Ferritine, transferrine en ijzer icm Hypothyreoidie

Als je schildklier te weinig of geen hormoon maakt met klachten, symptomen en behandelingen als levothyroxine (alleen T4) of levothyroxine plus liothyronine (T4 plus T3)
rinskje
Berichten: 133
Lid geworden op: 21 feb 2015, 16:39

Re: Ferritine, transferrine en ijzer icm Hypothyreoidie

Bericht door rinskje »

Hoi Jogijsje,
Ik heb nog geen uitslag binnen van het onderzoek. Voel me er niet comfortabel mee.
Ik weet wel dat mijn TS verder verhoogd is naar 82%! Getver!
Ferritine is 222, ijzer 37 en Hb 9,1
Echt niet fijn.

Wel blijf ik speuren. Mocht ik geen afwijkend gen hebben, dan kan het alleen met de sk te maken hebben lijkt me. Onder alle andere oorzaken van hemochromatose val ik absoluut niet.

Ik heb maar twee onderzoeken kunnen vinden, waarin hogere ferritine-levels worden gevonden bij hyperthyreoidie en lagere bij hypothyreoidie. Over andere ijzerwaarden wordt niet gesproken. 1 onderzoek is in het Engels, zie link hieronder, de andere in het Frans. Ik kon alleen de titel lezen (verhoging ferritine bij hyperthyreoidie), mijn Frans is te slecht om het hele artikel te begrijpen.

De (te?) snelle conclusie die ik dan zou trekken is: overgedoseerd! Mijn Tsh is ook heel laag, maar mijn Ft4 is niet te hoog en mijn FT3 is normaal. Bij lagere waardes voel ik me een dweil. Echt lastig. Geen idee wat ik moet als ik geen erfelijke vorm heb.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/m/pubmed/4031012/
Kiek
Berichten: 6740
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Ferritine, transferrine en ijzer icm Hypothyreoidie

Bericht door Kiek »

Hallo Rinskje en Jogijsje,

In de Thyroidmanager zoekend naar ferritine vond ik onderstaand plaatje.
Bij een proef met toevoeging van T3-pillen (=L-T3) bleek de ferritine hoger naarmate de L-T3 hoger was.
Op het onderste plaatje van figuur 6 lijkt de verhoogde ferritine dus te maken te hebben met veel T3.
Misschien zegt jullie dat wat?

"Note the stimulation of ferritin and sex hormone binding globulin (SHBG) and the suppression of cholesterol and creatine kinase (CK) in the normal subject."
http://www.thyroidmanager.org/chapter/t ... syndromes/

Vriendelijke groet,
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
rinskje
Berichten: 133
Lid geworden op: 21 feb 2015, 16:39

Re: Ferritine, transferrine en ijzer icm Hypothyreoidie

Bericht door rinskje »

Goedemorgen Kiek,
Dank je wel voor je reactie. Altijd prettig als je meedenkt en meezoekt.

Ik heb zelf geen te hoge Ft3/T3 waardes. Alleen mijn TSH is erg laag, maar de rest is normaal. Ik slik ook geen Cytomel. Jogijsje slikt wel Cytomel, maar blijkt homozygoot voor hemochromatose en dus heeft zij de erfelijke vorm van de ijzerstapelingsziekte. In haar geval is er dus geen link met wel of geen Cytomel.

Voor mij zelf kan ik me niet voorstellen dat ik OOK nog de erfelijke variant heb van hemochromatose! Dan heb ik dus 3 erfelijke aandoeningen (ook Von Willebrand en dus Hashimoto), maar wellicht heb ik het gewoon.

Mijn ijzerstatus rijst de pan uit en dat alleen verklaren met te veel Thyrax (terwijl enkel mijn TSH laag is) is misschien ook lastig.

Wat ik ook opvallend vind, is dat ik echt GEEN EEN reactie krijg op het forum van andere SK-patienten met afwijkende ijzerwaarden. Als er een duidelijk verband is, dan zouden er toch meer sk-patienten (die royale suppletie krijgen van sk-hormoon) te hoge ijzerwaarden moeten hebben?

Ook artsen zijn niet bekend met een verband tussen sk-suppletie en ijzerstatus. Heel vreemd.
Groet!
Rinskje
rinskje
Berichten: 133
Lid geworden op: 21 feb 2015, 16:39

Re: Ferritine, transferrine en ijzer icm Hypothyreoidie

Bericht door rinskje »

Zo hee, dat kostte me enige moeite om te lezen, figuur 6. En het hele artikel gaat mijn pet te boven.
Als ik je goed begrijp, geeft het middelste plaatje aan dat er meer ferritine wordt gemaakt, wanneer er meer T3 wordt toegediend?
Hartelijke groet!
Rinskje
Kiek
Berichten: 6740
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Ferritine, transferrine en ijzer icm Hypothyreoidie

Bericht door Kiek »

Hallo Rinskje,

Het enige dat ik uit dat plaatje haal, is een mogelijk verband tussen veel L-T3 en een flink hogere ferritine. Zou dit ook gelden voor hyperthyreoïdie in het algemeen??
Behalve die quotes in m'n vorige berichtje, staat in de tekst niets over ferritine.
't Is een flard.
En mogelijk geen enkel verband met jouw situatie.
Misschien dat meerdere flarden ooit iets duidelijk kunnen maken.
Dat hoop ik voor je.

