Al jaren euthyrox voor traag werkende schildklier

Als je schildklier te weinig of geen hormoon maakt met klachten, symptomen en behandelingen als levothyroxine (alleen T4) of levothyroxine plus liothyronine (T4 plus T3)
Tamar
Berichten: 13
Lid geworden op: 22 sep 2014, 13:25

Al jaren euthyrox voor traag werkende schildklier

Bericht door Tamar »

Hallo mede lotgenoten,

ik zal me eerst even voorstellen.

Ik ben Tamar, onlangs 40 geworden au ;)

Ik slik inmiddels zo'n 9 jaar schildkliermedicijnen. Nadat er een deel van mijn schildklier operatief is verwijderd omdat daar een cyste op zat. Mijn andere deel zou alle functies overnemen...... not..... na een maand hooguit anderhalf kon ik haast niet meer naar de toilet, mijn stoelgang was zo slecht geworden!!
Via de huisarts terug naar de endricrinoloog en ja hoor.... hij had een ontsteking over het hoofd gezien die mijn andere deel ook ziek heeft gemaakt dus mijn schildklier werkte NIET meer.

Aan de medicijnen en na een anderhalf jaar goed ingesteld. Na nog een half jaar klachtenvrij geweest te zijn werd ik 'teruggezet' naar de huisarts.

Ging allereerst allemaal voorspoedig en geen problemen. Mocht bij klachten ook een tijdje wat meer slikken (was trouwens een achtervang van mijn eigen huisarts). Prima dus alles bespreekbaar.

Voor zo'n 2,5 jaar geleden kreeg ik vage neurotische klachten, na lang googlen en zeuren bij de huisarts (nog steeds vervanger) hebben ze mijn bloed geprikt op b12 waarden geprikt. Weet helaas de waarden niet meer maar volgens de arts mooie waarden, maar volgens het b12 forum wel waarden waar mijn klachten bij kunnen horen. Nou beledigd als ze waren wat zo'n forum wel niet dacht welke wijsheid ze hadden...... ik zeg: ervaringsdeskundigen misschien?? Mocht het gaan proberen, super top, 2 jaar geen klachten gehad. Blij blij.

Tot een maand of 3 geleden, volgens de huisarts (inmiddels mijn eigdn weer) waren mijn waardes van b12 te hoog en moest stoppen met spuiten :shock: . Na lange discussie dus nu inmiddels 3 maanden niet gespoten en alle klachten komen langzaamaan weer terug.

Daarnaast ben ik sinds een tijdje aan het zeuren dat mijn gewicht weer langzaam toeneemt, weer moeier wordt en kouwelijk maar ondanks herhaaldelijk prikken zijn ze volgens hem nog steeds volgens het boekje.

Ik moest maar meer gaan bewegen en ander eetpatroon gaan gebruiken want tenslotte werd ik al bijna 40. Dit gedaan, 3x in de week een uur fietsen en een koolhydraararm dieet gaan volgen. Er gebeurde helemaal niks tot vorige week, de week van mijn menstruatie 2 kilo afgevallen en gisteren waren deze er al weer bij........... dus heb inmiddels het gevoel dat mijn hele lichaam mij in de steek aan het laten is. Vanochtend wederom huisarts gebeld en gesmeekt of ik weer b12 en schildklierwaarden mag prikken. Dus morgenvroeg weer naar de prikpost en afwachten maar........

Graag zou ik horen of jullie klachten herkennen en tips voor mij hebben.

Oh ja, als laatste..... volgens hem was er een onderzoek geweest en was bewezen dat de er goed gefunctioneerd weer bij 125 mcg euthyrox en ik slikte tenslotte al 137 mcg.

Pfff wat een verhaal, ik hoop dat ik het begrijpelijk heb opgeschreven en dat ik reacties krijg.

Liefs Tamar
Britjes
Berichten: 2
Lid geworden op: 20 sep 2014, 22:46

Re: Al jaren euthyrox voor traag werkende schildklier

Bericht door Britjes »

Ik eet niet of je reactie krijgt. Ik in ieder geval niet en voel me ook niet echt welkom hier. Zal ook niet lang blijven rondhangen.

Maar ik wil jou wel welkom heten ;) . Zou het niet een idee zijn om opnieuw een verwijzing te vragen naar een endocrinoloog? Snap aan 1 kant niet waarom je weer terug geplaatst bent naar de huisarts. Ik loop sinds mijn schildklier verwijderd is al daarbij en die houd echt andere waardes aan dan de huisarts. Die vind de waardes niet goed en de endocrinoloog weer wel. Is dat misschien een idee voor je?
Tamar
Berichten: 13
Lid geworden op: 22 sep 2014, 13:25

Re: Al jaren euthyrox voor traag werkende schildklier

Bericht door Tamar »

Bedankt voor je reactie.

Jaren geleden heb ik op het oude forum wel reacties gehad.

