelijke groet,
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Joske1978
Berichten: 9
Lid geworden op: 22 mei 2021, 21:12

Re: Kloppen mijn waardes wel?

Bericht door Joske1978 »

Hey Kiek,

Bedankt voor het welkom heten.

Ik slik geen supplementen.

Groetjes Joyce
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Kloppen mijn waardes wel?

Bericht door Kiek »

Hallo Joyce,

Het enorme verschil tussen een FT4 van 25.6 en eentje van 11.7 pmol lijkt je TSH niet te deren.
Want het verschil tussen een TSH van 0.02 en 0.04 mU/l is bijkans nihil.
Zou er iets met je TSH-fabriek aan de hand zijn?

Je schildklierhormonen horen gelijke tred met elkaar te houden: daling FT4 = stijging TSH, en andersom.
Daar zorgt de hypothalamus (het bestuur) met de hypofyse (TSH-fabriek) voor.
Deze verbinding lijkt bij jou een eigen werkwijze te hebben.

Zou je een aktieve nodus in je schildklier hebben?
Een nodus kan de schildklier ongestructureerd aan de gang laten gaan.
Is je schildklier weleens gecheckt op radiologie?

Met vriendelijke groet,
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Joske1978
Berichten: 9
Lid geworden op: 22 mei 2021, 21:12

Re: Kloppen mijn waardes wel?

Bericht door Joske1978 »

Hoi Kiek,

Sorry voor mijn late reactie maar moet nog even wennen aan het feit dat ik moet inloggen om te zien of er meldingen zijn hihi. Maar nee ik ben niet bij radiologie geweest. Denk je dat dit een goed vervolg stap zou kunnen zijn om aan te geven bij de huisarts ? . Er wordt nu geprobeerd om mij door te krijgen naar een immunoloog ivm dat ik ook zo heftig kan reageren omtrent mijn huid en hierdoor mijn immuunsysteem hyper actief word. Zit nu bij een allergoloog voor maar merk weinig verbetering. Hierdoor ook gestopt met B12 injecties ivm reactie huid die erger kan worden.

Het trekt je allemaal zo onwijs leeg aan energie blehhh.

Groetjes Joyce
Joske1978
Berichten: 9
Lid geworden op: 22 mei 2021, 21:12

Re: Kloppen mijn waardes wel?

Bericht door Joske1978 »

Nog even een aanvulling: ik heb geen last van hartkloppingen zweten of vaak naar wc en val ook niet af (kom alleen maar aan ).
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Kloppen mijn waardes wel?

Bericht door Kiek »

Hallo Joyce,

Je schrijft:
13/10/2020 TSH 1.73 FT4 11.9 ( grens 12-22) ( 0.04 -4.0)
13/11/2020 TSH 1.37 FT4 14.8 ( 25 MG) euthyrox
9/12/2020 TSH 1.2 geen FT4 gemeten ( 50 MG) euthyrox
10/02/2021 TSH 0.02 FT4 25.6 ( 100MG) euthyrox
28/04/2021 TSH 0.04 FT4 11.7 ( GEEN MEDICATIE 6 WEKEN ) nu aan Thyrox 50 MG
Bij ieder rijtje waarden kan ik een verhaal vertellen over achterliggende mechanismen van lijf en lab.
Welke tijden horen bij deze waarden?

Je waarden maken de bewegingen die passen bij de toegediende levothyroxine en een normale schildklierfysiologie.
Behalve je allerlaatste waarden.
Daar is je schildklier helemaal de kluts kwijt.

13-10-2020: FT4 11.9 - TSH 1.73.
Als 12 pmol/l goed is, dan is 11.9 pmol/l ook goed. Laboratoria zijn niet onfeilbaar. Je moet een kleine marge nemen. Die 1/10-verschil kan geen reden om direct met de levothyroxine te zwaaien. Beter was het om dan nog eens een FT4/TSH te laten bepalen.

13-11-2020: FT4 14.8 - TSH 1.37.
Op 25 µg levothyroxine.
Deze 25 µg kan in het doosje blijven.
Want deze waarden betekenen dat je eigen schildklierwerking het in principe goed doet.
Een pilletje van 25 µg werkt prima bij een hypothyreoïdie om een bepaalde dosis fijn af te stellen, maar het is geen dosis om een eventuele subklinische hypothyreoïdie op te lossen.
Want dat klopt niet met de achterliggende fysiologie.
Zo'n pilletje geeft wel onrust in een normale werking.
Waarden lijken dan wat meer te wapperen, want beïnvloed door van buitenaf toegediend T4.

