T4 plus T3

Als je schildklier te weinig of geen hormoon maakt met klachten, symptomen en behandelingen als levothyroxine (alleen T4) of levothyroxine plus liothyronine (T4 plus T3)
Plaats reactie
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3600
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

T4 plus T3

Bericht door laura »

Wil je meer weten over de behandeling met T4 plus T3?
Wat wil zeggen met levothyroxine en cytomel.
Lees dan eerst eens deze blogs: http://schildkliertje.blogspot.nl/searc ... 0plus%20T3

Vanzelfsprekend zijn jouw ervaringen ook welkom!
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
Jackie
Berichten: 136
Lid geworden op: 27 sep 2013, 12:04

Re: T4 plus T3

Bericht door Jackie »

Ik heb in januari 2012 is bij mij bij toeval trage schildklier ontdekt ik had toen een TSH van 52.25. Het instellen op levothyroxine ging erg moeilijk. In juli van dat jaar had ik weer een TSH van 26.52 bij een FT4 van 15.4. Na een jaar is het eindelijk gelukt om mijn TSH om laag te krijgen. Daarna heeft het nog wel een aantal maanden geduurd voordat ik me ook goed voelde. Meer bewegen en sporten hielp daar zeker bij. Door een betere conditie kon ik beter omgaan met moeheidsklachten. In dat jaar heb ik echter meerdere blessures gekregen. Spierscheuringen en peesontstekingen. Hierdoor kwam het sporten weer op een laag pitje te staan en voelde ik me ook minder. In december 2013 ben ik in overleg met mijn endocrinoloog gestart met de combinatietherapie T3/T4. Ik slikte op dat moment 156,25 mcg Thyrax. Ik ben toen 125 mcg Thyrax gaan slikken en 6,25 mcg Liothyronine. Het gaat nu eigenlijk heel goed. Ik heb sindsdien geen blessures meer gehad en voel me prima. Ik heb voordat ik startte de blogs gelezen op Schildkliertje en heb daar erg veel aan gehad. Ook de ETA richtlijn is een aanrader.
Gebruikersavatar
Sjaantje
Berichten: 11
Lid geworden op: 04 okt 2014, 00:51

Re: T4 plus T3

Bericht door Sjaantje »

hallo allen die t4+t3 gebruiken

wat zijn jullie ervaringen ?
waarom zijn jullie dit gaan gebruiken ?
heeft het jullie gebracht wat je hoopte ?
en wat kost het per kwartaal ongeveer ?

ik vraag dit om het volgende,

zelf heb ik best wel wat rest klachten, en mijn HA wil dat ik ga overdenken om over te stappen naar Thyreoidum .
de meeste klachten die ik heb zijn mijn spieren en gewrichten en moe zijn.
ik hoop dat jullie mij meer willen en kunnen helpen in mijn keuze .

bvd.
Groetjes Sjaantje

Hypo sinds oktober 1998
begin waardes okt `98
TSH 130 FT4 4
22-11-2013
TSH -0.6
FT4 -21
1-4-2014
TSH -0.5
FT4 -22
2-10-2014
TSH - 0.3
FT4 - 19
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3600
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Re: T4 plus T3

Bericht door laura »

hallo Sjaantje,

In dit blog heb ik eens een hele hoop informatie verzameld over dierlijk schildklierhormoon: http://schildkliertje.blogspot.nl/2013/ ... rlijk.html

De gezondheidsinspectie raadt het af. Artsenrichtlijnen raden het af.
De info heb ik ook verzameld omdat je daarmee wellicht beter je afweging kunt maken.

De Inspectie voor de Gezondheidszorg (IGZ) waarschuwt dat bij het voorschrijven en het ter hand stellen van het middel thyreoïdeum, schildklierpoeder van dierlijke herkomst, aan kwaliteitseisen voldaan moet worden.

Voor de behandeling van hypothyreoïdie wordt thyreoïdeum soms nog ingezet. Aanleiding voor deze waarschuwing is een signaal dat de inspectie ontving over een patiënt die hoogstwaarschijnlijk als gevolg van ongecontroleerd thyreoïdeumgebruik ernstige osteoporose en hartklachten ontwikkelde.

Bij de behandeling van hypothyreoïdie is het synthetische schildklierhormoon thyroxine (T4) middel van eerste keus. Toch blijkt een kleine groep patiënten ontevreden met de resultaten van deze behandeling. Ook het wetenschappelijke debat over de meerwaarde van gecombineerde lyothyronine (T3) en thyroxine suppletie loopt nog. Het gebruik van preparaten van gedroogd schildklierpoeder waarin de combinatie van T3 en T4 aanwezig is, wordt door deskundigen echter als verouderd beschouwd.

