CHT .Hypo of Hyper?

Als je schildklier te weinig of geen hormoon maakt met klachten, symptomen en behandelingen als levothyroxine (alleen T4) of levothyroxine plus liothyronine (T4 plus T3)
Hypo
Berichten: 3
Lid geworden op: 07 nov 2014, 14:06

CHT .Hypo of Hyper?

Bericht door Hypo »

Ik heb CHT ( zonder schildklier geboren) en ben in de overgang
Al die jaren op Thyranon en Thyrax goed gedaan tot dit jaar. vanaf de zomer kwamen de klachten en er kwamen er steeds meer bij.
Zal het de overgang zijn vroeg ik me af en ben op internet aan het zoeken geweest

Ik heb vorige week vrijdag bloed laten prikken
TSH -1 en ft4 - 22
weet niet of ik nu hyper of hypo ,maar ik voel me ziek.
Ik dacht na alles wat ik gelezen had ik stap gewoon over van Thyrax ( 162,5 ) naar Euthyrox ( dinsdag begonnen ) en ik voel me weer goed
maar tot noch toe valt dat tegen.


Mijn vraag is wanneer ga je je beter voelen?
Heb ik minder of meer schildklierhormoon nodig tijdens de overgang?
wat doet stress met iemand die schilklierhormoon slikt?
Heeft voeding invloed op de schildklierhormoon?
vitaminen en mineralen juist wel of niet goed?

Het zijn wel veel vragen ;)
grt monique
Carpe Diem
ineke
Berichten: 484
Lid geworden op: 08 nov 2014, 17:53

Re: CHT .Hypo of Hyper?

Bericht door ineke »

Hoi Monique,
Ik heb vorige week vrijdag bloed laten prikken
TSH -1 en ft4 - 22
weet niet of ik nu hyper of hypo ,maar ik voel me ziek.
Ik dacht na alles wat ik gelezen had ik stap gewoon over van Thyrax ( 162,5 ) naar Euthyrox ( dinsdag begonnen ) en ik voel me weer goed
maar tot noch toe valt dat tegen.

Mijn vraag is wanneer ga je je beter voelen?
Ik weet dat Laura en andere forumleden je beter antwoord kunnen geven.

Maar hou er rekening mee dat je overgestapt bent van de ene naar andere hormoonaanvulling (medicatie)
Bovendien duurt het wel een aantal weken voordat de hormonen in al je lichaamscellen zijn opgenomen, voor zover ik weet

Ik denk dat je even geduld moet hebben en misschien over een week of 5 weer bloed laten prikken.

.
Kiek
Berichten: 6740
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: CHT .Hypo of Hyper?

Bericht door Kiek »

Dag Monique,

Je waarden zien er mooi uit.
Ze passen mooi bij iemand met een CHT:
stevige TSH's tegenover hoge FT4's.
Weet je wat de normaalwaarden van de FT4 zijn in jouw lab?

Over het algemeen is het zo dat naarmate je leeftijd vordert, je minder levothyroxine nodig hebt.
Dat geldt niet voor iedereen.

Thyrax en Euthyrox hebben precies hetzelfde werkende stofje in de pillen: levothyroxine.
De hulpstoffen verschillen.
In dat opzicht hoef je dus inderdaad niets te merken bij wisseling van pillen.
Maar in de loop van een week of vijf/zes merk je het misschien wel.
Want het is erg moeilijk voor de fabrikant om precies de juiste hoeveelheid in zo'n pilletje te krijgen.
Dat kan per merk verschillen.
Je zou dan een TSH/FT4 kunnen laten bepalen.

Stress is voor niemand prettig, niet voor een supergezond mens, en ook niet voor iemand die levothyroxine slikt.
Soms heeft stress een slechte invloed op een gezonde schildklierfunctie.
Bij mensen die al aanleg hebben voor een hypothyreoïdie, kan de hypo tevoorschijn komen na een periode van stress.

Gewone doorsnee voeding is net zo goed voor iemand met een hypo als voor iemand met een gezonde schildklier.
Mensen die levothyroxine gebruiken moeten opletten dat ze de pillen niet met koffie innemen.
Dat zou jammer zijn, omdat dan minder dan de helft van het pilletje opgenomen wordt.
Zo zijn er nog andere producten die invloed hebben op de opname van levothyroxine.
Een glas water is het allerbeste.