09-12-2020: FT4 onbekend - TSH 1.2.
Dit is het resultaat van 50 µg levothyroxine. Ook deze 50 µg maakt geen verschil. De TSH blijft natuurlijk op hetzelfde niveau.
FT4 vergeten te bepalen. Aan de TSH te zien, en je vorige waarden, zal deze waarschijnlijk ca.14 à 16 pmol/l bedragen. Dit lijkt je gezonde niveau te zijn.
Waarden bewegen binnen 24 uur in een individueel patroon, waarachter een vaste structuur.
Daarom is de tijd van prikken belangrijk.
Dokter wist dit niet en schreef vervolgens maar liefst 100 µg voor!

10-02-2021: FT4 25.6 - TSH 0.02 op 100 µg levothyroxine.
Dokter is vast geschrokken van het resultaat.
Je krijgt nu geen recept meer mee. Terecht.

Twee maanden later:
28-04-2021: TSH 0.04 - FT4 11.7 op nul levothyroxine.

Wat is er nu weer met die TSH aan de hand? Waarom is die FT4 afgezakt tot onder de 14 pmol/l?
Eerst verlopen alle bewegingen volgens boekje, maar deze laatste waarden schieten uit de rails.
Hoe krijg je zulke waarden aansluitend aan bovenstaande reeks?
Door pillen te slikken waarin T3: je TSH suist omlaag als verdediging tegen de overmaat waardoor de FT4 ook klein wordt: TSH-FT4= 0.04-11.7.
Dat is hoe ik je waarden verklaar.

Daarom denk ik dat je een prima schildklierwerking hebt.

Je schrijft dat je last hebt van gewichtstoename, en niet afvalt.
Het enige dat helpt is je voeding drastisch aan te pakken:
stop met alle suikerinname en met vetten.
Dan is het eten ook veel gezonder en lekkerder!

Succes,
met vriendelijke groet,
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Joske1978
Berichten: 9
Lid geworden op: 22 mei 2021, 21:12

Re: Kloppen mijn waardes wel?

Bericht door Joske1978 »

Hoi,

Oke super bedankt voor je uitleg. Ik ben op den duur zelf gestopt met het nemen van die 100 MG tabletten en niet omdat ik het niet kreeg van de huisarts. Temeer ook omdat ik zelf heel erg aan t twijfelen was. Maar gezien mijn waardes vind ik het wel heel kwalijk van een huisarts dat hij medicatie voorschrijft...of wat vind jij ? Hij had in eerste instantie toch moeten weten dat het verstandig was om een nieuwe meting te doen? Hij heeft er tenslotte voor gestudeerd. Maar vind je dat ik voor alle zekerheid mijn schildklier nog moet laten checken bij radiologie? En wat zal ik doen met de medicatie, hier mee gaan stoppen ? Bedankt nogmaals voor je genomen moeite om iedere x weer te reageren.
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Kloppen mijn waardes wel?

Bericht door Kiek »

Hallo Joyce,

Voor zover je me de juiste gegevens doorgeeft van je waarden en de bijpassende levothyroxine, mankeert er niets aan je waarden.
En over je laatste setje waarden: ik ga ervan uit dat je onderdrukte TSH het gevolg is van gebruik van schildklierhormoontabletten of andere tabletten waarin T3.
Bij zulke waarden moet je geen schildkliertabletten slikken.
Laat je schildklier zonder pillen werken.

Je huisarts is huisarts.
Hij/zij heeft geleerd dat waarden binnen de referentie goed zijn, en waarden onder of boven ref. zijn niet goed.
Daarom is je huisarts in het najaar gestart met levothyroxine.
Dat is hem/haar niet kwalijk te nemen.
Omdat ieder mens ook nog eens verschillend reageert, moet zo'n huisarts ook nog eens vaak schipperen.

Dokters weten niet zo heel erg veel over farmacodynamiek en -kinetiek van schildklierpillen.
Dat is weer een ander vak.

Ik ben geen arts, maar toevallig vind ik het leuk om uit te vogelen hoe je bepaalde schildklierwaarden kunt krijgen, en hoe ze kunnen bewegen, waardoor en waarom.

Je waardenreacties op de bijbehorende levothyroxine laten zien dat je schildklier naar behoren werkt.
Nee, je lage TSH is een gevolg van een onnatuurlijk gebruik van schildklierhormonen.
Als je daarmee stopt, dan krijg je vanzelf weer gewone waarden, zoals een TSH van ca. 1 à 1.5 mU/l met een FT4 van ca. 14 of 15 of 16 pmol/l.

Wees voorzichtig met je schildklier.
Dat is ook maar een kliertje!

Prettige avond,
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Joske1978
Berichten: 9
Lid geworden op: 22 mei 2021, 21:12

Re: Kloppen mijn waardes wel?

Bericht door Joske1978 »

Hoi,

Nog 1 vraagje: de laatse waarde is geprikt na 6 weken geen gebruik van medicatie. Had het dan niet al uit mijn bloed moeten zijn en normale waardes moeten laten zien ?

Heb in die weken geen enkel medicijn tot mij genomen.

Groetjes Joyce
Plaats reactie