HELP, begrijp mijn waardes niet

Als je schildklier te weinig of geen hormoon maakt met klachten, symptomen en behandelingen als levothyroxine (alleen T4) of levothyroxine plus liothyronine (T4 plus T3)
Plaats reactie
Suusie
Berichten: 12
Lid geworden op: 08 apr 2014, 09:14

HELP, begrijp mijn waardes niet

Bericht door Suusie »

Hallo!

Ben nieuw hier en ''kwakkel'' aan maanden met mijn waardes. Na mijn zwangerschap (begin 2013 bevallen) is de ziekte van Graves ontstaan en na de jodiumslok ben ik hypo geworden. Uiteindelijk ben ik van Thyrax naar Euthyrox gegaan omdat mijn waardes zo vreemd bleven en nu net gebeld dat ik door moet gaan en dat het de betere kant op gaat. Wel heb ik nu opeens wat meer hartkloppingen (kan door verhogen medicatie komen aldus internist) en hou vocht vast, heel moe en afvallen gaat opeens niet meer zo lekker. Dat is blijkbaar niet te verklaren met mijn waardes? Hebben jullie een uitleg hierover? Werkt mijn schildklier nou met deze waardes nog te langzaam of wat is jullie mening?

TSH was aantal weken terug (thyrax) 12.4 en nu 6.09 (euthyrox) dus gaat beter aldus internist
FT4 is nu 20.9

Ik slik 1 pil 1/2 uur voor het ontbijt Euthyrox (13750 mg)

Alvast heel erg bedankt voor de reacties.

Groet Suus
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3601
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Re: HELP, begrijp mijn waardes niet

Bericht door laura »

hallo Suusie,

Waarschijnlijk maakt je schildklier nog maar weinig hormoon.
Dat zal hij steeds minder gaan doen.

Een traagwerkende schildklier is eigenlijk een wat misleidende term.
Het hormoon dat jij slikt laat jouw schildklier niet harder werken.

Jouw tsh-waarde laat zien dat de dosis aan de lage kant is voor jou.
Overigens is euthyrox niet bedoeld om af te vallen; euthyrox vult het tekort aan.

Wanneer laat jij je bloed prikken?
Doe je dat voor of na het slikken?
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
Suusie
Berichten: 12
Lid geworden op: 08 apr 2014, 09:14

Re: HELP, begrijp mijn waardes niet

Bericht door Suusie »

Hoi Suze,

Bedankt voor je reactie.

Vind het nog steeds heel lastig allemaal en heb eind mei een gesprek met mijn internist want, al die onduidelijkheden maken het voor mij niet prettig. Maar als het hormoon mijn schildklier niet sneller/harder laat werken, hoe kan het dan dat is bij een teveel aan medicatie hartkloppingen etc krijgt en de internist dan de term gebruikt: Hij werkt nu te snel?

Ik ben al verhoogd van Thyrax 11250 naar Euthyrox 13750. (verandering van medicatie omdat die TSH maar zo hoog blijft en daarom wilde ze Euthyrox proberen) Dit heeft al wel een kleine verbetering gegeven maar, ze vind de dosis al best hoog mbt andere waarde. Het zegt me allemaal zo weinig maar, zelfs de apotheek gaf aan dit een hoge dosis te vinden. Jaaaa en? dacht ik toen?! Ik zal het toch moeten gebruiken..

Het is niet zo dat er vele kilo's af moeten maar, ik merk zoveel schommelingen mbt mijn gewicht en hou nu opeens weer wat vocht vast, gevoel van dikke enkels, ook weer heel moe en merk dat ondanks het sporten en opletten voeding, ik toch weer iets begin te groeien. Dacht dat medicatie instellen etc hier ook mee te maken had? Zouden de schommelingen minder worden als ik goed ben ingesteld?

Ik prik altijd in het ZKH (in de ochtend)
Ik prik altijd nadat ik mijn pil heb ingenomen.

Meestal rond 06.45 medicatie,(elke ochtend maar soms iets later en soms eerder) minimaal 30 min later ontbijtje en daarna ga ik prikken. Kan tussen ontbijt en prikken 1,5 a 2 uur soms tussen zitten.

Hoor graag van je.

Groetjes
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3601
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Re: HELP, begrijp mijn waardes niet

Bericht door laura »

hoi Suzanne,

Vaak hebben artsen het over sneller werken, omdat ze denken dat dat duidelijker is.
Maar eigenlijk klopt dat dus gewoon niet.

Jouw dosis van 137 mcg is keurig.

Jouw fT4 zou best hoog kunnen zijn doordat je redelijk snel na het slikken je bloed laat prikken.
De eerste uren na het slikken is de fT4-waarde hoger dan normaal.
Je tsh is dan normaal gesproken lager.

Lees dit eens: http://schildkliertje.blogspot.nl/2012/ ... ikken.html
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
Suusie
Berichten: 12
Lid geworden op: 08 apr 2014, 09:14

Re: HELP, begrijp mijn waardes niet

Bericht door Suusie »

Hoi Suze,

Dank je wel! Heb het gelezen en zal ook eens gaan overleggen of ik mogelijk het tijdstip van prikken moet veranderen..
Plaats reactie