Ik begin bij mezelf

Als je schildklier te weinig of geen hormoon maakt met klachten, symptomen en behandelingen als levothyroxine (alleen T4) of levothyroxine plus liothyronine (T4 plus T3)
Plaats reactie
Ikbeginbijmezelf
Berichten: 1
Lid geworden op: 20 jul 2021, 08:35

Ik begin bij mezelf

Bericht door Ikbeginbijmezelf »

Hoe gaat het nu met je aquarius (viewtopic.php?f=10&t=3899?)
Ik ben nieuw hier, heb me speciaal aangemeld omdat ik veel in je verhaal herken. Ik ben ongeveer even oud.

Ook hier over een periode van jaren herhaaldelijk subklinische waarden gemeten terwijl ik niet overkwam als schildklierpatient (slank, destijds eerder mager, en vlot).
Ik had overigens wel vermoeidheidsklachten die de reden waren voor het onderzoek, maar die hadden een andere bron (bloedarmoede).

Uiteindelijk een keer een klinische waarde gemeten en gestart met levothyroxine. Dat is nu bijna 20 jr (en meerdere zwangerschappen) geleden en steeds als ik bij een controle weer te weinig schildklierhormoon had ben ik wat opgehoogd, waardoor er inmiddels (denk ik) sprake is van volledige suppletie gezien mijn lichaamsgewicht. Ik slik nu 112.5 mcg bij ongeveer 60 kg.

Maar nog steeds is de enige diagnose in mijn dossier "subklinische hypothyreoidie" en ik ben altijd alleen behandeld door de huisarts. Nuchter prikken op hetzelfde tijdstip is mij nooit gevraagd, dat maakte allemaal niet uit zei men.
Door Covid vraag ik me nu weleens af; is het niet relevant om te weten of het Hashimoto betreft? Zo ja hoe kom ik daar dan achter? En ik ben ook soms benieuwd wat er zou gebeuren als ik helemaal zou stoppen...
Maar ik denk ook vaak ach, ik heb geen duidelijke klachten dus het is wel goed zo.
Kiek
Berichten: 6714
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Ik begin bij mezelf

Bericht door Kiek »

Hallo Ik, welkom!

Misschien kan Laura je reactie verplaatsen naar een nieuw eigen onderwerp.
Anders versnippert je informatie.
Of valt er niet te reageren omdat de informatie verspreid aanwezig is.

Je overweegt om eens te stoppen met de levothyroxine.
Om je eigen waarden te leren kennen is dat een goed initiatief.
Je laat vast weer eens FT4-TSH prikken: 's ochtends vroeg zonder levothyroxine in je maag.
In aansluiting zou je dan 7 dagen geen levothyroxine hoeven in te nemen, en de 8ste dag weer FT4-TSH prikken.
Dan krijg je een mooi idee over de individuele betekenis van je waarden.

Met vriendelijke groet,
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Plaats reactie