Herstel trage schildklier (wat gebeurd er in het lichaam)

Als je schildklier te weinig of geen hormoon maakt met klachten, symptomen en behandelingen als levothyroxine (alleen T4) of levothyroxine plus liothyronine (T4 plus T3)
Plaats reactie
Shifty
Berichten: 1
Lid geworden op: 02 apr 2015, 10:06

Herstel trage schildklier (wat gebeurd er in het lichaam)

Bericht door Shifty »

Hoi Allemaal,

Ik ben een jonge man van 28 jaar, inmiddels tot de conclusie gekomen dat ik al circa 5 jaar een slecht werkende schildklier had alvorens het ontdekt werd. Het inregelen van mijn schildklierwaarde gaat met stapjes (nu 9 maanden) beter. Ik kom van af een TSH waarde van 23 (normaal waarde 0,4-4), met als laatste meting TSH 16. Na deze laatste meting heb ik een verhoging van 25 mg (totaal nu 125) Thyrax gekregen. Eerder kreeg ik telkens een verhoging van 12,5 mg, waardoor mijn lichaam nu mogelijk sneller veranderingen te verwerken krijgt dan dat het eerder gewend was.

Weet iemand of er een beschrijving is van wat er met het menselijk lichaam gebeurd, wanneer men hersteld van een traag werkende schildklier en richting de normaalwaarden toe gaat? Ik begrijp dat het herstel van persoon tot persoon verschilt ook i.v.m. levenswijze etc. Maar onbeantwoorden vragen voor mij zijn zoal, wat veranderd er precies in het lichaam? hoe gaat de schildklier beter samenwerken met andere organen en waarom moeten ze opnieuw aan elkaar wennen? maar ook vragen als welke lichaamsstoffen zijn hierbij betrokken en welke klachten zijn direct merkbaar wanneer er iets positief of negatief veranderd m.b.t. herkenning van een tijdelijke dip op opleving in waarde.

Nu merk ik merk aan mezelf dat mijn libido (na de laatste verhoging van 25 mg verminderd is), althans na geslachtsgemeenschap, duurt het langer voor mijn lichaam weer genoeg heeft opgebouwd om opnieuw geslachtsgemeenschap te hebben of ik krijg bij de volgende seksuele gemeenschap (kort na eerdere) een opvlieger waarbij mijn lichaam een soort van blokkeert en begint te zweten. Samen met mijn partner hebben we testen uitgevoerd om te kijken wat er gebeurd.

Kort het resultaat:
- Opnieuw geslachtsgemeenschap kort na eerdere geslachtsgemeenschap zorgt voor een opvlieger, waarbij het lichaam heet wordt en er ontstaat een zweetuitbarsting. Het lichaam blokkeert en erectie verdwijnt.
- Bij geslachtsgemeenschap in de avond, blijft de erectie bij opgewondenheid in de ochtend niet behouden en verslapt. Lichaam lijkt moeite te hebben met het opstarten van allerlei processen. Erectie kan hierbij tot in de middag wegblijven, waarna er geen problemen meer zijn.

Ik begreep dat dit te maken heeft met dat het lichaam moet wennen aan de verhoging van de medicijnen. Dat het als ware gezien kan worden als dat er door de verhoging eigenlijk een soort van tijdelijk (voor de rest van het lichaam) te snel werkende schildklier ontstaat, waardoor mijn lichaam zichzelf niet begrijpt. Mijn vraag is echter, herkend iemand dit, weet iemand hier iets van of weet iemand hoelang het duurt voor het hele lichaam zichzelf weer snapt.

Dit is bijvoorbeeld één van de punten waarvoor ik graag zou willen kunnen begrijpen wat er met het lichaam gebeurd (al dan niet in stappen van het herstel). Overigens wat betreft lichamelijk klachten heb ik niks te klagen. Mijn lichaam maakt een flinke inhaalslag en ik ben zichtbaar gezonder, slaap beter en word beter wakker in de ochtend. Netelroos was 1 van mijn eerste echte lichamelijke klachten en in de afgelopen 5 jaren heb ik een hele berg andere klachten gehad , opmerkelijk is dat mijn eerste lichamelijke klacht nu ook als laatste is verdwenen.

Alvast bedankt voor de informatie
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Herstel trage schildklier (wat gebeurd er in het lichaam

Bericht door Kiek »

Hallo Shifty,

Over libido's en schildklierhormonen valt weinig te lezen.
Problemen op dit gebied bestaan in tal van variaties bij mensen met een supergezonde schildklierwerking.
De meeste mensen met te weinig of met teveel schildklierhormoon kunnen op seksueel gebied prima leven.
Er lijkt geen behoefte aan specifiek onderzoek bij de onderzoekscentra.

Je bent nu 9 maanden bezig met je Thyrax-instelling.
Je schrijft:
Ik kom van af een TSH waarde van 23 (normaal waarde 0,4-4), met als laatste meting TSH 16. Na deze laatste meting heb ik een verhoging van 25 mg (totaal nu 125) Thyrax gekregen. Eerder kreeg ik telkens een verhoging van 12,5 mg, waardoor mijn lichaam nu mogelijk sneller veranderingen te verwerken krijgt dan dat het eerder gewend was.

Een paar opmerkingen:
- Je mening dat je lichaam door een verhoging van 25 µg nu sneller veranderingen te verwerken heeft, vergeleken met de 12,50 µg Thyrax, is niet juist.
Verhoudingsgewijs is je verhoging percentueel lager, omdat je immers al 9 maanden aan het instellen bent.
- Verder is je instellingsbeeld niet realistisch. Een TSH van 16 na 9 maanden instellen, bij een jonge man van 28 jaar, doet vermoeden dat er iets anders aan de hand is.

En dan het antwoord op je vraag:
Schildklierhormonen zijn noodzakelijk voor a l l e cellen in je lijf.
Zoek verder op internet.

Met vriendelijke groet,
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Plaats reactie