Advies

Als je schildklier te weinig of geen hormoon maakt met klachten, symptomen en behandelingen als levothyroxine (alleen T4) of levothyroxine plus liothyronine (T4 plus T3)
Plaats reactie
schildvraag
Berichten: 2
Lid geworden op: 30 jun 2021, 15:20

Advies

Bericht door schildvraag »

Hi allemaal!

Graag zou ik willen horen wat jullie denken bij onderstaande waarden en klachten:
- Gewichtstoename (ook onder begeleiding van een diëtist en trainer, met tot op de gram af voeding wegen en in een app bijhouden (max. 1500 kcal per dag)); oorsuizen; vermoeidheid; snel koud hebben, etc.

29-06-2021: TSH: 6,85 / FT4: 11,7 - Nuchter (08:40)
14-04-2021: TSH: ? / FT4: 11,5 / geen TPO antistoffen aanwezig <1 kU/l - Nuchter (09:15)
26-02-2021: TSH: 2,24 / FT4: ? - Niet nuchter (en ziek) (11:40)
04-01-2019: TSH: 9,73 / FT4: 12,3 - ?

De huisarts denkt dat een trage schildklier geen verklaring kan zijn van mijn klachten, ik twijfel hierover. Graag hoor ik hier een 'second opinion' om het dan wel los te laten of eventueel verder te onderzoeken (bij een andere arts).

Alvast bedankt!
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Advies

Bericht door Kiek »

Goedemorgen,

Dit zijn abnormale waarden, NN.
Welkom in schildklierland!
Zijn deze waarden in hetzelfde lab bepaald?
Wat zijn de referentiewaarden van het lab?
Schildklierhormonen hebben een individuele 24-uurs ritmiek.
Laat voortaan je lab doen in de vroege ochtend - nuchter - ca. 08.00 uur in hetzelfde lab.

Bij gebrek aan kennis laten sommige artsen zich tegenwoordig leiden door leeftijd van de patiënt.
Hoe ouder de patient hoe terughoudender de arts met de behandeling.
Hoe oud ben je?

Anti-TPO is tot op de dag van vandaag slechts een handigheidje voor de dokter om grip te hebben op de diagnose. Anti-TPO wordt niet behandeld, dus in principe onbelangrijk.
Je moest eens weten hoeveel mensen er zijn met een schildklierziekte zonder anti-TPO.
En hoeveel mensen zonder schildklierziekte mét anti-TPO!

Met vriendelijke groet,
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
schildvraag
Berichten: 2
Lid geworden op: 30 jun 2021, 15:20

Re: Advies

Bericht door schildvraag »

Hi Kiek,

Bedankt voor je snelle reactie.

Mij was niet verteld dat je het beste 's ochtends nuchter kon prikken dus dat is de eerste twee keer niet gebeurd, maar toen had ik dat op dit forum gelezen dus de laatste twee keer wel.

Ik ben 30 jaar oud. Waarden zijn inderdaad in hetzelfde lab bepaald.

Normaal waarden:
TSH (0,27 - 4,2)
FT4 (10 - 19)

Dus de FT4 lijkt niet te laag. TSH 2 van de 3 keer wel wat te hoog.. Wat zou jij in dit geval doen?

Groet,
J.
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Advies

Bericht door Kiek »

29-06-2021: TSH: 6,85 / FT4: 11,7 - Nuchter (08:40)

De TSH (stimulator van je schildklier) bepaalt de afwijking.
Deze geeft het signaal dat je FT4 te laag is om voldoende FT3 aan je cellen te leveren.
Je TSH hoort bij jou niet boven de ca. 1.5 uit te komen.
Je hebt een subklinische hypothyreoïdie.

We stellen dat je laatste 'setje' waarden perfect gemeten is.
En je hebt ook een normaal gemiddeld werkende schildklierhuishouding, waarbij de TSH nu een tekort aangeeft.
Zonder poespas. Zonder moeilijk doenerige medicijnen. Zonder onnodige supplementen van de kwakzalver.
Dan past bij dat eerste setje een normaal set point van tegen de 15 mU/l waarbij een TSH hoort van 1 à 1.2 mU/l.
Dat zou dan de waarde kunnen zijn waaromheen je TSH 'danst' in een gezonde situatie, om je waarden in een gezond evenwicht te houden.

Je huidige FT4 van 11.7 pmol/l is te laag.
Het is je nu al tweemaal overkomen dat je abnormale waarden hebt.

Een verder gezonde jonge vrouw hoort daarmee niet rond te lopen.
Dat is nergens voor nodig.
Stel je dokter voor om een proef met levothyroxine te starten.

Dan start je met 100 µg levothyroxine.
Levothyroxine is T4. Daarvan heb je momenteel een tekort, ook al valt je FT4 binnen de referentie.
Normale waarden betekent voor een individu een heel klein stukje van de referentiewaarden.

Levothyroxine zorgt ervoor dat je de juiste hoeveelheid FT4 in je lijf kan opbouwen.
Iedere vroege ochtend dezelfde hoeveelheid.
Niet 's avonds slikken.
Dat geeft een abnormaal ritmepatroon.

En na 14 dagen kijk je hoe de vlag erbij hangt: - nuchter TSH/FT4, zonder levothyroxine in je maag (eerst prikken daarna dosis slikken).
Dit laatste is héél belangrijk voor de beoordeling van je waarden.

Normaal laten dokters na 6 weken prikken, vanwege de lange halfwaardetijd van levothyroxine (betekent een trage opbouw).
Maar na 14 dagen kan je al heel goed zien welke kant het op gaat.
Dus dan valt er eventueel al te corrigeren.

Hou vol!
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Plaats reactie