Als de behandelaar besluit om in afwijking van de richtlijn toch thyreoïdeum voor te schrijven, zal des te meer voldaan moeten worden aan een aantal kwaliteitseisen. De meest belangrijke zijn:

Er moet een medische onderbouwing zijn, die is terug te vinden in het dossier van de patiënt.
De patiënt moet aantoonbaar geïnformeerd zijn over mogelijke risico’s van dit product en dat het product niet op de gebruikelijke wijze is beoordeeld en gecontroleerd door de overheid.
Er moeten afspraken gemaakt zijn met de patiënt over de controles die nodig zijn om de werking van thyreoïdeum te volgen en te evalueren.

Thyreoïdeum was voorheen in Nederland geregistreerd als Thyranon®. In 1988 is het geneesmiddel op advies van het College ter Beoordeling van Geneesmiddelen door de fabrikant van de markt gehaald. Belangrijkste argumenten waren de natuurlijke fluctuaties in het gehalte en de verhouding van schildklierhormonen, verschillen in farmacokinetiek tussen T3 en T4 en de beschikbaarheid van afzonderlijk te doseren, chemisch zuivere, synthetische schildklierhormonen.
Op grond van de dierlijke herkomst van de grondstof thyreoïdeum bestaat er namelijk een potentieel gevaar van biologische besmetting of onzuiverheden. Ook de gehaltes lyothyronine en thyroxine in thyreoïdeum variëren, evenals hun onderlinge verhouding, terwijl deze hormonen in de microgrammenrange gedoseerd worden. Hierdoor worden aan de apotheekbereiding extra eisen gesteld.

In bovengenoemde casus heeft de apotheker jarenlang capsules ter hand gesteld zonder de gehaltespreiding te bepalen.
De inspectie constateert dat veel apotheken niet meer geëquipeerd zijn om op een verantwoorde manier zelf een geneesmiddel met thyreoïdeum te bereiden.
Als een apotheker besluit om toch een thyreoïdeumpreparaat ter hand te stellen, heeft het de voorkeur om een betrouwbaar, geregistreerd geneesmiddel met thyreoïdeum in te voeren.
Als dat om medische of farmaceutische redenen geen oplossing biedt, kan uitgeweken worden naar een bereiding van een grootbereidende apotheek. Deze apotheek dient aan te tonen dat voldaan wordt aan de bepalingen van de circulaire grootbereiders onder andere op het gebied van Good Manufacturing Practices. Als de apotheker van zijn bevoegdheid om zelf te bereiden gebruik maakt, dan dient de bereiding volgens de regels der kunst te worden uitgevoerd.

In voorkomende gevallen zal de Inspectie de werkwijze van de voorschrijver en terhandsteller toetsen, beoordelen en zo nodig maatregelen treffen.
De VGNS is bijvoorbeeld echt voor het gebruik van dierlijk schildklierhormoon.
Ik ben meer van het afwegen van voor- en nadelen.
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
*anna*
Berichten: 332
Lid geworden op: 12 sep 2013, 01:22

Re: T4 plus T3

Bericht door *anna* »

Sjaantje,
Ik kreeg, toen bleek dat Thyrax mij niet gelukkig maakte, thyreoïdumcapsules voorgeschreven door een ouderwetse internist die het in de ziekenhuisapotheek liet bereiden. Na een aantal jaren was de magie uitgewerkt en mijn Ft3 onverantwoord hoog!
Bij een nieuwe endocrinoloog wat 'thyreo' ingeruild voor Thyrax om de verhouding T4/T3 wat 'menselijker' te maken, maar uiteindelijk, na een risicoanalyse, overgestapt op alleen Thyrax. Toen Thyrax + Cytomel in verschillende verhoudingen geprobeerd en nu, sinds een jaar of 8, alleen Thyrax en dat bevalt me nog het beste. Ik ben blij dat ik in 'mijn jonge jaren' de kans heb gekregen al die middelen te proberen, maar het heeft me dus niet gebracht wat ik verwachtte: mijn oude leven.
Ik denk trouwens ook dat dat teveel gevraagd is: schildklierhormoon uit een capsule/pilletje kan niet op tegen een gezonde schildklier. Ik heb me erbij neergelegd dat ik moeite heb met bepaalde dingen. Heerlijk, die rust in mijn lijf en hoofd: ik slik elke ochtend mijn 0,175 mg Thyrax. En eerlijk gezegd weet ik niet eens meer hoe ik me vroeger voelde. Ik word tenslotte ouder en daar kan ik ook wat beperkingen op afschuiven :D .

