Wat denken jullie van mijn waarden?

Als je schildklier te weinig of geen hormoon maakt met klachten, symptomen en behandelingen als levothyroxine (alleen T4) of levothyroxine plus liothyronine (T4 plus T3)
Suffy
Berichten: 285
Lid geworden op: 12 nov 2014, 15:59

Wat denken jullie van mijn waarden?

Bericht door Suffy »

Hallo allemaal,

Vorige week om 11:00 bloed geprikt op van alles en nog wat, ook de sk, zonder Thyrax. Nuchter prikken doe ik sinds maart vorig jaar. Ik prik bij de huisarts, dat kan alleen op woensdag om 11:00.

TSH 0.01 (zoals al heel lang), fT4 16,9 (was in september 2014 18.4).

Deze waarden kreeg ik telefonisch, de uitdraai krijg ik volgende week vrijdag.

Momenteel voel ik me licht hypo, al een hele tijd. Ik heb o.a. een zeer droge huid, met name op onderbenen, handen en gezicht. De ene dag gaat het beter dan de andere, de ene dag heb ik meer een wattenhoofd dan de andere. De laatste tijd heb ik ook weer lichte slaapneigingen terwijl ik goed slaap en ril inwendig, een soort koud hebben.

Ik gebruik 175 µg Thyrax, definitief sinds november 2013. Er is verder weinig veranderd, ook niet in mijn B12-gedoe. Ben wel sinds eind januari weer amlodipine gaan gebruiken maar dit middel heeft geen interacties met de schildklier voor zover ik weet en ook vernomen van mijn apotheek. Ik neem dat middel samen met de Thyrax in.

Met Thyrax voelde ik me altijd het beste bij een fT4 van rond de 20. Hoe kan ik deze fT4 interpreteren? Is het verstandig 6,25 µg op te hogen?

Ik vind het een beetje gênant om deze vraag te stellen omdat ik altijd advies geef ;).
VIP sinds mijn geboorte, diagnose Hashimoto maart 2008
Ex-Thyrax, geswitcht naar Eutyrox, zeer tevreden.
In stapjes van 12,5 van 175 naar 125 mcg (licht hyperen/staken pil).
Ook vit B12- en D-tekort, 2x/week een B12-injectie sinds 15-03-2017.
Kiek
Berichten: 6714
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Wat denken jullie van mijn waarden?

Bericht door Kiek »

Hallo Suffy,

In jouw schoenen zou ik de dosis verlagen, totdat je TSH weer zichtbaar is, tot 0,2 mU/l of zoiets.
Want eeuwig met een te lage TSH rondlopen is gewoon niet gezond.
Je botten hebben te lijden.

Ik heb ook jaren zo'n TSH gehad.
En heb uiteindelijk toch de dosis verlaagd.
Heel voorzichtig...

Overweeg het toch eens.

Hartelijke groet,
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Suffy
Berichten: 285
Lid geworden op: 12 nov 2014, 15:59

Re: Wat denken jullie van mijn waarden?

Bericht door Suffy »

Dag Kiek,

Weet je wat het rare is? Ik voel me helemaal niet hyper, eerder andersom.

Toen ik net aan mijn heup geopereerd was heb ik ook de dosis verlaagd van 168,75 naar 162,5 µg. Ik werd me toch hypo toen! Daar zou de ruggeprik mogelijk wel een invloed op hebben gehad.

Ik durf niet te verlagen, kan gewoon niet functioneren als ik me zo kl*te voel. Ik kan het wel proberen maar weet zeker dat dit niet goed gaat.

Anderhalf jaar geleden was mijn fT3 bepaald op 4,2 (ref. 2.6-6.2). Die fluctueert nog meer.

Toch bedankt voor je tip Kiek. Ik snap je bezorgdheid. Maar ik heb gelukkig nog geen osteoporose.
VIP sinds mijn geboorte, diagnose Hashimoto maart 2008
Ex-Thyrax, geswitcht naar Eutyrox, zeer tevreden.
In stapjes van 12,5 van 175 naar 125 mcg (licht hyperen/staken pil).
Ook vit B12- en D-tekort, 2x/week een B12-injectie sinds 15-03-2017.
Kiek
Berichten: 6714
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Wat denken jullie van mijn waarden?

