Help! Ik kan niet tegen levothyroxine..

Als je schildklier te weinig of geen hormoon maakt met klachten, symptomen en behandelingen als levothyroxine (alleen T4) of levothyroxine plus liothyronine (T4 plus T3)
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Help! Ik kan niet tegen levothyroxine..

Bericht door Kiek »

Dank voor de uitleg! Ik denk het nu beter te begrijpen.
Het lijkt alsof de opname van levothyroxine bij jou te snel gaat.

De levothyroxine lijkt een enorme 'surge', een razendsnelle opname te geven.
Is je FT4 weleens bepaald een uur na slikken?

Sommige mensen hebben die eigenschap.
Maar dan slik je nu juist wel een superversneller als Tirosint!
Tirosint wordt van de levothyroxines het snelst opgenomen.

Je zou dus een proef kunnen doen met Thyrax.
Bijvoorbeeld 3x daags een kwartje (= 3 x 25 µg). En desnoods dat kwartje halveren om de eerste in te nemen en het tweede na een half uur.
Zo voorkom je een te snelle verhoging.

De verdeling van levothyroxine is gericht om die 'surge' te dempen.

Lijkt je dit experiment je wat?

Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Assiexx
Berichten: 17
Lid geworden op: 09 jan 2018, 22:07

Re: Help! Ik kan niet tegen levothyroxine..

Bericht door Assiexx »

Daar zou zeker wat in kunnen zitten Kiek. Zo heb ik het nooit bekeken. Tirosint zorgt idd voor een nog snellere opname.

Even nog terugkomend op de FT4, ik lees dat je het beste nuchter kunt prikken, dus je medicatie pas na het bloedprikken. Ik heb altijd bloedgeprikt na het innemen van de levothyroxine. Ik denk meestal zo'n 2 a 3 uur nadat ik m'n medicatie heb geslikt. Ik moet over ongeveer een week weer gaan prikken. Is jouw advies dus om alvorens de medicatie bloed te gaan prikken? Want ik ben wel heel erg benieuwd wat m'n waardes dan doen. Dat heb ik in al die jaren nog nooit gedaan.

Ik sta daar zeker voor open om de levothyroxine in gedeeltes te slikken. Welk merk kan ik dan het beste slikken volgens jou?

Bedankt voor je advies, ik heb over die 'surge' nog nooit over nagedacht...
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Help! Ik kan niet tegen levothyroxine..

Bericht door Kiek »

Welke levothyroxine?
Tirosint zou voor mij afvallen. Dankzij forumdeelnemers kon ik een kort experiment doen. Het snelle verloop van de opname vind ik een groot nadeel.
Daarom adviseer ik je Thyrax. De blauwe 25 µg-pillen hebben twee breuklijnen. Daarmee valt te spelen, en te finetunen.
Met Thyrax heb ik in mijn pillenhuishouding dus de meeste en beste ervaring omdat iedere hoeveelheid een kleur heeft.
Het productiegerommel van Thyrax enkele jaren geleden was oorzaak dat ik wisselde naar Euthyrox. Nadat de productie van Thyrax weer stabiliseerde kon ik terug naar de gekleurde Thyrax.

Je kunt overigens ook een mix van levothyroxines gebruiken.
B.v. altijd 50 van de een en altijd 25 van de ander. Of zoiets.

Ja, prik pas na ca. 24 uur na laatste levothyroxine.
De dynamiek vindt met name plaats gedurende de eerste uren na het slikken.
De dynamiek is een drukke bedoening van stijgende FT4 en dalende TSH, 2 verschillende stofjes met 2 verschillende halfwaardetijden.
Je wilt voorkomen dat de altijd optredende dynamiek de metingen verstoort.
Prikken tijdens de slikdynamiek maakt ook de vergelijking met oudere waarden ondoorzichtiger en daarom onbruikbaar.
De FT4 daalt vervolgens volgens de specifieke individuele verwerking ervan. Eerst snel, daarna vertragend, tot de volgende ochtend een nieuwe slikronde begint.
Dus vlak voor de nieuwe slikronde prikken, ca. 24 uur na laatste T4-inname.

Ik hoop dat het je meer inzicht kan geven van je probleem.

