10 jarige dochter met trage schildklier en moeite met leren

Als je schildklier te weinig of geen hormoon maakt met klachten, symptomen en behandelingen als levothyroxine (alleen T4) of levothyroxine plus liothyronine (T4 plus T3)
ikke34
Berichten: 6
Lid geworden op: 17 okt 2014, 16:19

10 jarige dochter met trage schildklier en moeite met leren

Bericht door ikke34 »

Hallo,

Ik heb een dochter van 10 jaar oud waar we al behoorlijk wat mee afgedoktert hebben op schildklier gebied.
Toen ze 7 jaar oud was werd ze plotseling heel ziek, hoge koorts die niet zakte en volgens de weekendarts een duidelijk gevalletje van luchtweg
infectie... Na een stevige antibioticakuur knapte ze op en viel het op school op dat ze niks oppikte qua lesstof. Bloed geprikt op aanraden van de juf en
daar kwam uit dat zij een trage schildklier heeft.. Volgens de kinderarts toen nog niet zo erg maar volgens de huisarts voldoende om idd een achterstand
op te bouwen omdat ze haar concentratie verloor..
Al met al is het een getouwtrek tussen de kinderartsen en huisarts, volgens de kinderarts mag ze stoppen met de thyrax, omdat haar TSH wel verhoogd
is zonder medicijnen( gemiddeld tussen de 4,0 en 7,1) maar het T4 is altijd netjes..Maar mijn huisarts wil dat zij absoluut niet stopt omdat het een familieprobleem is omdat haar vader,opa en oma aan de zelfde kant allemaal het zelfde hebben en ook thyrax slikken. Aantal keer gestopt met de thyrax maar dan zit ze in no time volledig in de put,
ongelooflijk moe, rillerig, wit, humeurig en geen concentratie. Ze slikt nog altijd 2x 0.025 per dag en dat gaat goed.
Het enigste min punt is dat ze zich niet kan concentreren op school en dat er veel lesstof langs haar heen gaat, zelf merkt ze het ook op en omschrijft het
alsof ze steeds in slaap valt en weer wakker wordt. Herkent iemand dit dat als de schildklier op peil is met medicijnen dat er achterstand op school
op kan lopen? Bedankt!
Jackie
Berichten: 136
Lid geworden op: 27 sep 2013, 12:04

Re: 10 jarige dochter met trage schildklier en moeite met le

Bericht door Jackie »

Hallo,

Lastig als je zo moet knokken voor de behandeling van je kind. Een concentratieprobleem komt veel voor bij een trage schildklier die niet goed is ingesteld.
Weet je de waardes van je dochter? Helaas vinden artsen de waardes soms goed als de waardes tussen de normaalwaardes zitten. Veel mensen die schildklierhormoon slikken voelen zich het best met een TSH die laag/normaal is en een hoge FT4. Ik weet niet of dit voor kinderen ook zo is. Misschien zou je een verwijzing kunnen vragen naar een kinder endocrinoloog.

In de medische adviesraad van SON (Schildkierorganisatie Nederland) zit dr Trotsenburg hij is kinder endocrinoloog in het AMC.

Groetjes Jackie
Kiek
Berichten: 6740
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: 10 jarige dochter met trage schildklier en moeite met le

Bericht door Kiek »

Hallo Ikke,

Dat valt niet mee voor je dochter om steeds van die subwaarden te hebben.
En voor jou evenmin.

Aanvullend op Jackie zou je kunnen proberen zoveel mogelijk argumenten te verzamelen.

1. Zijn de (schildklier-)antistoffen van je dochter geprikt?
Zoals anti-TPO?

2. Zorg dat de TSH/FT4 van je dochter a l t i j d 's ochtends héél vroeg geprikt wordt, zodra het lab opengaat.
Zónder Thyrax in d'r maag. Die pilletje neemt ze dan mee, en slikt ze direct na prikken. De FT4 stijgt direct na het slikken van de Thyrax.
En de TSH daalt een pietje extra.

De TSH heeft een dag- en nachtritme.
's Nachts het hoogst, en daarna zakt de TSH weer.
's Ochtends heel vroeg profiteer je nog van de hogere TSH.
Overdag daalt de TSH steeds verder, om later op de middag het laagste niveau te bereiken.

