mijn waardes

Als je schildklier te weinig of geen hormoon maakt met klachten, symptomen en behandelingen als levothyroxine (alleen T4) of levothyroxine plus liothyronine (T4 plus T3)
essy
Berichten: 188
Lid geworden op: 01 mar 2015, 21:34

Re: mijn waardes

Bericht door essy »

Hai suffy,

Ik kan niet met duidelijkheid zeggen of ik de schildklier voel. Soms voelt het daar wat kramperig en denk ik.....zal je dit bedoelen? Ik denk dan komt vast omdat ie steeds meer zelfstandig aan het werk gaat?
6jaar geleden hebben ze gezegd dat ik hashimoto heb maar ik las gister hier ergens dat kiek zei dat antistoffen niet altijd hashimoto betekent omdat antistoffen ook voorkomen na een zwangerschap. Bij mij is dat vlgns mij getest binnen het jaar na mijn bevalling.
Dus ik vind het dan zelf wat twijfelachtig met die hashimoto en dat in combi met dat ik nog steeds goed en zelfs beter functioneer met minder euthyrox ben ik benieuwd welke kant dit op gaat?

Betreft de echo.....ik heb een tante die heel ziek is en zij wordt onderzocht op als ik het goed zeg het MEN syndroom, ik had hier tot gister nog nooit van gehoord,wel hier gisteravond over gelezen en toen ben ik gaan denken over een echo, misschien volledig onzinnig hoor. In augustus weet zij de uitslag van haar onderzoek en als zij dit heeft zou mijn vader het ook kunnen hebben en zou ik ook onderzocht moeten worden.

Ik wil natuurlijk niet op zaken vooruit gaan lopen maar het zet mij wel aan het denken. Ik weet ook niet of als er schildklier klachten zijn zoals
essy
Berichten: 188
Lid geworden op: 01 mar 2015, 21:34

Re: mijn waardes

Bericht door essy »

Hai suffy,

Ik kan niet met duidelijkheid zeggen of ik de schildklier voel. Soms voelt het daar wat kramperig en denk ik.....zal je dit bedoelen? Ik denk dan komt vast omdat ie steeds meer zelfstandig aan het werk gaat?
6jaar geleden hebben ze gezegd dat ik hashimoto heb maar ik las gister hier ergens dat kiek zei dat antistoffen niet altijd hashimoto betekent omdat antistoffen ook voorkomen na een zwangerschap. Bij mij is dat vlgns mij getest binnen het jaar na mijn bevalling.
Dus ik vind het dan zelf wat twijfelachtig met die hashimoto en dat in combi met dat ik nog steeds goed en zelfs beter functioneer met minder euthyrox ben ik benieuwd welke kant dit op gaat?

Betreft de echo.....ik heb een tante die heel ziek is en zij wordt onderzocht op als ik het goed zeg het MEN syndroom, ik had hier tot gister nog nooit van gehoord,wel hier gisteravond over gelezen en toen ben ik gaan denken over een echo, misschien volledig onzinnig hoor. In augustus weet zij de uitslag van haar onderzoek en als zij dit heeft zou mijn vader het ook kunnen hebben en zou ik ook onderzocht moeten worden.

Ik wil natuurlijk niet op zaken vooruit gaan lopen maar het zet mij wel aan het denken. Ik weet ook niet of als er schildklier klachten zijn zoals bij mij dat ik dan extra risico ben of dat dat puur met dna te maken heeft?

Gr essy
essy
Berichten: 188
Lid geworden op: 01 mar 2015, 21:34

Re: mijn waardes*update*

Bericht door essy »

Daar ben ik ook weer met nieuwe waardes :)

Na 5,5 week 37,5mcg euthyrox geslikt te hebben heb ik nieuwe bloeduitslagen.

TSH 4

T4 13,3


Laatste keer met 50 mcg

TSH 5,6

T4 13,4

Kiek wat vind jij ervan, ik heb gevraagd om 25 mcg euthyrox, arts wilde eigenlijk dat ik terug ging naar 50 mcg gezien ik vanaf maart op dieet ben en 13 kilo afgevallen was maar er de afgelopen week 2 kilo bij zit en omdat ik last heb van obstipatie. Ook menstruatie is deze week aanezig dus de vraag is even wat waar van komt maar ik heb dus 25 mcg gekregen en dan zien we over 6 weken hoe het met het gewicht staat en de obstipatie ;)

Ik zelf denk dat mijn lichaam-schildklier even moet wennen aan het feit dat hij zelf weer harder werken moet met de verlaging van 50 naar 37,5.
Alleen vind ik de waardes prachtig mooi als ik naar de TSH kijk, de arts zegt dat we eigenlijk niet naar de TSH moeten kijken maar naar de T4.

Wat vinden jullie en wat vind jij kiek

gr essy
Kiek
Berichten: 6739
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: mijn waardes

Bericht door Kiek »

Hallo Essy,

Je FT4 wijzigt niet, ondanks dat je Euthyrox verlaagd is.
En je TSH is ook al lager.
Dat is dus beter.

Je hebt zo'n FT4 ook al vaker gehad met allerlei variaties in de TSH.
Ik weet niet hoe dat komt.

Voel je je nog steeds beter dan een paar maanden geleden met veel meer Euthyrox?
Dan heb je groot gelijk om te proberen je Euthyrox naar beneden bij te stellen.
Overigens, zeer waarschijnlijk maakt het met deze lage dosering niet meer uit of je Euthyrox slikt, of niet.
Je FT4 zal ook zonder Euthyrox op ca. 13 blijven staan.

Want je TSH voelt niet of die FT4 van 13 pmol/l uit je schildklier komt of uit een pilletje.
Voor de TSH gaat het om de totale hoeveelheid FT4.

