Nieuw Hashimoto sinds 2005

Als je schildklier te weinig of geen hormoon maakt met klachten, symptomen en behandelingen als levothyroxine (alleen T4) of levothyroxine plus liothyronine (T4 plus T3)
Eekhoorn
Berichten: 162
Lid geworden op: 13 okt 2013, 12:09

Re: Nieuw Hashimoto sinds 2005

Bericht door Eekhoorn »

Vitamine D ziet er wel goed uit, maar die B12 is verdacht.

De B12 van 27/10/14 is 234 ng/ml (eenheid gebruikt door meeste Belgische labs) wat overeenkomt met 172 nmol/l (eenheid gebruikt door Nederlandse labs). Dat is een laagnormale waarde, waarbij je eigenlijk in het grijze gebied zit tussen 'genoeg' en 'te weinig'. Een tekort op weefselniveau is daarbij niet uitgesloten.

Je kunt het beste eens kijken op het lijstje met mogelijke klachten van de stichting B12 Tekort om te zien in hoeverre je de daar beschreven mogelijke klachten ook bij jezelf herkent: http://stichtingb12tekort.nl/vitamine-b ... 12-tekort/. Een ander veelgebruikt klachtenlijstje is dat van Henk de Jong: http://home.kpn.nl/hindrikdejong/symptoom.htm.

Over de interpretatie van de bij jou gemeten waarde vind je hier meer info: http://stichtingb12tekort.nl/vitamine-b ... -diagnose/. Let erop dat de besproken waarden worden weergegeven in nmol/l; bij jou is die waarde dus 172.

Mensen met Hashimoto hebben een verhoogde kans op een B12-tekort. Dat komt omdat een B12-tekort vaak wordt veroorzaakt door een stoornis van het auto-immuunsysteem. Wie eenmaal een auto-immuunstoornis heeft, zoals Hashimoto, heeft een verhoogde kans ook andere auto-immuunstoornissen te ontwikkelen.
pannouk
Berichten: 9
Lid geworden op: 20 nov 2014, 13:56

Re: Nieuw Hashimoto sinds 2005

Bericht door pannouk »

Bedankt Eekhoorn

Kan me wel een een heel aantal van de klachten terugvinden ja. Is het aan te raden om op eigen houtje te beginnen met B12? Ik ben net bij de dokter geweest en zit al zo vaak in de wachtkamer voor de gezondheid van mij en mijn gezin. Of is een nieuwe bloedname nodig en bespreking met de huisarts?

Kan het ook zijn dat de "nieuwe soort antistoffen" die ze laatst vonden in mijn bloed hier mee te maken hebben? Ik weet dat ik verhoogde kans heb op bijkomende autoimmuunziekten maar de endocrinoloog vond het eind 2014 niet nodig om hier verder op in te gaan. Hij kon me alvast niet verder helpen hiermee, dan moest ik echt naar een arts die zich enkel met immuniteit bezig hield gaan (in UZ Leuven). Hij dacht evenwel niet dat er iets uit die onderzoeken zou komen.

Sinds januari is mijn bloed weer beter in orde maar ik bleef restklachten houden en ben dan op aanraden van de psychiater van mijn kindjes (3 zorgenkindjes) gestart met AD. Het zijn enkele zware weken geweest want je voelt je eerst nog slechter. Ik heb ondertussen ook een goede psycholoog gevonden (eindelijk, riep al sinds mei dat ik het niet meer red. Zag verschillende psychologen maar nergens klikte het. Ziekteverlof sinds half okt) en ze helpt me om de stress te reduceren en zodat ik mijn batterij weer kan opladen ipv telkens terug in het rood te komen staan. Nu tank ik een beetje energie bij en ben die onmiddellijk ook weer kwijt. Ik mag nu maar inspanningen (huishoudelijke taken, zorg voor de kinderen, kleine uitstapjes) doen van 1-2h en moet dan min 30 min rust nemen. Ondertussen noteer ik iedere paniekaanval, hoe klein ook en dat bespreken we volgende week. Mentaal red ik het voorlopig al zijn er veel onverwerkt emotionele gebeurtenissen die een plekje moeten krijgen maar dat vraagt weer energie dus eerst moet ik aan dat energiepijl werken. Ik zeg zeker niet dat alle klachten psychologisch zijn. Heb in eerste instantie sinds okt ook gewerkt aan die schildklier voor ik aan de AD ging.