Met vriendelijke groet,
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Assiexx
Berichten: 17
Lid geworden op: 09 jan 2018, 22:07

Re: Help! Ik kan niet tegen levothyroxine..

Bericht door Assiexx »

Dank je Kiek voor de informatie. Dat klinkt allemaal heel logisch.

Ik ga komende week eerst prikken voor het slikken, stom dat ik dat nooit gedaan heb. Aldoende leert men.

En voor wat betreft de Thyrax, dat wil ik zeker gaan proberen. Weet je of het klopt dat Thyrosint iets sterker is dan Thyrax? Dan moet ik misschien overgaan op 88 mg ipv 75. Of starten met 75 mg, ophogen kan altijd nog. Ik ben zeer benieuwd als ik het verdeel over de dag. Ik moet alleen niet vergeten dat ik dan wel rekening hou met wanneer te eten.

Nogmaals bedankt voor de info! Dat ga ik zeker proberen!
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Help! Ik kan niet tegen levothyroxine..

Bericht door Kiek »

Of Tirosint 'sterker' is dan Thyrax weet ik niet.
Het verschil is dat Tirosint in een ommezien in je lijf wordt opgenomen.

Als je bijvoorbeeld overstapt naar Thyrax dan zou dat 1 op 1 doen.
Dus van 75 Tirosint naar 75 µg Thyrax per dag.

Ik hoop dat je een oplossing vindt!

Met vriendelijke groet,
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Bloem17
Berichten: 297
Lid geworden op: 22 sep 2016, 12:24

Re: Help! Ik kan niet tegen levothyroxine..

Bericht door Bloem17 »

Goede middag,

Ik herken veel in jou verhaal.ik heb me ook vreselijk gevoeld met ong dezelfde dosering Tirosint. Ik voelde me ook vreselijk hyper. Ik vond het gewoon niet te doen.
Ik ben toen toch iom de endo afgegaan op mijn klachten en we zijn langzaam gaan afbouwen.iedereen was verbaasd omdat ik ondanks het minderen toch vrij goede waarden bleef houden.
Ik voelde me langzaam rustiger worden.

Ik ben een tijd helemaal gestopt maar dat bleek het ook niet helemaal te zijn.ik ben toen langzaam weer opgaan starten met .
Ik ben nog steeds zoekende maar voel me welveel beter dan toen ik zo hoog in de tirosint zat.

Ik ben een paar maanden geleden nogmaals gestopt ( ik slikte maar 1/2 thyrax) wat volgens sommige geen verschil zou moeten maken maar ben er wel achter dat dat voor mij wel verschil maakte. Ik ga nu dus langzaam beginnen.

Ik heb geen wetenschappelijk onderbouwde theorieën maar leer steeds meer op mijn eigen gevoel af te gaan ( ook al zit dater wel eens naast).

Heel veel sterkte!
Assiexx
Berichten: 17
Lid geworden op: 09 jan 2018, 22:07

Re: Help! Ik kan niet tegen levothyroxine..

Bericht door Assiexx »

Dank je Kiek voor je reactie. Ik ga binnenkort overstappen op Thyrax. Over 3 wkn ga ik op vakantie, dus denk dat ik het erna ga doen. Ik ben anders bang dat ik me op vakantie qua gemoedstoestand misschien niet goed ga voelen vanwege het zoeken naar de juiste instelling. Ik heb danwel hartstikke veel klachten en hyper maar mijn gemoedstoestand is wel goed. Het liefste zou ik al gelijk willen starten maar dat durf ik niet zo goed.

En Bloem, wel fijn om te lezen dat ik dus niet de enige ben die zo heftig reageert. Wel hartstikke vervelend voor jou. Reageer je op de thyrax dus wel beter? Sterkte ook met opbouwen!
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Help! Ik kan niet tegen levothyroxine..

Bericht door Kiek »

Het is voor te stellen dat je aan wijzigingen liever na je vakantie begint.
Je bent natuurlijk gewend om je penibele situatie min of meer in de hand te houden.
Het belangrijkste is de proef om je levothyroxine verspreid over de dag in te nemen, zodat je iedere hoge golf vermijdt.

Ik zou inderdaad van 75 Tirosint naar 75 Thyrax gaan.
Met blauwtjes van 25 µg om de stof zoveel mogelijk te verdelen.

Succes!
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Plaats reactie