Met vriendelijke groet,
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
ikke34
Berichten: 6
Lid geworden op: 17 okt 2014, 16:19

Re: 10 jarige dochter met trage schildklier en moeite met le

Bericht door ikke34 »

Dank je wel voor jullie reacties!
Op dit moment is haar TSH 3,5 met thyrax.
Ze neemt haar tabletjes elke dag op nuchtere maag, en het bloedprikken is meestal na school.
Goede tip om dat eens in de ochtend te gaan doen!
De huisarts blijft bij zijn besluit,dat ze moet blijven slikken. Hij heeft een grafiek in haar dossier waaraan hij precies kan zien
waneer ze te weinig of geen thyrax (op aanraden van de kinderarts moest ze er vanaf) heeft geslikt.
Het laaste bezoek bij de kinderarts(was zelfs een second opinion) werd er een scan gemaakt van haar hoofd en kregen we als advies
toch maar eens te moeten gaan stoppen met de thyrax.. Uiteindelijk met overleg van de huisarts is dat niet gebeurt omdat hij het erg
onverstandig vind om dat te gaan doen omdat ze dan verder af zwakt..Hij vergelijkt haar kwaal met die van haar vader en van haar opa en oma
en hij zegt het is voor mij klaar, ze heeft een trage schildklier en die ga ik dan zelf behandelen ook al is dat erg moeilijk met een kind dat
in de groei is,maar ik laat ze niet tobben zo! Wat dat betreft hebben een we een fijne huisarts die daarover ook al in discussie gegaan is
met de kinderarts. Antistoffen zijn niet gevonden uit eerder onderzoek.
Kiek
Berichten: 6740
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: 10 jarige dochter met trage schildklier en moeite met le

Bericht door Kiek »

Hallo Ikke,

Dan laat ze haar TSH dus altijd prikken op het moment dan die het allerlaagst is......
Kijk eens op het plaatje, ook te vinden op Schildkliertje:
http://schildkliertje.blogspot.nl/2012/ ... ikken.html

Daar zie je hoe de TSH zich ontwikkelt gedurende de dag en de nacht.
Voor je dochter betekent dit dat ze een hogere TSH heeft.
Dat betekent dat ze te weinig Thyrax gebruikt.

Vraag aan de huisarts of ze weer haar TSH/FT4 kan laten prikken om het beste beeld te krijgen.
Doe dat ook altijd in hetzelfde lab. Altijd zelfde tijd. Altijd zonder Thyrax. Die slikt ze dan direct na prikken.
Te laat op school is best vervelend maar ondergeschikt aan het doel: een energieker meisje!

Met vriendelijke groet,
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
ikke34
Berichten: 6
Lid geworden op: 17 okt 2014, 16:19

Re: 10 jarige dochter met trage schildklier en moeite met le

Bericht door ikke34 »

Dat wist ik niet!
Wat een duidelijke informatie!
Ik ga er mee aan de slag!
Bedankt!
Gebruikersavatar
Jenny
Berichten: 256
Lid geworden op: 12 sep 2013, 18:24

Re: 10 jarige dochter met trage schildklier en moeite met le

Bericht door Jenny »

Fijne huisarts hebben jullie, daar kun je op vertrouwen!
Graves' diagnose sinds 2001. Na medicijnkuur hypo geworden. Oogziekte van Graves is behandeld in het AMC. Mijn Graves' Story is te lezen op http://www.duijfathome.nl/graves
Afbeelding
ikke34
Berichten: 6
Lid geworden op: 17 okt 2014, 16:19

Re: 10 jarige dochter met trage schildklier en moeite met le

Bericht door ikke34 »

Ja idd daar hebben we enorm veel aan!
Hem is niks te veel wat we vragen hij helpt altijd, ook toen ze hartkloppingen kreeg plotseling wilde hij haar graag toch
even op het spreekuur hebben terwijl hij al vermoedde dat het van de thyrax kwam, en dat was het uiteindelijk ook
omdat ze ineens een dubbele hoeveelheid omhoog moest kreeg ze die bijwerkingen.
Groetjes!
Gebruikersavatar
Jenny
Berichten: 256
Lid geworden op: 12 sep 2013, 18:24

Re: 10 jarige dochter met trage schildklier en moeite met le

Bericht door Jenny »

En toen mocht ze rustiger opbouwen, vermoed ik. Dat doe ik ook altijd, steeds met een kwart tabletje van 25.
Graves' diagnose sinds 2001. Na medicijnkuur hypo geworden. Oogziekte van Graves is behandeld in het AMC. Mijn Graves' Story is te lezen op http://www.duijfathome.nl/graves
Afbeelding
ikke34
Berichten: 6
Lid geworden op: 17 okt 2014, 16:19

Re: 10 jarige dochter met trage schildklier en moeite met le

Bericht door ikke34 »

Ja dat klopt!
Geleidelijk aan opbouwen werkt veel beter, dan ineens de volle dosering er boven op!
Plaats reactie