TSH 78 T4 10 toch Hashimoto?

Als je schildklier te weinig of geen hormoon maakt met klachten, symptomen en behandelingen als levothyroxine (alleen T4) of levothyroxine plus liothyronine (T4 plus T3)
Plaats reactie
Jet73
Berichten: 3
Lid geworden op: 30 jun 2021, 16:40

TSH 78 T4 10 toch Hashimoto?

Bericht door Jet73 »

Hoi
Ik ben nieuw hier. Hoorde 2 weken geleden dat ik Hashimoto heb. Ondanks dat mijn T4 niet onder de 10 zat (maar was precies 10). En een bizar hoge TSH waarde.. 78. Ook zijn TPO waarden bepaald (heb de uitslag daarvan nog niet in kunnen zien). Mijn huisarts had dit niet eerder meegemaakt en nam contact op met endocrinonoloog, die gaf aan dat het toch echt om Hashimoto gaat. Maar vanwege die T4 waarde die binnen de normale range valt heb ik toch wat twijfels merk ik… heb ik echt Hashimoto of zou er nog iets anders aan de hand kunnen zijn? Een probleem met mijn hypofyse bijvoorbeeld.. Slik nu sinds anderhalve week 75 mcg levothyroxine. Heb sindsdien regelmatig dat mijn hart overslaat en hartkloppingen. En soms licht in mijn hoofd. Dit maakt me ook onzeker..
Herkent iemand zich een beetje in mijn verhaal? Tips, adviezen ik hoor het graag..
Dank en groetjes
Jet
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: TSH 78 T4 10 toch Hashimoto?

Bericht door Kiek »

Welkom, Jet!

Dit is een lastige periode voor je, met zo'n lage FT4!
Meestal voelen mensen met een lage FT4 zich minder scherp.
Vaak zijn er ook familieleden met schildklierkwalen.

TSH en de FT4 hebben per individu een innige en gezonde relatie met elkaar.
Als de FT4 het een beetje laat afweten, dan staat de TSH altijd klaar met een stimulans (ietsje hogere TSH).
En als de FT4 weer opgepept is, dan verlaagt de TSH.

Bij jou is de TSH enorm in de weer om de FT4 flink te ondersteunen ter opvoering van de productie.
Helaas, het resultaat van je FT4 is slechts een zeer povere 10 pmol/l.
Er lijkt iets loos met je schildklierweefsel.

'k Heb een app waarmee ik de logica van waarden binnen bepaalde perken kan bekijken.
Het is gebaseerd op de fysiologie van de achterliggende schildklierhuishouding.
Daar zijn een paar wetmatigheden uit te halen.

Je FT4 van 10 pmol/l met je TSH van 78 mU/l heb ik erin gezet.
En een setje spookwaarden: FT4 15 pmol/l met TSH van 6 mU/l.
Dit geeft met je eigen waarden een uiterst doorsneewerking van de FT4/TSH.
Stel dat jij zo'n doorsnee werking hebt, dan is je richtpunt een FT4 van tegen de 18 pmol/l waarbij een bijbehorende TSH past van ca. 1.4 mU/l.

En wil je snel resultaat:
laat je na 14 dagen na je start met de levothyroxine prikken op FT4 en TSH.
Voorwaarden:
's Ochtends vroeg, 08.00 uur, nuchter, zonder levothyroxinedosis in je maag. (De levothyroine neem je mee en slik het na het prikken). Dit is belangrijk: zonder dosis. Anders krijg je te maken met de dynamiek van de levothyroxine in je bloed, een wildwaterbaan gelijk!
Dezelfde dag kan in principe al bekeken worden hoe de gang naar normale waarden is ingezet. En of dit alvast aangepast moet worden. Of niet.

Met vriendelijke groet,
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3600
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Re: TSH 78 T4 10 toch Hashimoto?

Bericht door laura »

hallo Jet73,

Ik heb je onderwerp verplaatst naar dit subforum.
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
Jet73
Berichten: 3
Lid geworden op: 30 jun 2021, 16:40

Re: TSH 78 T4 10 toch Hashimoto?

Bericht door Jet73 »

Dank Kiek voor je info en advies!

Groetjes Jet






Kiek schreef: 03 jul 2021, 12:17 Welkom, Jet!

Dit is een lastige periode voor je, met zo'n lage FT4!
Meestal voelen mensen met een lage FT4 zich minder scherp.
Vaak zijn er ook familieleden met schildklierkwalen.

TSH en de FT4 hebben per individu een innige en gezonde relatie met elkaar.
Als de FT4 het een beetje laat afweten, dan staat de TSH altijd klaar met een stimulans (ietsje hogere TSH).
En als de FT4 weer opgepept is, dan verlaagt de TSH.

Bij jou is de TSH enorm in de weer om de FT4 flink te ondersteunen ter opvoering van de productie.
Helaas, het resultaat van je FT4 is slechts een zeer povere 10 pmol/l.
Er lijkt iets loos met je schildklierweefsel.

'k Heb een app waarmee ik de logica van waarden binnen bepaalde perken kan bekijken.
Het is gebaseerd op de fysiologie van de achterliggende schildklierhuishouding.
Daar zijn een paar wetmatigheden uit te halen.

Je FT4 van 10 pmol/l met je TSH van 78 mU/l heb ik erin gezet.
En een setje spookwaarden: FT4 15 pmol/l met TSH van 6 mU/l.
Dit geeft met je eigen waarden een uiterst doorsneewerking van de FT4/TSH.
Stel dat jij zo'n doorsnee werking hebt, dan is je richtpunt een FT4 van tegen de 18 pmol/l waarbij een bijbehorende TSH past van ca. 1.4 mU/l.

En wil je snel resultaat:
laat je na 14 dagen na je start met de levothyroxine prikken op FT4 en TSH.
Voorwaarden:
's Ochtends vroeg, 08.00 uur, nuchter, zonder levothyroxinedosis in je maag. (De levothyroine neem je mee en slik het na het prikken). Dit is belangrijk: zonder dosis. Anders krijg je te maken met de dynamiek van de levothyroxine in je bloed, een wildwaterbaan gelijk!
Dezelfde dag kan in principe al bekeken worden hoe de gang naar normale waarden is ingezet. En of dit alvast aangepast moet worden. Of niet.

Met vriendelijke groet,
Kiek
Plaats reactie