Ik wil zo graag weer een beetje leven en niet overleven als je begrijpt wat ik bedoel. Met mijn zorgenkindjes heb ik 2 zware jaren achter de rug maar sinds dit schooljaar gaat het stukken beter met hun. Ik heb een partner die me steunt, een toffe job met fijne collega's ... Eigenlijk zijn alle elementen aanwezig om me goed te voelen (ieder huisje heeft zijn kruisje weliswaar) en toch wil mijn hoofd en vooral mijn lijf niet mee ...
2006 Hashimoto
2/14 150µg > TSH 0.04
10/14 137.5µg > TSH 2.857 T4 1.27 T3 2.6
11/14 137.5µg > TSH 1.804 T4 2.07 T3 3.1
12/14 125µg > TSH ? T4 1.68
12/14 112.5µg > TSH 0.279 T4 1.68
1/15 100µg
Eekhoorn
Berichten: 162
Lid geworden op: 13 okt 2013, 12:09

Re: Nieuw Hashimoto sinds 2005

Bericht door Eekhoorn »

pannouk schreef:Is het aan te raden om op eigen houtje te beginnen met B12?
Nee, want dan kom je meestal van de regen in de drup. Je hebt drie vormen van B12-suppletie: kauwtabletten (die je gewoon moet doorslikken), smelttabletten (die laat je langzaam onder je tong smelten) en injecties. Wat je bij de drogist kunt krijgen zijn kauwtabletten, maar die gaan niet helpen als je een opnamestoornis hebt (wat bijna altijd de oorzaak is van een B12-tekort) omdat de B12 erin dezelfde weg volgt als de B12 in je eten. Smelttabletten werken via je tongslijmvlies. Sommige drogisten hebben ze. Ze kunnen soms werken, maar vaak ook niet voldoende. Wel zal je B12-bloedwaarde duidelijk stijgen, maar dat zet artsen juist op een dwaalspoor omdat het dan lijkt alsof je B12-niveau weer 'goed' is terwijl je je B12-tekort er meestal niet mee kunt oplossen. Injecties zijn veruit het meest effectief, maar die kun je (in NL en België) alleen via een arts krijgen.
Ik ben net bij de dokter geweest en zit al zo vaak in de wachtkamer voor de gezondheid van mij en mijn gezin. Of is een nieuwe bloedname nodig en bespreking met de huisarts?
Bij een dubieuze B12-uitslag wordt meestal aangeraden om ook te prikken op methylmalonzuur (MMA) en homocysteïne. Bij jou is je laatste B12-meting alweer bijna een half jaar oud, dus die zou dan beter ook kunnen worden meegenomen. Het geheel van die bloeduitslagen én je klachten vormen de basis van de diagnose. Zie http://stichtingb12tekort.nl/vitamine-b ... -diagnose/.
Kan het ook zijn dat de "nieuwe soort antistoffen" die ze laatst vonden in mijn bloed hier mee te maken hebben?
Het gaat in ieder geval niet om die antistoffen die dat mogelijke B12-tekort veroorzaken. Wel zijn de antistoffen die hier wél een rol spelen, vaak aantoonbaar.
Ik weet dat ik verhoogde kans heb op bijkomende autoimmuunziekten maar de endocrinoloog vond het eind 2014 niet nodig om hier verder op in te gaan. Hij kon me alvast niet verder helpen hiermee, dan moest ik echt naar een arts die zich enkel met immuniteit bezig hield gaan (in UZ Leuven). Hij dacht evenwel niet dat er iets uit die onderzoeken zou komen.
Gezien je klachten en je dubieuze B12-uitslag zou ik zeggen dat hier wel degelijk iets aan de hand kan zijn. In Nederland nemen veel artsen B12-problemen niet serieus en in België is het zeker niet beter. Als het lastig is om hiervoor medewerking te krijgen bij je arts(en), dan kun je je denk ik heb beste melden op het forum van de stichting B12-tekort om te kijken wat je her beste kan doen. Er zitten daar ook aardig wat Vlamingen.
Ik zeg zeker niet dat alle klachten psychologisch zijn. Heb in eerste instantie sinds okt ook gewerkt aan die schildklier voor ik aan de AD ging.
Hoe het in België zit weet ik niet precies, maar in NL hebben veel artsen erg de neiging om klachten te 'psychologiseren' en is het heel makkelijk om aan een recept voor AD te komen. Ik vind dat je psychische klachten gewoon moet erkennen en moet behandelen (met pillen en/of praten), maar je moet wel eerst mogelijke onderliggende lichamelijke klachten uitgesloten hebben, anders span je het paard achter de wagen.
pannouk
Berichten: 9
Lid geworden op: 20 nov 2014, 13:56

Re: Nieuw Hashimoto sinds 2005

Bericht door pannouk »

Ik heb nog ziekteverlof tot 23/02 maar volgende week zijn we op skiverlof met het gezin (niet dat ik me veel actief zie skiën). Ik zie me echter vanaf 23/2 niet terug aan de slag gaan, ik heb totaal geen energie. Ik zou deze week eventueel nog langs willen gaan om het B12-idee te bespreken. Is er, zoals bij de schildklier 's ochtends, een moment in de dag dat ik beter langs ga om bloed te prikken? Ik kan ten vroegste morgen om 16.30h bij de huisarts terecht, of kies ik beter een afspraak later op de week in de vroege ochtend?
2006 Hashimoto
2/14 150µg > TSH 0.04
10/14 137.5µg > TSH 2.857 T4 1.27 T3 2.6
11/14 137.5µg > TSH 1.804 T4 2.07 T3 3.1
12/14 125µg > TSH ? T4 1.68
12/14 112.5µg > TSH 0.279 T4 1.68
1/15 100µg
Plaats reactie