Wat denken jullie?

Als je schildklier te weinig of geen hormoon maakt met klachten, symptomen en behandelingen als levothyroxine (alleen T4) of levothyroxine plus liothyronine (T4 plus T3)
Marianne44
Berichten: 6
Lid geworden op: 04 apr 2014, 08:51

Wat denken jullie?

Bericht door Marianne44 »

Ik ben Marianne en nieuw hier op het forum. Ik slik al tien jaar Thyrax voor mijn te langzaam werkende schildklier. Vijf maanden geleden kreeg ik last van duizelingen, spierslapte en concentratieproblemen. Sinds die tijd lukt het me niet meer om te werken. Er zijn door de endocrinoloog verschillende bloedtesten gedaan. Mijn schildklierwaardes waren vrij hoog. TSH 5.4.

Langzaam heb ik mijn medicijnen opgebouwd naar 112,5 (4,5 blauw pilletje) per dag. Toen ik recentelijk weer bloed heb laten prikken was de TSH gedaald naar 2.7. Mijn T4 was 22.1

Ondanks de verlaging van de waardes zijn mijn klachten gebleven: duizelingen, concentratieproblemen en spierslapte. Ook heb ik weinig energie en heb ik last van mijn ogen) minder goed zien en exceem rondom mijn ogen).

Omdat mijn vitamine D laag was (26) slik ik nu sinds een paar dagen vitamine D tabletten (800Ie - 1 per dag).

Ook worden mijn medicijnen opgehoogd naar 125 (5 blauwe pilletjes) per dag.

Ik hoor graag van jullie wat jullie mening en ervaringen zijn. Ik hoop op verbetering in mijn gezondheid zodat ik weer kan werken.

Ik heb het idee dat mijn T4 hoog is en mijn THS ook. Heeft iemand ervaring met die combinatie? Ik lees vaak dat het een hoog is en het andere laag.
Alle tips en advies zijn welkom! Alvast bedankt!
Zonnige groet,

Marianne
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3601
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Re: Wat denken jullie?

Bericht door laura »

hallo Marianne,

Je zou zeggen dat de instelling op thyrax iets beter kan.
Maar, kun je iets meer vertellen over hoe en wanneer je laat prikken?
Dan denk ik aan prikken voor of na het slikken van de thyrax.

Weet je de referentiewaarden van je lab?

En lees dit eens:
http://schildkliertje.blogspot.nl/2012/ ... rmoon.html
http://schildkliertje.blogspot.nl/2014/ ... -tijd.html
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
Marjolijn
Berichten: 36
Lid geworden op: 12 sep 2013, 13:14

Re: Wat denken jullie?

Bericht door Marjolijn »

Wat suze zegt, je schildkliermedicatie kan misschien wat scherper. Maar je vit. D is ook wel erg laag. Ben je op eigen initiatief gaan bij slikken of heb je iets voorgeschreven gekregen?
Marianne44
Berichten: 6
Lid geworden op: 04 apr 2014, 08:51

Re: Wat denken jullie?

Bericht door Marianne44 »

Dank je voor de reacties! Ik heb bloed laten prikken 's morgens na het innemen van de Thyrax. Zelf vind ik een T4 van 22.1 hoog. Ook de TSH vind ik hoog. Daarom bouw ik nu nog wat meer medicijn op.

Ik slik vitamine D op recept van de endocrinoloog. Ik vond de waarde ook erg laag. Ik slik nu 1 spelletje van 800Ie en verder slik ik een algemene multivitamine.

Als de TSH waarde daalt, stijgt dan de T4? Ik vind mijn T4 nubal hoog met 22.1.

Zonnige groet,
Marianne
Eekhoorn
Berichten: 162
Lid geworden op: 13 okt 2013, 12:09

Re: Wat denken jullie?

Bericht door Eekhoorn »

Ik vind 800IE erg weinig bij een vitamine D-waarde van 26. Zie http://www.vitamined-forum.nl/index.php ... 421.0.html.

Is je vitamine B12 ook getest?
Marianne44
Berichten: 6
Lid geworden op: 04 apr 2014, 08:51

Re: Wat denken jullie?

Bericht door Marianne44 »

Ja vitamine b12is 300. Dat lijkt me goed. Ik vraag volgende week of ik nog meer medicijnen nodig heb voor vitamine D.
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3601
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Re: Wat denken jullie?

Bericht door laura »

Marianne44 schreef:k heb bloed laten prikken 's morgens na het innemen van de Thyrax. Zelf vind ik een T4 van 22.1 hoog. Ook de TSH vind ik hoog. Daarom bouw ik nu nog wat meer medicijn op.
hoi Marianne,

Die fT4 van 22,1 geeft mogelijk een vertekend beeld doordat je laat prikken na het slikken.
Na het slikken is de fT4 immers de eerste uren verhoogd.

http://schildkliertje.blogspot.nl/2012/ ... ikken.html
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
Marianne44
Berichten: 6
Lid geworden op: 04 apr 2014, 08:51

Re: Wat denken jullie?

Bericht door Marianne44 »

Dat zou best kunnen dat de T4 daardoor verhoogd is.

Momenteel heb ik erge last van duizeligheid zowel draaiduizeligheid als ook duizeligheid bij het opstaan. Verder heb ik het vaak met name 's avonds koud (koud gevoel van binnen en een koude neus)

Ik ben naar de huisarts geweest maar zij hebben niet echt een oplossing.

Wat is jullie idee?
Johanna
Berichten: 12
Lid geworden op: 22 apr 2014, 15:36

Re: Wat denken jullie?

Bericht door Johanna »

Dag Marianne,

Je ft4 spiegel is zeer zeker vertekend. Je ft4 stijgt na inname. Ik kan de link zo snel niet vinden maar ook de TSH reageert daar wat op. Zowel TSH als ft4 hebben een dag en nacht ritme. Als je vroeg prikt zonder je medicatie heb je voordeel van dat ritme. Hou altijd ong. Dezelfde tijd aan en dus zonder medicatie. A

Er is inderdaad nog ruimte om op te hogen wat je naar wat ik begrijp ook hebt gedaan?

Jouw klachten lijken (mede?) veroorzaakt door onderdosering. Van vit d heb ik geen kaas gegeten...

Succes Johanna
mathilde
Berichten: 141
Lid geworden op: 20 sep 2013, 18:42

Re: Wat denken jullie?

Bericht door mathilde »

Hallo Marianne

Je vitamine D kan je het best ophogen door het innemen van de vitamine op verschillende manieren. Ik weet niet of die 800 E slaan op calci chew?
die heeft in ieder geval 800 E. Ik kreeg daarnaast nog voorgeschreven van de internist, Devaron, is ook 400 E en daarnaast nog vit D druppels voor kinderen in OLIE, dat wordt in de darmwand opgenomen, en je gebruikt ook al multivitaminen waar vit D in zit.
Met deze medicijnen is mijn vit D gehalte in ieder geval buiten de gevarenzone.
groetjes Mathilde
Schildklierweefsel achter het borstbeen. 2e operatie 2009 totale verwijdering. Toen een TSH van 49en Ft4 7, ingesteld met thyrax, 01-03-14… TSH 0.06 Ft 4 17
Plaats reactie