Op voor nog meer succes!
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
essy
Berichten: 188
Lid geworden op: 01 mar 2015, 21:34

Re: mijn waardes

Bericht door essy »

Hallo Kiek,

Ik voel mij inderdaad veel beter dan met veel meer euthyrox. Ik vind het zelfs zonde dat ik het afbouwen niet veel eerder bedacht had want ik heb best wel moeilijke jaren gehad. Ik ben weer de oude aan het worden, mínder opvliegerig,ook naar mijn kinderen,kan veel meer hebben en kan weer genieten en met mensen afspreken zonder dat ik de volgende dag gesloopt ben. Ik kon zo tegen dingen op zien en nu doe ik het bij wijze van spreken fluitend.

Dus waarschijnlijk gaat mijn T4 niet verder zakken?
En misschien over een aantal maanden zonder euthyrox:)
Kan ik dan zeggen dat ik een gezonde schildklier heb?
Of blijft het zaak om bijvoorbeeld 2x per jaar te prikken om te zien wat er gebeurt?

En ja hoor ik ga ervoor, schouders op en neus omhoog haha
essy
Berichten: 188
Lid geworden op: 01 mar 2015, 21:34

Re: mijn waardes

Bericht door essy »

Hallo Kiek en de anderen,

Ik heb nieuwe uitslagen, ik heb een week of 7 euthyrox 25 geslikt en nu is het in de bloedwaardes toch allemaal minder positief.

Ik kwam bij de arts en vertelde hoe ik mij voelde, dat ik mij in jaren niet zo goed gevoeld heb, hij was zeer verbaasd omdat het bloed wat anders zegt

T4 10,1 10/26
Tsh 9 0,27/4,2

Ik kan wel vertellen dat ik mij dit keer niet op hetzelfde tijdstip heb laten prikken maar in de middag na 14 uur. Ik had een afspraak voor de ochtend maar er was een spoedgeval bij de huisarts waarop ik niet kon wachten vanwege een andere belangrijke afspraak waar ik op tijd wezen moest.

Maar zal het veel uitgemaakt hebben denk je? Nu over 3 maanden weer prikken.Dan ga ik uiteraard wel weer in de ochtend. Als ik denk dat het eerder toch niet lukt dan moet ik eerder komen.
Moet eerlijk bekennen dat ik wel haaruitval heb.

Ik gebruik euthyrox maar volgens de huisarts want dat staat in de computer gebruik ik levothyroxine. Is dat echt iets anders of een verzamelnaam voor euthyrox, thyrax enz? Ik heb toch echt altijd euthyrox in huis.

gr essy
Kiek
Berichten: 6739
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: mijn waardes

Bericht door Kiek »

Wat jammer, Essy.
Eerst hou je je FT4 mooi op hetzelfde niveau met 50 µg en 37.50 µg.
Dat zou je dan ook verwachten met 25 µg Euthyrox.
En nu zakt je FT4 plots vrijwel door de ondergrens....
Je lijkt toch afhankelijk van levothyroxine.
Dat is pech.

Maar jíj voelt je beter.
En dat is belangrijk.
Haaruitval kan ook komen door snelle wisselingen van schildklierhormoon-niveaus.
Je schildklier laat zich blijkbaar niet sturen, en produceert zo nu en dan verschillende hoeveelheden hormoon.
Dat lijkt me lastig.

Levothyroxine = thyroxine = T4. Dit is het hormoon dat je schildklier produceert.
Diezelfde stof zit ook in Thyrax en in Euthyrox en in levothyroxine-Teva, tirosint, etc.
Met andere hulpstofjes, soms andere kleurtjes, en andere modelletjes.
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
essy
Berichten: 188
Lid geworden op: 01 mar 2015, 21:34

Re: mijn waardes

Bericht door essy »

Hoi Kiek,

Ja zeker pech maar misschien ook te vroeg gejuicht met de dosering van 25 mcg denk ik want maandagmiddag was ik moe en gister hoofdpijn en moe maar ik dacht tja kan eens een keer he, vandaag weer hoofdpijn en ontzettend moe en sinds vanmiddag zere ogen, tintelende vingers, droge mond en dubbele tongval.

Zal het de schildklier zijn? Ik heb van het weekend ook mijn wekelijkse B12 injectie vergeten dus die heb ik net gehad na 11 dagen ipv 7 a 8 dagen.

Eerst maar even kijken wat er morgen en vrijdag gebeurt nu ik mijn injectie heb of snel morgen bellen voor hogere dosering euthyrox?

Tis echt drama
dit typen kost moeite en denken kost moeite, vanavond eten koken en tafel dekken en ik moest echt stap voor stap denken van oh ja wat moet ik eerst doen. Een wattenhoofd en oh dat is toch wel een tijdje geleden hoor, sprong vanmorgen nog een gat in de lucht en nu bam een grote verandering.
essy
Berichten: 188
Lid geworden op: 01 mar 2015, 21:34

Re: mijn waardes

Bericht door essy »

Vanmorgen toch maar de 50mcg genomen want het gaat niet goed. Bij pinnen zelfs de verkeerde code en kan niet op mijn woorden komen.
essy
Berichten: 188
Lid geworden op: 01 mar 2015, 21:34

Re: mijn waardes

Bericht door essy »

oke weer bloed laten prikken na 6 weken euthyrox 50,

TSH 4,6
T4 13

Het ziet er naar uit dat ik het goed doe op de 50, eerder ook al goede waarde bij 37,5 maar met 25 ging ik de mist in.

Ik ga nu 3 maanden verder op 50 en dan nog eens prikken om te kijken of het zo blijft.

gr essy
Plaats reactie