Nieuw en vraag over behandeling

Als je schildklier te weinig of geen hormoon maakt met klachten, symptomen en behandelingen als levothyroxine (alleen T4) of levothyroxine plus liothyronine (T4 plus T3)
Bloem3
Berichten: 13
Lid geworden op: 03 jan 2015, 14:51

Re: Nieuw en vraag over behandeling

Bericht door Bloem3 »

In overleg met de huisarts ben ik verwezen naar een endocrinoloog. Vandaag bloeduitslagen, na een tijdje op 62,5mcg is de TSH weer gestegen naar 3,0 en FT4 lager naar 12. Antistoffen waren ook geprikt en positief dus vandaag officieel de diagnose gekregen van de ziekte van Hashimoto.

Moet nu om de dag 75/62,5mcg slikken en dan over een tijd weer laten prikken. De arts zei dat het wachten is totdat mijn schildlier er helemaal mee stopt, dan zit je niet met die nare schommelingen en blijf je stabiel. Hoe lang dit duurt kon mij niet gezegd worden wat ik begrijp want dat zal bij iedereen anders zijn.

Ben wel benieuwd hoe dit bij jullie was.
Suffy
Berichten: 285
Lid geworden op: 12 nov 2014, 15:59

Re: Nieuw en vraag over behandeling

Bericht door Suffy »

Hallo Bloem3,

Fijn dat je nu de definitieve diagnose Hashimoto hebt.

De schildklier lijkt er nu dan toch de brui aan te geven. Maar waarom nog zo voorzichtig ophogen? Je hebt ruimte genoeg. Durft de endo je niet op de beoogde dosering te zetten?

Bij mij ging het erg snel met veel pijn aan mijn schildklier en 3 keer niet kunnen praten doordat de schildklier tegen mijn stembanden aandrukte.
In eerste instantie subklinische waarden maar na starten met Thyrax deed de schildklier na enkele maanden niets meer.

In die periode is nooit anti-TPO of -TG bepaald. Die zullen wel torenhoog zijn geweest. Mijn huisarts vond dat niet nodig omdat hij, gezien mijn klachten, ervan uitging dat ik Hashimoto heb.

Uiteindelijk zat ik 3 maanden op 100 mcg maar de waarden, met name de fT4, verbeterden niet. Toen heeft mijn huisarts de dosering met 50 % verhoogd tot 150 mcg en toen knapte ik pas goed op. Maar dat kan ook mede komen doordat ik met vitamine B12-injecties was begonnen.

Ik hoop dat je je snel beter gaat voelen. Dat ding kan er beter helemaal mee stoppen.
VIP sinds mijn geboorte, diagnose Hashimoto maart 2008
Ex-Thyrax, geswitcht naar Eutyrox, zeer tevreden.
In stapjes van 12,5 van 175 naar 125 mcg (licht hyperen/staken pil).
Ook vit B12- en D-tekort, 2x/week een B12-injectie sinds 15-03-2017.
Bloem3
Berichten: 13
Lid geworden op: 03 jan 2015, 14:51

Re: Nieuw en vraag over behandeling

Bericht door Bloem3 »

Hefig Suffy, ik heb sommige dagen een druk op de buitenkant van mijn nek en dan is het weer even weg en zo blijft het wisselen.

Ik dacht zelf aan direct naar 75mcg maar de endo dacht dat dit beter was voor nu. Vind dat zelf wel een goed idee want zo kan het wat rustiger gaan. Dat geschommel is heel vervelend (hoef ik hier niet uit te leggen). Eerder ging het ook van hypo naar hyper en nu gaat het weer meer richting hypo terwijl de stapjes qua dosering niet zo groot zijn.

Hopelijk stopt ie er snel mee.
Plaats reactie