Petra heeft hypothyreoïdie

Als je schildklier te weinig of geen hormoon maakt met klachten, symptomen en behandelingen als levothyroxine (alleen T4) of levothyroxine plus liothyronine (T4 plus T3)
Petrah.
Berichten: 10
Lid geworden op: 15 jul 2021, 11:59

Re: Petra heeft hypothyreoïdie

Bericht door Petrah. »

Dat is een goed advies dankjewel dat ga ik volgend jaar zeker doen.

M’n anti ttg iga (coeliaki) waren ook verhoogd. En aangezien dat ook een auto immuun iets is, ben ik er in geïnteresseerd of dat iets met elkaar te maken heeft.

Qua behandeling maakt het inderdaad niet uit, maar wellicht dat ik wel beter op mijn voeding en zo kan letten (dat kan sowieso geen kwaad natuurlijk ;))
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3600
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Re: Petra heeft hypothyreoïdie

Bericht door laura »

hallo Petra,

Het gebeurt vaker dat mensen met de ziekte van hashimoto ook coeliakie hebben.

Meer hierover vind je hier:
- https://schildkliertje.blogspot.com/201 ... pname.html
- https://schildkliertje.blogspot.com/201 ... imoto.html
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
Petrah.
Berichten: 10
Lid geworden op: 15 jul 2021, 11:59

Re: Petra heeft hypothyreoïdie

Bericht door Petrah. »

Dankjewel Laura, interessant om te lezen. Ik ga me er eens goed in verdiepen. Ik wil ook met voeding aan de slag om ontsteking reacties te beperken.

Auto immuun aandoeningen zijn een familiaire aangelegenheid bij mij in de familie dus des te meer reden om gezond te gaan leven :)
Petrah.
Berichten: 10
Lid geworden op: 15 jul 2021, 11:59

Re: Petra heeft hypothyreoïdie

Bericht door Petrah. »

Hoi Kiek,

Ik heb weer even je expertise nodig ;)
Ik heb mijn controle gehad en mijn waardes zijn nog steeds niet goed. Ook voel ik me echt niet goed. Ik ben dood en doodmoe. Ik moet me echt door de dag heen slepen. Eind van de middag /begin avond knap ik een beetje op.

Ik zet even mijn waardes op een rijtje;
TSH Ft4

30 juni. 82,66 4,8
12 augustus 2,35 18,2 75 mg
29 oktober 0,03 23,1 100 mg
13 december 0,25 19,7 75 mg

Nu ga ik naar 50 mg en over 3 weken opnieuw prikken en ook op eventuele andere oorzaken.

Wat haal jij uit deze waardes? Ik ga altijd prikken om 8 uur zonder medicatie ingenomen te hebben.

Alvast bedankt en groetjes Petra
Kiek
Berichten: 6713
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Petra heeft hypothyreoïdie

Bericht door Kiek »

Hoi Petra,

Uit de combinatie van je reeks waarden haal ik een flinke inconsistentie van je allereerste hypowaarde: FT4 4.8 pmol/l en TSH 82.66 mU/l.
Dit setje wordt nu weggemieterd door de app.
Mét dat setje zou je een zeer slappe curve hebben, als een veel te luie ligstoel, helemaal achteroverhellend. Volgens de fysiologische schildklierwetten een onwaarschijnlijke ligging.
Daarentegen heb je zonder die hypowaarden een uitgesproken scherpe curve.
Ook al niet zo lekker in het land van de fysiologie.
Kortom, niet alles kan.

Ik ga uit van je drie waarden: (dus zonder die aparte FT4 4.8 en TSH 82.6)
18.20 2.35
23.10 0.03
19.70 0.25
Nu heb ik geprobeerd met een setje spookwaarden of testwaarden de curve met deze 3 waarden naar een normalere kromming te buigen. Daartoe gebruikte ik een test met een TSH van 45 en een FT4 van 12 pmol/l.
Dit gaf een min of meer normale curvekromming met een set point van 18 en TSH van 1.08 pmol/l.
En dat resultaat is iets wat je normaal gesproken kunt verwachten met die drie waarden.

Dit geeft met de hierboven opgegeven waarden slechts een idee van een mogelijk verloop. Veel is onzeker met deze combinaties van FT4 en TSH.