Bericht door Kiek »

Oh ja, wat herken het slecht voelen na een operatie.
Maar volgens mij komt dat door de operatie zelf.
Je lijf moet immers herstellen van al dat geduvel in en aan je lijf, en dan die narcose.....
Om weer in evenwicht te komen kost energie!

Ja, de T3/Ft3 fluctueren met de TSH het meest, en de FT4 het minst.
Dat zie je ook aan jouw waarden.
Stel dat de referentiewaarden van FT4 van 10 tot 20 pmol/l lopen.

Jouw laatste FT4 is 16.9 en in september j.l. was die 18.4 pmol/l.
Dus van ca. 17 tot ca. 18.5 op die bekende schaal.
Dat is echt mooi stabiel!
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Gebruikersavatar
Jenny
Berichten: 256
Lid geworden op: 12 sep 2013, 18:24

Re: Wat denken jullie van mijn waarden?

Bericht door Jenny »

Suffie,

Mijn internist vertelde mij dat zolang de TSH niet met twee nullen achter de komma staat, ik me geen zorgen moet maken. Ook sprak hij over de kwaliteit van leven in de zin van "je weet niet hoe oud je wordt, misschien wel 80 en heel actief of 90 met veel mankementen". Mijn internist kijkt niet alleen naar de TSH, maar ook naar de FT4. Die zegt of je voldoende schildklierhormoon binnen krijgt en die moet natuurlijk niet de pan uit rijzen!
Graves' diagnose sinds 2001. Na medicijnkuur hypo geworden. Oogziekte van Graves is behandeld in het AMC. Mijn Graves' Story is te lezen op http://www.duijfathome.nl/graves
Afbeelding
Suffy
Berichten: 285
Lid geworden op: 12 nov 2014, 15:59

Re: Wat denken jullie van mijn waarden?

Bericht door Suffy »

Dag dames,

Dank voor jullie inbreng.

@Kiek: vlak voor de geplande operatie ben ik alleen komen te staan. Mijn maat overleed plotseling, nu bijna 3 jaar geleden. Dat alles bij elkaar gaf een grote psychische belasting en vergde veel energie. Ben heel blij dat ik me toen niet zo slecht voelde als in 2008.

In elk geval voelde ik me beter toen ik mijn Thyrax weer met 6,25 µg verhoogde. Wat die kleine dosisverschillen al niet kunnen doen!

@Jenny: tegenwoordig staan bij alle TSH's dubbele cijfers achter de komma, 0.80 of 0.08. Maar je bedoelt natuurlijk dat je je geen zorgen hoeft te maken zolang de TSH niet onder de 0.10 komt, althans zo maak ik dat hieruit op? Forgive me if I'm wrong.

Iedereen heeft zijn/haar eigen setpoint. Al vanaf dat mijn sk ermee genokt is, is mijn TSH pijlsnel gezakt van 8.7 naar onder de 1. In augustus 2008 was hij 0.90 en fT4 16. Misschien deed de sk het toen nog een beetje, want ging van 100 naar 150 µg waarna de fT4 naar 21 ging, met Thyrax geprikt. Mijn huisarts kijkt ook niet alleen naar cijfertjes maar ook naar het welbevinden.

Nee hoor Jenny, die fT4 rijst niet de pan uit. Ik ben geen knoeier, neem mijn meds strikt in, vergeet ze niet dus ben wat dat betreft ontzettend stabiel, zoals Kiek al zegt.

Het gevoel wat ik nu heb is gewoon niet echt duidelijk. Want als ik me hypo voel weet ik wat het is, laat ik voor de zekerheid bloed prikken en verhoog ik de dosis. Wat ik nu heb is toch anders, vandaar mijn vraag.

