voorstellen, ben nieuw hier

Als je schildklier te weinig of geen hormoon maakt met klachten, symptomen en behandelingen als levothyroxine (alleen T4) of levothyroxine plus liothyronine (T4 plus T3)
Plaats reactie
Vaif
Berichten: 1
Lid geworden op: 19 jan 2015, 15:09

voorstellen, ben nieuw hier

Bericht door Vaif »

Hallo allemaal,

Ik ben vaif, 53 jaar. Al vanaf 2005 te trage schildklier. Kreeg thyrax en jarenlan tablg bleef de werking stabiel. Sinds oktober 2014 werkt schildklier steeds slechter. Naast dat de thyrax werd verhoogd naartablet ook halve cytomel erbij gekregen.
Vandaag kreeg ik weer bloeduislagen terug
T3 is nu 2,09
TSH is nu 8,27

Mijn huisarts stelt nu voor, thyrax verhogen naar 3 tabletten en halve cytomel
Over twee weken halve thyrax erbij
Na twee weken weer halve thyrax erbij dan weer bloedprikken

Ik heb t gevoel dat mijn huisarts alleen kijkt naar cijfers én niet hoort hoe ik mij voel, sinds oktober heb ik geen energie, constant koud enz.
Ook zei mijn huisarts: kan wel jaar duren voordat schildklier goed is ingesteld.
Fijn, terwijl ik mij afvraag:
Waardoor is mijn schildklier slechter gaan werken én ga ik zo lang mij zo slecht voelen en n soort proefkonijn voelen, steeds half tabletje erbij.
Geen idee. Misschien herkent iemand mijn verhaal of heeft er tips? Ik word aardig wanhopig.
Gebruikersavatar
Jenny
Berichten: 256
Lid geworden op: 12 sep 2013, 18:24

Re: voorstellen, ben nieuw hier

Bericht door Jenny »

Dag Vaif,

Weet je ook wat je FT4 waarde is? Die zegt iets over hoeveel Thyrax je nodig hebt. Je T3 zegt dat je voldoende Cytomel slikt. Maar volgens je TSH waarde ben je nog steeds aan de hypokant. Dus ophogen is een goed idee van je huisarts.
Graves' diagnose sinds 2001. Na medicijnkuur hypo geworden. Oogziekte van Graves is behandeld in het AMC. Mijn Graves' Story is te lezen op http://www.duijfathome.nl/graves
Afbeelding
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3601
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Re: voorstellen, ben nieuw hier

Bericht door laura »

hallo Vaif,

Het kan gebeuren dat je in de loop der tijd een andere dosis thyrax nodig hebt.
Handiger was geweest als je arts alleen de dosis thyrax had veranderd.
Dan kun je na circa zes weken prikken en kijken of de tsh daalt en de fT4 stijgt.

Met cytomel erbij krijg je eigenlijk op dit moment een rommeltje.
Aangeraden wordt over het algemeen pas met cytomel te beginnen als duidelijk is dat thyrax te weinig doet.
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
Kiek
Berichten: 6740
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: voorstellen, ben nieuw hier

Bericht door Kiek »

Hallo Vaif,

Iedereen reageert een beetje anders op de schildklierhormonen.
En ieder mens heeft ook nog een eigen afstelling van de TSH met de FT4.
Die heb je bij je geboorte meegekregen.
Daarnaast verandert er in de loop der jaren nogal wat in je leven: voeding-leefritme-leeftijd-kwaaltjes-medicijnen, etc.
Bij iedere verandering van leefwijze heb je vaak een andere dosering nodig: een tikkeltje eraf, of een tikkeltje erbij.
Dat is een levenslange aanpassing.

Het is belangrijk om uit te proberen wat het beste bij jou past.
En dat kan lang duren.

Maar nu ben je dus wel van het pad geraakt.
Je TSH is te hoog.
Ik denk dat je afgelopen herfst eerst alleen 50 µg Thyrax slikte.
En dat je huisarts daarna een halve Cytomel 12,50 µg heeft toegevoegd.
Klopt dat?
Dan is het wel voor te stellen dat je je niet beter voelt.

Aan de labwaarde van T3 heb je niet veel. Die zwabbert teveel over de dag.
Laat de volgende keer alleen TSH en FT4 bepalen.
Heb je oudere TSH en FT4-waarden?

Het is belangrijk dat je zelf het heft in handen neemt.
Dat kan helpen om je weer sneller beter te voelen.

- zorg dat je je pillen iedere ochtend op vaste tijden slikt.
- laat je bloed a l t i j d 's ochtends vroeg prikken zonder Thyrax in je maag.

Als je dit altijd op dezelfde wijze doet, dan krijg je TSH en FT4-waarden die je met elkaar kunt vergelijken.
Als je in een drukke periode weleens je pillen vergeet, wacht dan een paar weken met bloedprikken.
Want pas na 6 weken regelmatige inname van je Thyrax en de Cytomel krijg je waarden die weer in evenwicht zijn.

Veel sterkte, en een vriendelijke groet,
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Plaats reactie