Een hartelijke groet,
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
rinskje
Berichten: 133
Lid geworden op: 21 feb 2015, 16:39

Re: Ferritine, transferrine en ijzer icm Hypothyreoidie

Bericht door rinskje »

Hoi,
Aha.

Nee, ik kom ook enkel flarden tegen.
Nu toch maar uitgebreid mijn verhaal bij Pop neergelegd. Wie weet.

En wie weet heb ik inderdaad gewoon erfelijke hemochromatose en is daarmee de oorzaak gevonden.

Dan komt de volgende uitdaging: hoe combineer je aderlaten (DE behandeling bij hemochromatose) met het op peil houden van de hoeveelheid Thyrax in je bloed...

Op die uitdaging zit ik zo ontzettend niet te wachten.
Hartelijke groet,
Rinskje
rinskje
Berichten: 133
Lid geworden op: 21 feb 2015, 16:39

Re: Ferritine, transferrine en ijzer icm Hypothyreoidie

Bericht door rinskje »

Hoi Jogijsje,
Ik ben erg benieuwd hoe het nu met je gaat. Hoe bevalt het aderlaten? Hoe gaat het met je sk-waarden?
Ik heb nog altijd geen uitslag. Hopelijk hoor ik van de week meer. Mijn ijzerwaren zijn inmiddels dermate afwijkend, dat de hematoloog hoe dan ook verder gaat spitten als ik geen genetische afwijking blijk te hebben.
Niet leuk.
Groetjes
Rinskje
jogijsje
Berichten: 15
Lid geworden op: 27 sep 2013, 14:50

Re: Ferritine, transferrine en ijzer icm Hypothyreoidie

Bericht door jogijsje »

Donderdagavond heb ik dit bericht ook geplaatst, maar ik vind het niet terug. Is het verplaatst of verwijderd?

Ha Rinskje,
Toch HH. Begrijpelijk dat je er een beetje door van slag bent. Het is ook niet zomaar iets. Wel ben ik blij voor je dat er nu duidelijkheid hebt. Hoe gaat het nu verder? Ook aderlatingen, neem ik aan.
Ik zag nog een berichtje dat je op 24 maart schreef en waarin je vertelde dat je zo moe was. Vermoeidheid staat met stip op 1 bij HH. Wie weet hoe je gaat opknappen van aderlaten.

Mijn waarden waren beter dan de jouwe. Pin je daarom ajb niet vast op hoe het bij mij is gegaan. Zelf heb ik 4 aderlatingen gehad met 3 à 4 weken er tussen. Bij de vereniging las ik dat het ook wekelijks of tweewekelijks gedaan wordt. Mijn endo koos voor deze frequentie, omdat mijn waarden niet extreem waren en met name de vermoeidheid bij mij wel extreem.


Na de derde aderlating voelde ik mij echt beter. Een stuk minder vermoeid en een frisser hoofd. De spier- en gewrichtsklachten zijn helaas nog niet verminderd.
Het bloed aftappen is zo gedaan. Een minuut of 10 duurde het bij mij. Daarna moest ik nog een minuut of 20 in de stoel blijven zitten of liggen met een kopje thee en een chocolaatje. Ik had altijd een flesje water mee om vocht aan te vullen. Wordt ook geadviseerd door de patiëntenvereniging. Na de aderlating voelde ik me gedurende de avond en volgende dag wel belachelijk moe.

Over mijn schildklierinstelling heb ik mij, net als jij, ook zorgen gemaakt. Op een zeker moment heb ik besloten ‘gewoon’ te starten met de aderlatingen en maar zien hoe het zou gaan. Het moest toch gebeuren. Door de lange halfwaardetijd van T4 was er volgens mij ook niet op in te spelen. Wel zijn de schildklierwaarden ook in de gaten gehouden. Gedurende de maanden dat ik aderlatingen had heb ik niets aan mijn dosis T4 en T3 veranderd.
Ik hoop dat je iets met deze informatie kunt. Als je nog meer vragen hebt, hoor ik het wel.
Hartelijke groet, Jennie
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3601
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Re: Ferritine, transferrine en ijzer icm Hypothyreoidie

Bericht door laura »

hallo Jennie,

Er waren problemen met de server en helaas is (weer) een oude back-up teruggezet.
We gaan kijken of er andere mogelijkheden zijn.
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
jogijsje
Berichten: 15
Lid geworden op: 27 sep 2013, 14:50

Re: Ferritine, transferrine en ijzer icm Hypothyreoidie

Bericht door jogijsje »

Laura, later las ik over de problemen met de server. Niet leuk dat die een oude back-up terugzetten.
Hartelijke groet, Jennie
Plaats reactie