De kosten: in de goede oude tijd :( werd thyreoïdum gewoon vergoed, het was zelfs nog goedkoper dan Thyrax/Euthyrox. Tegenwoordig wordt het door reguliere artsen (bijna) niet meer voorgeschreven. Je zult daarvoor in de meeste gevallen naar een natuur(?)arts moeten. (Hoe zit dat eigenlijk bij jouw huisarts?)
En bij sommige service-apotheken (Mierlo Hout bijv.) wordt het geleverd als Thyroid (Armour) met een prijs die past bij het originele Amerikaanse Armour. Bijkomend nadeel van thyreoïdumgebruik: verzekeraars vergoeden het bijna nooit!
Heb je wel eens aan Cytomel gedacht? Dat is in een gezondere verhouding en gemakkelijker te doseren en het wordt bovendien vergoed!

Groet, Anna
Gebruikersavatar
Sjaantje
Berichten: 11
Lid geworden op: 04 okt 2014, 00:51

Re: T4 plus T3

Bericht door Sjaantje »

Hay Anna,

dank je wel om je ervaring met mij te delen,
10 jaar geleden was die thyreoidum helemaal hot, en toen was ik er al bang voor, het gaf mij z`n naar onderbuik gevoel.
en heb dan ook nooit overwogen om dit te gaan gebruiken, maar nu komt mijn HA er mee om hier over na te gaan denken om dit te gaan gebruiken. ( omdat het een andere patient veel verbetering had gebracht )
de eerste 10 jaar van mijn ontdekte Hasimoto en thyrax ben ik lastig in te stellen geweest, met heel veel restklachten en veel beschadigingen door bijna 18 jaar onbehandeld te hebben rond gelopen.
de laatste 6 jaar ging het eigenlijk best wel heel goed, wat jij ook zegt ( je word ouder en berust).
maar sinds mei dit jaar gaat het weer veel minder, zo veel minder dat ik er dagelijks problemen van ondervind, en het mij zeer beperkt in mijn verplichtingen ( werk z`zper )
zelf gaf ik de schuld aan de overgang en een portie stress, tot ik las over thyrax nieuwe verpakking, veel van mijn klachten vallen hier mee samen. ( reageer altijd op nieuwe of veranderingen van medicatie)

nu vertelde mijn HA dan schrijf ik de originele duo tab voor, en die moeten ze je dan geven, ik zei hem dat die niet meer verkrijgbaar waren, maar ik kreeg het idee als ik hem zo hoorde praten dat ze er dus nog gewoon zijn, want hij schreef gewoon zijn recept verder met aantekening ? ( maar dat merk ik de volgende keer met ophalen wel )
daar ik eerst nog andere oorzaken wil uitsluiten, daar ga ik vandaag op prikken ! ( ik hoop dat met deze regels er geen onrust komt, want ik weet dus niet of het waar is, en mijn HA is ook maar een mens en weet ook niet alles)

ik denk dat ik nog niet wanhopig genoeg ben om al die onrust en opnieuw de juiste dosis te vinden op kan brengen, dus blijf ik nog maar even aan tobben zoals het nu gaat...........



Laura,

ik heb het idd gelezen, en zelfs nog op het oude forum HMNH wat gelezen, maar ik blijf dat onderbuik gevoel houden, en een klein kriebeltje blijft zeggen niet doen !

dank Anna en Laura
Groetjes Sjaantje

Hypo sinds oktober 1998
begin waardes okt `98
TSH 130 FT4 4
22-11-2013
TSH -0.6
FT4 -21
1-4-2014
TSH -0.5
FT4 -22
2-10-2014
TSH - 0.3
FT4 - 19
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3600
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Re: T4 plus T3

Bericht door laura »

hallo Sjaantje,

Met reden is de verpakking van Thyrax veranderd. Dat heeft te maken met de houdbaarheid.
In de blisterverpakking zijn de tabletten beter beschermd tegen hogere luchtvochtigheid dan in de potjes.

