Ijzer en schildklier

Als je schildklier te weinig of geen hormoon maakt met klachten, symptomen en behandelingen als levothyroxine (alleen T4) of levothyroxine plus liothyronine (T4 plus T3)
Plaats reactie
glenn090482
Berichten: 1
Lid geworden op: 12 jan 2020, 18:55

Ijzer en schildklier

Bericht door glenn090482 »

Hallo ik heb een vraag

Ik heb graves gehad en ben behandeld ..nu 3 jaar later moet ik elke x opnieuw ingesteld worden .heb te weinig hormoon in mijn bloed ..kan dit na 3 jaar ineens ..en ik heb 1.5 jaar geleden ferritine tekort gehad ..heb ijzerinfuus gehad ..nu heb ik bloed geprikt en is ferritine goed enz alleen ijzer is ondergrens van 14 nu vraag ik mij af heeft de schildklieren de ijzerbalans wat met elkaar te maken en ik heb autoimuum van de maag ,b12 opname probleem en heb 1.5 jaar geleden maag onderzoek gehad was geeiriteerde maagvlies meer niet
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Ijzer en schildklier

Bericht door Kiek »

Hallo Glenn, welkom!

Als je schildklier verstoord is door een (subklinische) hypothyreoïdie, kan dit inderdaad interfereren met ijzertekort.
Een hypothyreoïdie kan invloed hebben op de productie van rode bloedcellen.

"Anemia prevalence was 43% in the overt hypothyroid group, 39% in the subclinical hypothyroid group, and 26% in the control group (p=0.0003 and p=0.021 respectively related to controls). Thus, the frequency of anemia in subclinical hypothyroidism is as high as that in overt hypothyroidism. "

Aldus Erdogan in 'Characteristics of anemia in subclinical and overt hypothyroid patients' Endocrine Journal 2012.
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/22200582/

Ik hoop dat je snel goed ingesteld bent op levothyroxine.

Met vriendelijke groet,
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Plaats reactie