Moet ik mij zorgen maken?

Als je schildklier te weinig of geen hormoon maakt met klachten, symptomen en behandelingen als levothyroxine (alleen T4) of levothyroxine plus liothyronine (T4 plus T3)
Plaats reactie
Sas6
Berichten: 1
Lid geworden op: 12 okt 2021, 12:34

Moet ik mij zorgen maken?

Bericht door Sas6 »

Ik ben een (jonge ;-)) dame van 44 jaar.
Eerder dit jaar (maart) bleek ik uit bloedonderzoeken volgende waardes te vertonen:
Vrije T4: 11,7 pmol/l
Vrije T3: 4,37 pmol/l
TSH: 5,90 mU/L
Eind vorige week werden nieuwe onderzoeken uitgevoerd met resultaten:
Vrije T4: 12,1 pmol/l
Vrije T3: 4,33 pmol/l
TSH: 5,58 mU/L
Volgens de huisarts moet ik me geen zorgen maken (ook al omdat hij eerst mijn verhoogde cholesterol wil aanpakken en onder controle krijgen). Nochtans heb ik de laatste tijden last van moeiheid, neerslachtigheid, krakende/hese stem, bijkomend gewicht. In tegenstelling tot mijn huisarts maak ik me dus wel wat zorgen. Terecht, of niet?
Dank voor jullie input!
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Moet ik mij zorgen maken?

Bericht door Kiek »

Welkom, Sas!

Je komt FT4 tekort.
Terecht maak je je zorgen.
Je hebt een subklinische hypothyreoïdie.
Je huisarts moet weten dat een te hoog cholesterol een van de bijproducten kan zijn van een hypothyreoïdie.
Dus als de wiedeweerga aan de levothyroxine!
En ook aan een statine.
Als je verder gezond bent, vraag dan 75 µg levothyroxine.
En laat over 2 weken prikken.

Zo kom je wat vlotter op peil dan een start met een dosis van 25 µg.
Dat doen dokters graag, maar dan ben je over een paar maanden nog niet goed ingesteld.

Je streefwaarde zal waarschijnlijk ergens in de buurt liggen van 15 pmol/l met een TSH van ca. 1.5 mU/l.

Sterkte!
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Plaats reactie