Wat als er niet behandeld gaat worden?

Als je schildklier te weinig of geen hormoon maakt met klachten, symptomen en behandelingen als levothyroxine (alleen T4) of levothyroxine plus liothyronine (T4 plus T3)
Plaats reactie
SaskiaB
Berichten: 2
Lid geworden op: 04 mei 2014, 20:14

Wat als er niet behandeld gaat worden?

Bericht door SaskiaB »

Heb weer een aanvullende vraag.
Even voor de duidelijkheid, ben met een hele lijst klachten bij een vervangend huisarts gekomen en na bloedonderzoek is mij gemeld dat ik een trage schildklier zou hebben.
Bij het terug koppelen naar mijn eigen huisarts werd er gezegd dat dit niet het geval was en mijn klachten niet daarvandaan konden komen.
Mijn waardes waren 16 en 4,3.

Nu heb ik informatie gekregen hier op het forum en dat met deze waardes eerst een aantal keren geprikt moet worden en dat er dan mogelijk een behandeling voorkomen kan.
Maar wat kan er gebeuren?

Nu vrijdagochtend weer een afspraak bij de huisarts en de nieuwe uitslag van bloed bespreken.
Ze heeft getest op tsh etc en ook op prolactine.
Iemand enig idee waarom dit is?

Voel me een vaatdoek en kan niet werken, mijn huishouden of voor de kinderen zorgen, wat kan ik?

Dus voor de duidelijkheid, stel dus eigenlijk drie vragen :D

Bedankt alvast en groetjes
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3600
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Re: Wat als er niet behandeld gaat worden?

Bericht door laura »

hoi Saskia,

Met jouw menstruatieproblemen en zoveel aankomen is voor meer onderzoek wel wat te zeggen, denk ik.

Hier vind je uitleg over prolactine:
- http://www.uwbloedserieus.nl/aanvraagfo ... php?id=271
- http://memoboek.dynapaper.nl/64/prolactine.html

Prolactine - http://umcg.net/?page_id=100
Een teveel aan prolactine wordt hyperprolactinemie genoemd; dit kan meerdere oorzaken hebben, bijvoorbeeld bepaalde medicijnen, vooral middelen tegen reisziekte en tranquillizers. Een andere mogelijke oorzaak is onderactiviteit van de schildklier.
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
Geert
Berichten: 8
Lid geworden op: 23 apr 2014, 00:02

Re: Wat als er niet behandeld gaat worden?

Bericht door Geert »

Je waardes wijzen inderdaad op een subklinische hypothyreoidie, waarvoor 'afwachten' wordt aanbevolen. Het lichaam zou zomaar nog goed kunnen herstellen en de waardes (en daarmee ook de klachten) weer naar een 'normaal' kunnen brengen.

Maar als schildklierpatiënten weten we natuurlijk maar al te goed dat we ons enorm belabberd kunnen vinden bij afwijkingen in de waardes. Misschien is dit bij jou ook al het geval en zou je wel behandeld moeten worden. Het zou alleen zonde zijn als je nu behandeld wordt terwijl het onnodig zou zijn. Ik vrees dat je met deze waardes een enorme kluif zult krijgen aan het overtuigen van een huisarts/internist om hiermee aan de slag te gaan.

Mijn huisarts gaf aan dat mijn klachten niet konden komen van mijn TSH van 60 en FT4 van 8.5, dus ik weet enigzins wat je meemaakt.
28-01-2014: TSH 60, FT4 8.5 (06-02-2014: 50mcg Thyrax)
06-03-2014: TSH 14, FT4 14 (11-03-2014: 75mcg Thyrax)
22-04-2014: TSH 9.4, FT4 13 (25-04-2014: 100mcg Thyrax)
07-05-2014: Geen bloedonderzoek (07-05-2014: 150mcg Thyrax)
Plaats reactie