Tot een volgende!
Kiek
Bijlagen
PetrahDec2021 testwaarde.jpg
PetrahDec2021 testwaarde.jpg (43.87 KiB) 1329 keer bekeken
PetrahDec2021 onwaarsch. hypowaarden.jpg
PetrahDec2021 onwaarsch. hypowaarden.jpg (37.81 KiB) 1329 keer bekeken
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Petrah.
Berichten: 10
Lid geworden op: 15 jul 2021, 11:59

Re: Petra heeft hypothyreoïdie

Bericht door Petrah. »

Hoi Kiek bedankt voor je reactie. De eerste waardes kloppen wel want dat waren de waardes toen ik mijn diagnose kreeg (dus zonder medicatie). Met medicatie zat ik binnen 6 weken goed. Toen medicatie iets verhoogd en toen zat ik niet meer goed. Nadat ik terug ben gegaan naar 75 mg Euthyrox blijft mijn TSH te laag.

Ik snap helaas niets van de berekening sorry. Ik ga even op de site zoeken of ik uitleg kan vinden 😁

Groetjes Petra
Kiek
Berichten: 6713
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Petra heeft hypothyreoïdie

Bericht door Kiek »

Hallo Petra,

Natuurlijk geeft het lab de waarden door zoals die gemeten zijn.
Daar twijfel ik niet aan.
Ik moet wel rekening houden met het feit dat alle waarden buiten de referentiewaarden van een lab steeds minder betrouwbaar worden naarmate ze verder afliggen van de referentiegrenzen.

Als ze goed gemeten zijn, passen zelfs extreme waarden nog goed op de curve.
Zo vindt men bij 99.5% van de hypo's een reeks onderling samenhangende waarden die op de curve passen. (Die hebben niet zulke extreme waarden als jouw lab presenteert).
Die unieke samenhang van TSH en FT4 was al voor je geboorte aanwezig, net als een vingerafdruk. Afhankelijk van je eigen schildklierfysiologie.

De app is simpel, en gooit je laagste FT4 met de hoogste TSH eruit.
Je andere waarden tonen dus een andere verhouding met elkaar.
18.20 2.35
23.10 0.03
19.70 0.25

Zo werkt je hypothalamus met je hypofyse, zodat ze samen je hoeveelheid FT4 zeker kunnen stellen om voldoende T3 te maken.

Metingen zijn niet onfeilbaar.
Maar wel een uitgangspunt om zicht te krijgen op jouw achterliggende schildklierhormoonhuishouding.

De verhoging van je startdosis van 75 µg naar 100 µg met een TSH van 82 naar een TSH van 2.6 is natuurlijk bizar.
Het is een verhoging van maar liefst 40% ten opzichte van je bestaande dosis van 75 µg. Terwijl je je al dik binnen de referentiewaarden bevindt.

Het valt dus niet mee voor de dokters om een juist zicht te krijgen op verhoudingen van waarden en doses.
Daarom is het belangrijk om zelf, als patiënt, kennis te nemen van je schildklierhormoonhuishouding, en het bijbehorende mechanisme.

Hartelijke groet,
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Petrah.
Berichten: 10
Lid geworden op: 15 jul 2021, 11:59

Re: Petra heeft hypothyreoïdie

Bericht door Petrah. »

Dankjewel, de huisarts gaf ook toe dat dit een te grote stap was. Daarom vind ik de stap naar 50 mg zo groot. Ik ben dan ook bang dat dit weer veel te laag zal zijn. Nou ja tijd zal het leren dus wordt vervolgd 🤪
Kiek
Berichten: 6713
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Petra heeft hypothyreoïdie

Bericht door Kiek »

Je huisarts lijkt niet goed in getallen.
Je had een TSH van ca. 85 mU/l met een te lage FT4.
-> Dosis levothyroxine 75 µg. Na 6 weken is je TSH binnen de referentiewaarden met een samenhangende FT4, en dan voegt je huisarts er eventjes 25 µg bij! Dat is dus een verhoging van 40%. Terwijl je TSH en je FT4 nu volgens de behandelnorm uitstekend is. Daar moet niets aan gewijzigd worden.

Maar nu schrijf je over een dosis van 50 µg levothyroxine.
Dat is ook onzinnig: een verlaging van je levothyroxine, terwijl (nogmaals) je TSH nu volgens de behandelnorm met 75 µg uitstekend is.

Blijf dus gewoon op de 75 µg, en rommel er de komende 6 weken niet aan.
Check over 6 weken dus wederom in hetzelfde lab, onder dezelfde conditie: nuchter/24 uur na je laatste levothtyroxinepillen.

Blijf in contact met je huisarts, en vertel hem hoe het werkt.
Huisarts moet meer te weten komen over de term halfwaardetijd.

Succes!
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Plaats reactie