Daarin zal het vermelden van medische noodzaak op het recept weinig aan veranderen.
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
*anna*
Berichten: 332
Lid geworden op: 12 sep 2013, 01:22

Re: T4 plus T3

Bericht door *anna* »

Sjaantje,
Onderschat de invloed van de overgang niet! Toen ik in de overgang raakte ben ik ook een poos 'van het hormonale padje' geweest. Mijn hormonenhuishouding was helemaal in de war. Samen met gynaecoloog en endocrinoloog heb ik toen besloten om terug te gaan naar alleen Thyrax. En dat heeft voor mij goed uitgepakt. Omdat alles toch al overhoop lag ben ik zonder een centje pijn, na precieze omrekeningen, gewoon opnieuw in een keer overgestapt op Thyrax.
En wat ik zei, ik voel me hiermee veel beter en stabieler, al is mijn s.g. aardig toegenomen, maar, zeggen mijn man en kinderen: hoe meer Anna hoe beter :lol: .

Over de nieuwe Thyraxverpakking: niet iedereen heeft er last van of is er gevoelig voor!

(Ik merk er gelukkig niets van, maar heb er wel mijn eigen gedachten over: de fabrikant zegt dat aan de samenstelling niets veranderd is en door de blisterverpakking de houdbaarheid vergroot wordt. Maar op de potjes stond toch ook altijd een uiterste houdbaarheidsdatum? Of heb ik jarenlang het risico gelopen dat ondanks die datum mijn pillen tóch minder werkzaam waren? Ik heb het idee dat deze 'verbetering' eerder een verbetering is voor de farmaceut dan voor de schildklierpatiënt. En over duurzaamheid heb ik het dan nog niet eens...)

Groet, Anna
Gebruikersavatar
Sjaantje
Berichten: 11
Lid geworden op: 04 okt 2014, 00:51

Re: T4 plus T3

Bericht door Sjaantje »

Laura,

dat was dus ook wat ik hem probeerde duidelijk te maken, dat er geen andere duo tab meer verkrijgbaar was, maar omdat hij halsstarrig door bleef schrijven, dacht ik later....... misschien weet hij meer dan wij met zijn alle :?: hoop doet leven tenslotte

Anna,

dat is dus precies wat ik ook zeker niet doe, en gezien mijn waardes die best goed zijn wil ik ook eigenlijk helemaal niet gaan experimenteren, juist omdat het de laatste jaren goed ging, en eindelijk stabiele waardes had.
al mijn klachten weet ik ook toe aan de overgang, en nam ik voor lief, maar merkte dat ik ook steeds zwaardere pijnstilling nodig had om de dag door te komen, een gewone paracetamol hielp niet meer voor de hoofdpijn, en was er zeer misselijk bij en ging alles dubbel zien het ging op migraine lijken,werd weer erg hypodement, ogen doen de hele dag pijn, mijn gewrichten gaan vol vocht zitten, en mijn spieren zijn zeer strak en pijnlijk, mijn tenen staan regelmatig omhoog en omlaag van de kramp, `s morgens loop ik als een echt oud vrouwtje, en heb tegenwoordig 2 uur nodig voor ik de deur uit kan, voor ik een beetje wakker ben en alles kan bewegen ,
slapen ondanks dat ik doodmoe ben doe ik nog maar 4 tot 6 uurtjes en ben dan klaar wakker. mijn menstruatie was tot april nog heel regelmatig, en na mei niets meer. ( had wel wat nacht zweten al een jaar, maar werd er zeker niet wakker van, merkte het alleen aan de krullen in mijn haar ) nu wordt ik er echt wakker van en je ziet het nog net niet gutsen, maar het loopt mijn porieen uit.....grrrrr

tot ik een berichtje zag over die nieuwe verpakking, en mijn meeste klachten toch na die duo`s zijn begonnen of verergert , en veel klachten gelijk zijn aan die van mij, en er zelfs dames gestopt zijn met menstrueren die nog niet de overgangs leeftijd hebben bereikt, die last hebben gekregen van spieren en gewrichten, zware hoofdpijnen en zweet aanvallen, op die syntomen viel het kwartje, en bedacht ik dat ik niet alles op de overgang kan en mag schuiven, maar hou het zeker in gedachten, hoopte idd wel dat er dames waren die er al langer mee te maken hebben / hadden om gedachtens uit te wisselen omtrent overgang, dus bij deze ik ben je heel dankbaar, en zal ik weer wat meer moeten laten prikken om de juiste waardes in de gaten te blijven houden..

vandaag laten prikken hoop donderdag, vrijdag de uitslag te hebben !
Groetjes Sjaantje

Hypo sinds oktober 1998
begin waardes okt `98
TSH 130 FT4 4
22-11-2013
TSH -0.6
FT4 -21
1-4-2014
TSH -0.5
FT4 -22
2-10-2014
TSH - 0.3
FT4 - 19
Plaats reactie