De ene dag voel ik me beter dan de andere dag, dit schreef ik al. Het me minder voelen komt vaak na drukke dagen. Dat dit zo verschilt heb ik lang niet gevoeld en voelde ik voor het eerst in september vorig jaar, ongeveer 5 maanden na het overgaan van potjes Thyrax naar strips.

Volgende week vrijdag krijg ik de uitdraai van de uitslagen en zal die doornemen met de huisarts, ben daar toch voor een kleine ingreep.
VIP sinds mijn geboorte, diagnose Hashimoto maart 2008
Ex-Thyrax, geswitcht naar Eutyrox, zeer tevreden.
In stapjes van 12,5 van 175 naar 125 mcg (licht hyperen/staken pil).
Ook vit B12- en D-tekort, 2x/week een B12-injectie sinds 15-03-2017.
Gebruikersavatar
Jenny
Berichten: 256
Lid geworden op: 12 sep 2013, 18:24

Re: Wat denken jullie van mijn waarden?

Bericht door Jenny »

Suffy schreef:@Jenny: tegenwoordig staan bij alle TSH's dubbele cijfers achter de komma, 0.80 of 0.08. Maar je bedoelt natuurlijk dat je je geen zorgen hoeft te maken zolang de TSH niet onder de 0.10 komt, althans zo maak ik dat hieruit op? Forgive me if I'm wrong.
Ik bedoel het precies zoals het er staat: mijn TSH mag niet b.v. 0,009 worden. Dus bij 2 nullen achter de komma moet er iets gebeuren. Hij is nu 0,02 en dat mag ik accepteren.
Graves' diagnose sinds 2001. Na medicijnkuur hypo geworden. Oogziekte van Graves is behandeld in het AMC. Mijn Graves' Story is te lezen op http://www.duijfathome.nl/graves
Afbeelding
Suffy
Berichten: 285
Lid geworden op: 12 nov 2014, 15:59

Re: Wat denken jullie van mijn waarden?

Bericht door Suffy »

Ha Jenny,

O jee, heb ik je verkeerd begrepen, komt vast door mijn suffigheid van gisteren ;).

Wat is jouw lab vooruitstrevend door te meten in duizendsten achter de komma :)! Dit doet mijn lab nog niet.

Nou, dan kan ik een TSH van 0,01 ook wel accepteren, geen zorgen dus.
VIP sinds mijn geboorte, diagnose Hashimoto maart 2008
Ex-Thyrax, geswitcht naar Eutyrox, zeer tevreden.
In stapjes van 12,5 van 175 naar 125 mcg (licht hyperen/staken pil).
Ook vit B12- en D-tekort, 2x/week een B12-injectie sinds 15-03-2017.
Gebruikersavatar
Jenny
Berichten: 256
Lid geworden op: 12 sep 2013, 18:24

Re: Wat denken jullie van mijn waarden?

Bericht door Jenny »

Inderdaad! En wanneer jouw FT4 normaal is: geen zorgen!
Graves' diagnose sinds 2001. Na medicijnkuur hypo geworden. Oogziekte van Graves is behandeld in het AMC. Mijn Graves' Story is te lezen op http://www.duijfathome.nl/graves
Afbeelding
Suffy
Berichten: 285
Lid geworden op: 12 nov 2014, 15:59

Re: Wat denken jullie van mijn waarden?

Bericht door Suffy »

Dag Jenny,

Mijn fT4 is normaal, ref.warde 9-19 dus valt binnen de marges. Moet goed komen.
Nu nog 3 kilo zien kwijt te raken, die gaan er nu maar moeilijk af. Ging voorheen veel makkelijker.
VIP sinds mijn geboorte, diagnose Hashimoto maart 2008
Ex-Thyrax, geswitcht naar Eutyrox, zeer tevreden.
In stapjes van 12,5 van 175 naar 125 mcg (licht hyperen/staken pil).
Ook vit B12- en D-tekort, 2x/week een B12-injectie sinds 15-03-2017.
Plaats reactie