Hyperklachten en FT4 die niet echt daalt

Als je schildklier te weinig of geen hormoon maakt met klachten, symptomen en behandelingen als levothyroxine (alleen T4) of levothyroxine plus liothyronine (T4 plus T3)
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3600
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Re: Hyperklachten en FT4 die niet echt daalt

Bericht door laura »

Sylvia10 schreef: 02 jul 2021, 19:34 Qua medicatie / supplementen denk ik toch redelijk standaard.
Euthyrox
Esopromasol (maagbeschermer)
Seritide (puffer)
Propanolol (betablokker)
Carnitene (Levocarnitine)
Ferrofurmaat (ijzersupplement, die wel sinds begin 2020 overigens)
Calci chew met vitamine D
Vitamine D capsules
Multivitamine
Vitamine C1000
Magnesiumcitraat
Vitamine b12 injecties
Pre/probiotica en L-Glutamine sinds 3 weken om wat de 2 ab kuren kapot gemaakt hebben wat te herstellen in mijn darmen.
Zolpidem
Beste Sylvia,

Dat is toch heel veel wat je slikt?
En waarom? En dubbelop?
Zijn tekorten bepaald?

Calchi chew met vitamine D plus vitamine D capsules plus vitamine D in multivitamine.
Ferrofurmaat plus ijzer in multivitamine.
Vitamine C1000 plus vitamine C in multivitamine.

Plus dat maagbeschermer en magnesiumcitraat weer invloed hebben op de opname van euthyrox.
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
Sylvia10
Berichten: 8
Lid geworden op: 29 jun 2021, 13:21

Re: Hyperklachten en FT4 die niet echt daalt

Bericht door Sylvia10 »

Beste Sylvia,

Dat is toch heel veel wat je slikt?
En waarom? En dubbelop?

Calchi chew met vitamine D plus vitamine D capsules plus vitamine D in multivitamine.
Ferrofurmaat en ijzer in multivitamine.
Vitamine C1000 en vitamine C multivitamine.

Plus dat maagbeschermer en magnesiumcitraat weer invloed hebben op de opname van euthyrox.
Qua vitamines is het inderdaad veel.
Veel komen vanuit mijn maagverkleiningstraject (bypass) en daardoor een andere opname hebt.
Dus de multi, D en Calci Chew met D. Wellicht is het daarin wel te kijken of er iets uit weg kan. Bij de laatste controle was mijn vitamine D net boven de 80 (met al deze dingen dus). Test ik overigens in het andere ziekenhuis (ander lab) dan zit ik te laag in mijn waarde en kom ik op 45. Geen idee waar dat door komt. Dus omdat het net kantje boord is qua waardes eigenlijk altijd alles blijven slikken.

De Ferrofurmaat heb ik gekregen van de neuroloog vanwege mijn rls/plmd en omdat mijn ijzerwaardes net op het randje van te laag waren. De eerste inname zit ook minimaal 4 uur na inname Euthyrox.

Magnesiumcitraat heb ik voor mijn spieren nodig die snel verzuren door de ME. Al pak ik de magnesium in de avonduren.
Carnitene is ook vanwege mijn ME. Die klaart ietwat de mist op in mijn hoofd. Zo ook de b12 injecties.

Vitamine C1000 is eigenlijk de enige die ik op eigen gevoel ben gaan gebruiken een paar jaar terug.

Maagbeschermer gaat niet zonder, al wil ik dat binnenkort wel weer gaan proberen. Ik heb ook SIBO (bacteriële overgroei) dus daarom nu 2 x antibiotica gehad en pre/probiotica en L-glutamine. Maar zonder maagbeschermer echt veel last van maagzuur. Ben nu bezig met eten uit te splitsen en hopelijk kan ik daarna de maagzuurremmer afbouwen.

Propanolol nodig om hartslag rustig te houden vanwege ME/OI/Pots. Zonder propanolol vliegt mijn hartslag gigantisch uit de bocht. En mijn astma vindt het wel fijn dat er een puffer is :D

En zonder Zolpidem is slapen een no go zone. Dus die paar uurtjes die ik kan krijgen met Zolpidem zijn al fijn.

Dus als ik al iets weg zou kunnen halen dan zit het ergens in de vitamines. Kan het eens met de endo overleggen volgende belafspraak of we daar nog iets in/mee kunnen wat eventueel van invloed kan zijn. En idd wil ik wel van de maagzuurbeschermer uiteindelijk af. Ik weet dat die wel de Euthyrox kan hinderen.
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Hyperklachten en FT4 die niet echt daalt

Bericht door Kiek »

Maar steeds stoppen en dan weer moeten opstarten is toch ook niet goed voor je lichaam???
Want als ik compleet stop dan gaat uiteindelijk de ft4 wel zover naar beneden dat ik weer moet starten omdat dan de klachten van de trage schildklier opspelen.
Daarom probeer ik nu met afbouwen te kijken wanneer de ft4 wel zakt en stabiel wil blijven staan.
Is dat zo'n verkeerde denkwijze dan???


Nee, steeds starten en stoppen is niet gewenst.
Evenmin is gewenst om met een normale schildklierwerking schildklierhormoon te slikken.
Zolang je overgewicht hebt, heb je nu eenmaal te maken met een subhogere TSH, zoals je ziet bij een subklinische hypo.
Het gewicht zelf lijkt dus invloed te hebben op het schildkliersysteem, zonder dat het schildklierweefsel zich abnormaal gedraagt.

Pas als je stopt met je levothyroxinepillen dan pas laat je lichaam zien waar het van nature terechtkomt.
Dat proces wil je niet verstoren door een beetje extra pillen te slikken.
Een beetje werkt niet door de feedback van de achterliggende schildklierhuishouding.

De FT4 lijkt bij jou in de buurt van de 14 pmol/l uit te komen.

Sterkte en succes!
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Sylvia10
Berichten: 8
Lid geworden op: 29 jun 2021, 13:21

Re: Hyperklachten en FT4 die niet echt daalt

Bericht door Sylvia10 »

Hoi Kiek,

Maar ik ben medicatie gaan gebruiken bij een tsh van 9.6 en een ft4 van 7 geloof ik. Even uit mijn hoofd. Dit was destijds nog via huisarts.
Dus het is niet zo dat er geen trage schildklier was. Althans volgens de huisarts destijds.

Overgewicht is er nog iets, maar dat zal er altijd blijven waarschijnlijk
Zit met mijn BMI nu op de 30.2 op dit moment.

Ik ga het wel allemaal bespreken met de komende belafspraak over twee weken.

Thankxx
Plaats reactie