Als je gezond eet hoef je geen vitaminen/mineralen te gebruiken.
Het Voedingscentrum houdt zich bezig met gezonde voeding.
Kijk eens voor aardige tips op:
http://www.voedingscentrum.nl/nl.aspx

Dag!
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Line
Berichten: 115
Lid geworden op: 12 sep 2013, 20:03

Re: CHT .Hypo of Hyper?

Bericht door Line »

Hallo Monique,

De overgang kan zeker een heleboel klachten veroorzaken. Ik dacht ook dat de schildklier de oorzaak was van al mijn klachten, maar nu weet ik wel beter. Ik ben toen begonnen met oestradiol pleisters, maar heb wel de pech gehad dat de endo noch de huisarts in de gaten hadden dat mijn huid de pleister niet absorbeerde. Toen ik verschrikkelijke angstgevoelens kreeg heb ik gevraagd om het oestrogeengehalte te controleren en dit stond veel te laag. Er zijn een heleboel vrouwen tegen het gebruik van hormonen, maar als je niet meer normaal kan functioneren dan is het zeker de moeite waard om hormoontherapie te overwegen. De overgang kan wel 10 jaar duren en die jaren ben je dan ook kwijt.

Groetjes
Line
hypo na raj behandeling voor toxisch adenoom
Hypo
Berichten: 3
Lid geworden op: 07 nov 2014, 14:06

Re: CHT .Hypo of Hyper?

Bericht door Hypo »

Dank je wel voor de antwoorden

Line, dat valt tegen als je behandeling niet werkt Heb jij een schildklier hormoon en hormoontherapie voor de overgang Line ?
Ineke . mijn bloed wordt volgende maand weer geprikt
Kiek . de normaal waardes van het lab zijn
TSH... 0,3/4,6
ft4 ...10/23

mijn waardes
2012
TSH...1
ft4...18

2013 (nuchter)
TSH... 1,3
ft4...19,4

2014 (nuchter)
TSH ...1
ft4 ...22
Ik voel me er alleen niet goed bij. misschien werkt de Thyrax nog door kan dat ?. Tenslotte voel ik me al maanden niet goed
moe, spier en gewrichtspijn, krachtverlies, koud. Druk op keel en maag, waardoor ik geen honger heb is er later bij gekomen.
Over 3 weken weer bloedprikken, maar ik heb de neiging om iets te verlagen kan dat?

Ik drink geen koffie als ik het hormoon in neem. vaak slikte ik ze gewoon door
Let mijn hele leven eigenlijk niet op wanneer ik ging eten. minimaal half uur later , maximaal 3 uur later
Gezond eten doe ik op zich wel. Ik kon nooit afvallen , maar ben vorig jaar met Paleo 20 kg afgvallen.
Jammer genoeg dit jaar er weer 10 bij.


grt Monique
Carpe Diem
Line
Berichten: 115
Lid geworden op: 12 sep 2013, 20:03

Re: CHT .Hypo of Hyper?

Bericht door Line »

Ja, ik neem schildklierhormoon en enkel oestrogeen omdat ik geen baarmoeder meer heb. Ik plak nu een hogere dosis pleisters, maar twee weken geleden stond het oestrogeengehalte dan weer te hoog. Het is natuurlijk een beetje zoeken, maar de pleisters of de gel hebben geen invloed op het schildklierhormoon (Kiek was zo vriendelijk om mij die info te bezorgen op het hypoforum). Als je hormoontherapie in pillen neemt dan moet je wel na zes weken prikken om te zien of je schildklierwaarden nog goed staan.

Groetjes,

Line
hypo na raj behandeling voor toxisch adenoom
ineke
Berichten: 484
Lid geworden op: 08 nov 2014, 17:53

Re: CHT .Hypo of Hyper?

Bericht door ineke »

Hypo,

Ik weet niet of jij al bij de Hypofysestichting hebt geinformeerd ?

Er is daar ook een forum aan verbonden.
Echter, alleen als lid van de stichting heb je toegang tot het besloten gedeelte.

