Terug van lang weggeweest

Als je schildklier te weinig of geen hormoon maakt met klachten, symptomen en behandelingen als levothyroxine (alleen T4) of levothyroxine plus liothyronine (T4 plus T3)
essy
Berichten: 188
Lid geworden op: 01 mar 2015, 21:34

Re: Terug van lang weggeweest

Bericht door essy »

Ik duim voor je Rick!
Rick
Berichten: 335
Lid geworden op: 17 feb 2015, 09:56

Re: Terug van lang weggeweest

Bericht door Rick »

Wel, de internist/endo, daar kan ik pas na mijn vakantie ergens in augustus terecht.
En m'n huisarts roept alleen maar 'je waardes zijn goed'.
Dus vogelen we het zelf allemaal maar uit.

Tot nu toe lijk ik het (redelijk) goed te doen op 125 mcg. Ik bivakkeer al weer 3 weken op die hoeveelheid. Het maffe is dat eerdere uitstapjes nog teveel een hypo gevoel opleverden. Nu niet meer.

Ik voelde me gisteren in ieder geval weer goed genoeg voor een fikse ronde op de racefiets. Natuurlijk de verkeerde kant uit gefietst (altijd tegen de wind in, heb ik weer) en het tempo was prut. Maar toch, 1u45 min lang 25 km/u over dik 42 km. Kijken of ik verder kan met opbouwen.
https://www.strava.com/activities/598915261
Rick
Berichten: 335
Lid geworden op: 17 feb 2015, 09:56

Re: Terug van lang weggeweest

Bericht door Rick »

Vandaag m'n 3e buitenritje van 2016 (zit daarnaast ook nog op de cycletrainer)
Opwaartse ljin is merkbaar.
Echter: ook de duizeligheid is weer terug. Tijdens het fietsen, na het fietsen en afgelopen week dacht ik op m'n werk dat ik van mijn graat zou gaan.
Niet kort en hevig, maar aanhoudende duizelingen. En dan weer een tijd niks.

Het was waarom ik ooit (2002) bij de huisarts belandde, en ik hypo bleek. Zou ik dan nu te weinig euthyrox slikken? Is het raadzaam nog eens op andere waardes te laten prikken?
Edit: moet zeggen dat m'n tinnitus ook lijkt toegenomen. Relatie met duizeligheid?

Ritje vandaag:
https://www.strava.com/activities/606691160
Rick
Berichten: 335
Lid geworden op: 17 feb 2015, 09:56

Re: Terug van lang weggeweest

Bericht door Rick »

Rick
Berichten: 335
Lid geworden op: 17 feb 2015, 09:56

Re: Terug van lang weggeweest

Bericht door Rick »

Goed ... ik was eigenlijk onderweg naar een 100+ Km rit.
Regen, kou (temp zakte van 23,4 naar 15,1 zag ik later!) en vooral onweer (niet prettig op de fiets) zorgen er voor dat ik half koers toch maar huiswaarts keerde.
Maar 50+ ritjes gaan me, nog zonder op tempo te letten, goed af. Met voor Nederlandse begrippen nog aardig klimmen vandaag (242 hoogtemeters) :
https://www.strava.com/activities/621195186

Qua hoeveelheid euthyrox zit ik nu op 125 mcg/dag en ik doe daar wekelijks nog 1x 25 mcg bij, verdeeld over vier dagen.
Totaal dus ongeveer 128,5 mcg/dag
Rick
Berichten: 335
Lid geworden op: 17 feb 2015, 09:56

Re: Terug van lang weggeweest

Bericht door Rick »

Het ging moeizaam, maar wel bijna 75 Km op de racefiets vandaag
https://www.strava.com/activities/643728558

Volgende maand naar de endo, en binnenkort ook een afspraak bij een acupuncturist om te kijken of er wat aan mijn oorsuizen gedaan kan worden.
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Terug van lang weggeweest

Bericht door Kiek »

Ik ben benieuwd naar je ervaringen bij de acupuncturist, Rick.
Oorsuizen ken ik ook. Met doverigheid erbij.
Dat wijt ik aan te harde muziek, heel lang geleden, of aan een auto-ongeluk in diezelfde periode.
Stel je voor dat het jou zou helpen!
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Rick
Berichten: 335
Lid geworden op: 17 feb 2015, 09:56

Re: Terug van lang weggeweest

Bericht door Rick »

Korte update:

- afgelopen week voor een intake naar de acupuncturist geweest. I.v.m. vakanties van beide partijen start ik pas in september met een 6-tal behandelingen. Het is 'Japanse' acupunctuur; die gaat minder diep en met minder naalden, dan de Chinese.
Het komt mij allemaal wat zweverig over en het is ook nog eens vrij kostbaar - gelukkig vergoed m'n verzekering ongeveer 3/5 van de kosten van een behandeling. T.z.t. laat ik wel van me horen.
Volgens eigen zeggen boekt hij wel succes bij klachten als oorsuizen/tinnitus - maar geen garantie op succes.
- ondertussen kan ik aankomende maandag naar de endo. Ik ben maar eens begonnen m'n relaas op papier te zetten en van hier op 't forum terug te lezen. Toch wel nuttig, die opmerkingen die je af en toe over jezelf maakt, ook al houd je zoals ik een excel-lijstje bij. Ik zal daar ook de tinnitus-problematiek bespreken.

Daarbij fietsen we vrolijk door - afgelopen zondag weer een rondje van 70 Km:
https://www.strava.com/activities/651631517
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Terug van lang weggeweest

Bericht door Kiek »

Hallo Rick,

Een rondje van 70 km.
Alsof het niets is.

Ik vind acupunctuur ook erg zweverig.
En daarom ben ik nieuwsgierig.
Met beide voeten stevig op de vloer.

Succes toegewenst!
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Rick
Berichten: 335
Lid geworden op: 17 feb 2015, 09:56

Re: Terug van lang weggeweest

Bericht door Rick »

Dank Kiek.

Tja, het streven is het dubbele; ik zit dus pas op de helft :-)

Vandaag bij de endo/internist geweest. Beetje mixed feelings. Mijn TSH is nog niet zo lang binnen de ref.waardes (lang onderdrukt geweest) dus ze wil eerst dat ik stabiel word (begrijpelijk). Voorlopig nog even door met de euthyrox dus.
Verder kan ze een deel van m'n klachten niet goed relateren aan schildklierzaken. Zo had ik - totaal onverwacht - een erg hoge bloeddruk vandaag. Dat past helemaal niet bij mij (en m'n hartslag was tegelijkertijd 47 in rust). Morgenvroeg moet ik me om 08.00 uur 's ochtends wederom lek laten prikken. Uitslag later deze week, en na m'n vakantie.

Wordt vervolgd.
Plaats reactie