Verwijskaart voor terug naar endricrinoloog heb ik voor maanden terug al om gevraagd maar vindt hij onzin omdat mijn waardes volgens hem goed zijn.

Al met al baal ik stierlijk van de hele situatie dus wanneer uitslagen binnen zijn dan nogmaals maar weer proberen een verwijskaart te krijgen.

Wel erg jammer dat je geen reacties krijgt zijn hier volgens mij genoeg ervaringsdeskundigen. Ik ga jouw verhaal ff opzoeken en lezen.
Britjes
Berichten: 2
Lid geworden op: 20 sep 2014, 22:46

Re: Al jaren euthyrox voor traag werkende schildklier

Bericht door Britjes »

Op je streven staan. Daar de HA vaak andere uitslagen handteren dan een endocrinoloog. Anders zelf eens bellen daarheen? Ik weet dat het vervelend is. Mijn HA zou net zo reageren.
Bella
Berichten: 223
Lid geworden op: 04 jul 2014, 12:01

Re: Al jaren euthyrox voor traag werkende schildklier

Bericht door Bella »

Beste Tamar,

Je schrijft het zelf al: je huisarts maakt een (HELE DOMME en SCHADELIJKE) fout door jou geen B12-injecties meer te willen geven.

Een hoge bloedwaarde voor B12 heeft geen enkele betekenis bij iemand die B12-injecties krijgt; iedereen die zo behandeld wordt heeft zo'n hoge bloedwaarde, zie ook hier: http://stichtingb12tekort.nl/vitamine-b ... injecties/.

Er is geen enkel gevaar van overdosering: je kan net zo veel (en vaak) spuiten als je nodig hebt om de klachten weg te houden, zie hier: http://stichtingb12tekort.nl/wetenschap ... ongegrond/.

Voor jou is het nu belangrijk om zo snel mogelijk weer injecties B12 te krijgen. Schuif je arts printjes van de informatie (voor professionals) van de Stichting B12-tekort onder z'n snufferd, zeg dat hij het fout doet en jou hiermee schade berokkent. Zeg ook dat je niet in discussie gaat maar onmiddellijk een B12-injectie wilt krijgen. Neem vooral iemand mee die je bijstaat!

Als je huisarts blijft weigeren, zou ik achter mekaar een andere dokter zoeken die je wel wil behandelen zoals het hoort.

Sterkte!
Bella
Altijd nuchter bloedprikken: niet eten, geen schildklierhormoon slikken en zo vroeg mogelijk.
Dat geeft de betrouwbaarste waarden.
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3601
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Re: Al jaren euthyrox voor traag werkende schildklier

Bericht door laura »

hallo Tamar,

De discussie verplaatst ik naar Hypothyreoïdie.

Het Schildklierforum heeft na de nieuwe start nog niet zo heel veel leden.
Daardoor valt het aantal reacties nog tegen.
Het is even niet anders.
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
Tamar
Berichten: 13
Lid geworden op: 22 sep 2014, 13:25

Re: Al jaren euthyrox voor traag werkende schildklier

Bericht door Tamar »

Hoi Bella,

bedankt voor je reactie. Door omstandigheden vanmorgen niet naar de prikpost gekund. Morgen om kwart over 8 ga ik gelijk met mijn zoon de deur uit om af te laten tappen.

Ik spoot mijzelf al ruim een jaar en heb nog twee ampullen liggen dus als ik naar de prikpost ben geweest gaat er direct een spuit achteraan.

Denk je dat ik opnieuw de 10 injecties nodig ben? Toen ik destijds ben begonnen met b12 hebben ze mij in 10 weken elke week een spuit gedaan?

Graag hoor ik nog even van je.

Tamar
Tamar
Berichten: 13
Lid geworden op: 22 sep 2014, 13:25

Re: Al jaren euthyrox voor traag werkende schildklier

Bericht door Tamar »

Hoi Laura,

geeft niet hoor. Ik lees ook veel op deze site.

Ik heb het teruggevonden en dat zal vast nog wel meer gebeuren.

Groetjes Tamar
Tamar
Berichten: 13
Lid geworden op: 22 sep 2014, 13:25

Re: Al jaren euthyrox voor traag werkende schildklier

Bericht door Tamar »

Goedenavond,

ik heb nog een vraag, wanneer wordt er t3 op zoiets geprikt?

Ik hoor al jaren alleen mijn ft4 en tsh waarden.

Groetjes Tamar
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3601
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Re: Al jaren euthyrox voor traag werkende schildklier

Bericht door laura »

hoi Tamar,

Normaal gesproken wordt geen T3 geprikt bij de behandeling van hypothyreoïdie.
Tsh en fT4 zeggen op zich voldoende.

Belangrijk is wel om die waarden bij te houden plus je gevoel erbij.
Dan krijg je een beter beeld wat bij jou past.
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
Plaats reactie