Over CHT:
De klachten van mensen met hypopituïtarisme hangen voor een groot deel af van welke hormonen er zijn uitgevallen, en in welke mate.
Vermoeidheid, gewrichtspijn, kouwelijkheid, gebrek aan eetlust, gewichtsveranderingen en energieproblemen kunnen veroorzaakt worden door een verstoorde aansturing van de schildklier.
• Een verstoorde aansturing van de bijnieren kan o.a. leiden tot vermoeidheid en gewrichtspijn, problemen met de energiehuishouding en herstel van het lichaam na inspanning.
• Wanneer de werking van de geslachtshormonen die o.a. de eierstokken en de zaadballen aansturen verstoord is, kunnen er klachten ontstaan zoals o.a. impotentie, onvruchtbaarheid en onregelmatige menstruatie.
• Wanneer er onvoldoende groeihormoon wordt geproduceerd kan dit leiden tot problemen met gewicht, de energiebalans, de suikerstofwisseling, de handhaving van de balans tussen spier - en vetmassa, de vetstofwisseling en de hartfunctie.
Uitval van het schildklierhormoon
Thyrax en Euthyrox (T4)

Bij uitval van TSH (schildklierstimulerend hormoon) en een daaruit voortkomend tekort aan schildklierhormoon wordt levothyroxine (merknamen: Thyrax en Euthyrox) voorgeschreven.
Levothyroxine wordt ook wel T4 genoemd.
T4 is de stof die in het gezonde lichaam door de schildklier wordt geproduceerd.
Thyrax en Euthyrox bevatten allebei levothyroxine en zijn dus eigenlijk hetzelfde, alleen de vulstof is anders.
Toch zijn er mensen die verschil merken, en voorkeur hebben voor één van beide middelen.

Het duurt ongeveer 6 weken om erachter te komen of de dosering Thyrax/Euthyrox goed is.
Eventueel kan met kleine beetjes meer of minder een nieuwe dosering gezocht worden.
Ook het resultaat van een verandering is pas na 6 weken te beoordelen.

Dit gebeurt in overleg met uw arts. Ga niet zelf experimenteren, zeker niet als u het middel nog niet lang gebruikt.

T4 en T3
Het bloed van een gezonde persoon bevat zowel T4 als T3.
De T3 is 'actiever' in het lichaam, alhoewel er minder van aanwezig is.
Het lichaam zet zelf T4 om in T3. Dit vindt plaats in de cellen.
Als het goed is gebeurt dit ook in het lichaam van iemand die hormonsubstitutie gebruikt.
Als om bepaalde reden de omzetting van T4 naar T3 niet goed verloopt, heeft het lichaam mogelijk (te) weinigT3.
Helaas is het niet mogelijk om te meten of dit inderdaad het geval is.

Sommige mensen blijven last houden van schildklier-gerelateerde klachten, ook wanneer de Thyrax of Euthyrox optimaal is afgesteld.
In dit geval kunt u de overstap overwegen naar een combinatiebehandeling van T4 met T3 (merknaam: Cytomel).

Cytomel (T3)
Over T3 (merknaam Cytomel) wordt gezegd dat het een positief effect heeft op energie, concentratie, stemming en tal van andere zaken.
Niet alle artsen zijn even enthousiast over de combinatiebehandeling.
Toch zijn er patiënten die zich hierbij beter voelen. Uiteraard zijn er ook patiënten waarvoor dat niet geldt.

Combinatiebehandeling T3/T4
Bij de overstap naar de combinatiebehandeling wordt een deel van uw gebruikelijke dosis Thyrax/Euthyrox vervangen door Cytomel.
Cytomel is vier keer krachtiger dan Thyrax.
Hiermee wordt rekening gehouden bij de overstap; er moet gezocht naar een nieuwe balans. Dat duurt enige tijd.

Er bestaat een Europese richtlijn voor de combinatietherapie T3+T4 2012. Zie: http://www.schildklier.nl/asp/invado.as ... w&var=1233

Als u denkt dat een overstap iets voor u is, vraag het dan aan uw arts.
In de praktijk blijkt dat de meeste artsen hun patiënten niet attenderen op de T3/T4 combinatiebehandeling.
Uitval van het vrouwelijk hormoon
Oestrogenen en progestagenen

Er zijn veel verschillende merken van deze middelen. Ze kunnen als tablet of als pleister worden toegediend. Ook de anticonceptiepil wordt gebruikt. Overleg met uw arts of deze middelen geschikt voor u zijn.

Na de overgang geven deze middelen een iets verhoogde kans op borstkanker.
Ook als u in het verleden een longembolie of trombose heeft gehad is voorzichtigheid geboden.
Mogelijk is bij gebruik van pleisters het risico kleiner.

DHEA (dehydroepiandrosteron)
Bij vrouwen kan DHEA worden voorgeschreven om het vrouwelijk hormoon aan te vullen wanneer er sprake is van bijnierinsufficiëntie.
DHEA is een hormoonvervanger die o.a. bestaat uit een beetje vrouwelijk hormoon en een beetje mannelijk hormoon.
Het middel zou de spierkracht beïnvloeden, het welbevinden, het libido, de zin in seks en nog diverse andere zaken.
DHEA wordt ook wel het prullenbakhormoon genoemd, omdat het op allerlei verschillende zaken een beetje invloed heeft.

Studies over het gebruik van DHEA leiden tot tegenstrijdige conclusies.
Toch zijn er veel artsen die vinden dat het gebruik van DHEA voor vrouwen met hypofyse uitval het proberen waard is.
Ook vrouwen die geen bijnieren meer hebben kunnen er baat bij hebben.

Kinderwens bij mannen en vrouwen
Er zijn tal van mogelijkheden voor vrouwen en mannen met uitval van geslachtshormonen om toch een kind te krijgen. Bespreek dit met uw arts. Wanneer u hierover een andere arts consulteert dan uw eigen arts/endocrinoloog, vertel dan altijd dat u hormoonsubstitutie gebruikt.

Overgangsklachten
Als u veel last heeft van overgangsklachten en u denkt dat u baat zou kunnen hebben bij vrouwelijk hormoon, bespreek dit dan met uw arts.
Wanneer u hierover een andere arts consulteert dan uw eigen arts/endocrinoloog, vertel dan altijd dat u hormoonsubstitutie gebruikt.


Hier kan je meer info lezen over de hypofyse - o.a.
http://www.hypofyse.nl/de-hypofyse/wat-is-het.html

http://www.hypofyse.nl/de-hypofyse/wat- ... eproblemen




.
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3601
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Re: CHT .Hypo of Hyper?

Bericht door laura »

hallo Ineke,

Vrees dat je even zaken met elkaar verwart.

CHT is aangeboren hypothyreoïdie.

Congenitaal hypopituïtarisme (CHP) is een aangeboren aandoening waarbij de hypofyse zijn taak niet goed kan uitoefenen.
Meestal is dat omdat de hypofyse en/of hypothalamus niet goed zijn aangelegd tijdens de zwangerschap.
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
ineke
Berichten: 484
Lid geworden op: 08 nov 2014, 17:53

Re: CHT .Hypo of Hyper?

Bericht door ineke »

laura schreef:hallo Ineke,

Vrees dat je even zaken met elkaar verwart.

CHT is aangeboren hypothyreoïdie.

Congenitaal hypopituïtarisme (CHP) is een aangeboren aandoening waarbij de hypofyse zijn taak niet goed kan uitoefenen.
Meestal is dat omdat de hypofyse en/of hypothalamus niet goed zijn aangelegd tijdens de zwangerschap.
Oei,
goed dat jij mij dan terecht wijst ;)

Ik dacht dat bij CHT je bent geboren zonder schildklier.


Maar misschien heeft Hypo dan wel wat aan de info over DHEA ?


.
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3601
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Re: CHT .Hypo of Hyper?

Bericht door laura »

Over DHEA heb ik geen idee.
Als ik dit lees is het de vraag: http://www.uwbloedserieus.nl/aanvraagfo ... php?id=193

Bij Monique gaat het dus niet over de hypofyse.
En grappig, die tekst over schildklierhormoon heb ik nog geschreven ;-)
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
Plaats reactie